Gå till innehåll

Erfarenheter av Fluval active carbon


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Är det någon här inne som har använt Fluval active carbon och kan dela med sig av sina erfarenheter.

 

Förstår att det inte är i pelletsform utan mer som granulat. Skall enligt tillverkare vara mer effektivt på det sättet. Skall inte avge fosfater till vattnet och var tryggt att använda i både färskvatten och saltvatten.

 

/Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.. så får man mindre mängd kol (vikt) för pengarna men granulatkol har flera större porer som gör att de är reagerar snabbare. Alltså större volym på mindre vikt.

 

Stämmer ju med spec. köpte rowacarbon tidigare och fick 5 liter på 3,5 kg. Tänkte testa fluval och tillverkaren säger 1650 gram = 6,5 liter.

 

Tar de upp mer också i och med att de då har flere grövre porer? Innebär grövre porer en annan funktion än t.ex. pellets som inte har fullt så mycket stora porer? Eller det är bara upptagningshastigheten som skiljer och inte effekten?

 

Har du testat just fluval?

 

Är det normalt att kol kan användas i både söt och saltvattensakvarium utan någon skillnad?

 

 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog 20 år sedan ungefär sedan jag såg Fluval kol senast. Det är de minsta porerna som är så små i kol att enstaka molekyler av de organiska ämnena passar in.

Grövre porer väger inget men gör inte heller någon nytta. Skall man köpa kol billigt skall man nog se mer på vikten mot priset. Egentligen hur stor yta man får för pengarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok.

 

Såg en video online av BRS (bulk reef supply) där de pratade om att kol med stora porer var mer effektiva på det jobbet som vi önskar t.ex. binda upp gulfärg, överskott av spårämnen, gifter osv.. men jag kan inte förstå vilken kategori detta hamnar i.
 


Anledningen till att jag köpte detta är för att mitt "vanliga" är slut och de hade bara denna och coco-carbon från Grotech inne på lager. Som jag har förstått det är Coco-carbon väldigt effektivt men det skall bytas var 3-4 dag enligt Grotech och var osäker på om det då var farligt att ha det i längre. Har inte riktigt tid att låta det ligga i och byta så ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BRS menar att den kolen som är sist i testet.. små små pellets är det mest effektiva. Men har inte sett något sådant på marknaden här i Norge. Finns det i Sverige och vilka märken?

De klankar ner på "stora" pellets och menar att de i huvudsak är till luftfiltret.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tittar på filmen en gång till ser du att det är en hastighetstest. Inget av kolen använts till sin mättnad i filmen så vi vet inte vilket som varar längst eller rensar bäst.

Jag föredrar ett "lugnare" kol och att bara byta en gång per månad. Jag vill inte rensa vattnet på organiska ämnen en gång i månaden för att sedan ha stigande mängder. 

Jag vill ha en konstant halt hela tiden för att undvika att chocka korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igjen.

 

Det blir säkert (som det mesta annat) mer effektivt i ett filter. Men det fungerar i sock också. 100 ml/100 liter brukar vara normal rekommendation. Ibland mindre p.g.a. snabbverkande effekt på vissa märken.

 

Stig, jag bryr mig egentligen inte om hur snabbt det verkar så länge det tar upp det som skall tas upp och därför var det väldigt bra att du påpekade det med tiden och fokus på att de faktiskt inte tar upp effekten utan bara hastigheten i videon.

 

Jag byter aktivt kol var 14de dag utan att jag för den sakens skulle vet om ifall det är mättat eller ej. Tycker mig ha noterat att om jag dröjer och drar ut på det mer än 2 veckor så får jag inte så stor polypexpansion på vissa koraller som står för nära aggressiva grannar.

 

Anledningen till att jag köpte fluval var att det enda som fanns hemma utöver det var coco-carbon och det säger Grotech att man bara skall ha i några dagar.

 

Som jag förstod det skall/kan fluval ligga i som långtidsverkande och jag har då tänkt att stoppa ner det och ha det i 14 dagar som jag brukar. Jag går alltid på volymen. Fyller samma filter med aktivt kol oavsett vilket kol det är.

Borde jag tänka annorlunda? Borde någon variant av t.ex. Fluval eller det kolet som jag köpte av dig behandlas annorlunda? Bör det vara kvar längre för att det är mindre/större?

Har du några erfarenheter av fluval som snabbverkande (kanske till och med för snabbt?) eller något annat jag bör tänka på?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@stigigemla Tur att jag fick köpt 10 liter av dig. Vet att det funkar gott. :D

Men finns det något sätt att mäta om kolet är mättat eller ej?
Hade det varit möjligt att köpa större förpackning? Det största jag har sett har varit Carbolit från fauna marine (25 kilo) men det var extremt billigt och gav en del fosfat när jag mätte vattnet.. kunde det inte funnits Ocean akvarium 25 kilo? :D

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Kimozabe Jag kör det i reaktor för att det blir mindre "slöseri" med mediat. Tror det blir mer effektivt när det är en jämn genomströmning. Klart det skulle kunna ligga i en sock i en av bubbelfällorna men jag tror att det blir lite mer igensatt innan allt media har blivit brukt. Kan vara så kan inte vara så.. :)

För mig är det också ganska enkelt att lyfta ut en hel behållare som rinner av snabbt jämfört med att lyfta ut en påse som droppar/rinner.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker man kan börja med 50 gram kol per liter. Har vattnet sedan ingen gulfärg alls före kolbyte minskar man dosen.

Man kan ju testa med att flytta koraller som är aggressiva. Stenkoraller brukar inte sprida så mycket gifter i akvarium.

De värsta brukar man säga är Euphyllia men det är ju nässelceller de släpper. Jag har ingen aning om kol kan ta upp dessa.

Och visst blir det ett jämnare flöde i en reaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos mig är det många av euphylliorna som får stryk utav framförallt olika varianter av goniopora.

 

Hade en liten fragg av en blå goniopora som stod mellan andra arter. Den var stängd i månader tills jag flyttade den väck från dem och nu har den varit ute varje dag sedan dess.

Många euphyllior som har dött av kontakt med vissa av mina skivor och goniopororna.

Vet inte riktigt vad kolet tar upp men det har funkat bra så jag fortsätter. Får bara inte till nitraten :( och kunde tänkt mig att få väck glasroserna.. Annars går det bra :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...