Gå till innehåll

täckglas eller ej?


Draedon

Rekommenderade inlägg

hur är det med det egentligen?

har hört att saltkar mår som bäst när dom får stå och dunsta bäst dom vill, har idag hälften av glasen på..

har en norsk skogkatt här hemma som är väldigt klättrig av sig, så gillar han fiskar också..

han har redan badat i mitt akvarium 2 ggr, då var han iofs mindre och vildare.. men kombinationen clownfiskar + katt är inget jag vill testa..

om det nu är så som jag har hört (man ska ju inte tro allt man hör iofs, därför jag frågar er)

att det ska dunsta obehindrat tänkte jag byta ut glasen mot en plexiskiva som jag borrar massa hål i så det kan dunsta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus,

Jag har tre norska skogkatter hemma. Under ett års tid har jag inte haft något som helst problem med att de har hoppat upp, trots att de har hoppat upp på stort sett varje annan möjlig yta i huset. Kanske blir de lugnare med tiden? Katter hatar ju vatten.

Täckglas är inte helt lyckat. Du kommer snabbt att få stora saltavlagringar som försämrar genomskinligheten. Dessutom kommer du sannolikt att få värmeproblem pga växthuseffekten. Fundera på någon form av panel eller lucka framför belysningen om katterna inte lugnar ner sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad skulle jag göra utan dig Calle, tror du svarat på varenda fråga jag ställt :D

nu har han inte ramlat i på ett tag så jag kanske vågar ta bort glasen...

att katter hatar vatten är dock en myt.. eller så har jag en galen katt..

med tanke på att han har doppat sig i akvariumet 2 ggr utan att blir rädd för det, och han sitter gärna på badkarskanten och plaskar i vattnet när man badar.. han brukar busa med vattenstrålarna från duschen osv. han är nog inte riktig..

då kommer en följdfråga, när jag tar bort glasen.. borde inte dessa saltavlagringar sätta sig på lysrören och

försämra dem?

sen lite offtopic: har du några bilder eller så på dina skogisar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror lite på hur nära ytan man har sina lysrör. Mina sitter en bit upp och har inga problem. Jag hörde från en kille jag snackade med att varför han inte rekomenderade täckglas var för att när vattnet kondenseras och droppar ner igen så skulle det tydligen bli någon kemisk process som gjorde vattnet giftigt. Tycker det låter skumt och har inte kommenterat hans uttalande då jag ändå inte har något täckglas. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då kommer en följdfråga, när jag tar bort glasen.. borde inte dessa saltavlagringar sätta sig på lysrören och

försämra dem?

sen lite offtopic: har du några bilder eller så på dina skogisar?

Mina T5-lysrör sitter ca 7 cm över vattenytan. Se har en del saltavlagringar, men så får det vara...

Se min frus hemsida för skogisarna, hon bedriver uppfödning: luddhogens.se. Där ser du mig och min fru på förstasidan med massa bilder av katterna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med täckglas. Har man bara tillräcklig höjd mellan vatten och täckglas (minst 5 cm) så behöver man inte tvätta dem så ofta.

Stig,

Det vore intressant att höra mer av dina erfarenheter av detta, det är ju inte så vanligt. Hur länge har du kört med täckglas? Vilken belysning, även med MH? Har du haft värmeproblem? Varför har du täckglas? Ät det något du skulle rekommendera, i så fall under vilka omständigheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Draedon,

Du har inte skrivit vilken belysning du har, lysrör och/eller MH. Saken tycks ju vara betydligt mindre kontroversiell om du bara har lysrör.

Till er andra med täckglas,

Finns det någon egentlig fördel med täckglas? Någon fördel borde ni väl uppleva om ni ät villiga att ta jobbet att rengöra det med jämna mellanrum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var så lite jobb att rengöra det. Avdunstat (=rent vatten) sköter detta automatiskt. Fördelarna övervägde. Mindre påfyllning av RO-vatten samt att mina luckor även fungerade som reflektorer av ljuset (smart av Deltec), inget som kunde trilla ner i karet av misstag, inget läckljus från belysningen, tyckte det såg snyggare ut (luckorna är likadana som möbeln i övrigt), mindre ljud från karet m m, m m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör med 2x30w T8, så värme är då inget problem..

mina glas sitter kanske 1,5cm från vattenyten, så dom blir skitiga väldigt fort.

fördelen, som jag ser det, med täckglas är ju att man inte får i div. saker i karet... skräp, katter osv ;)

sen så håller mitt kar 25grader utan värmare.

men till mitt nästa kar (265l med MH) så kommer jag inte ha täckglas, tror nog det blir väldigt varmt då..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med 120 mm datafläkt över täckglaset till fraggkaret.(4x54w T5 + 250 liter) och en vanlig värmefläkt (kallt läge) till mitt 400 liters med 2 x 250w MH och 80w T5 actinic. 100 liters karen har ingen fläkt.

Tvättar täckglasen ungefär var tredje vecka. Jag har dessutom 8 sötvattenskar i rummet så täckglas är ett måste för att hålla luftfuktigheten nere. Sommartid betydligt mindre när luftfuktigheten är högre.

Men tvätt av täckglas kompenseras med besparing av osmosvattenhantering. Jag fyller på ungefär en liter per dygn.

Har man många kar är nog täckglas ett måste, i alla fall för de flesta karen. Fläktarna kyler bra även ovanpå täckglasen tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör oxo med täckglas 4mm. Jag har öppna hörn i ena änden och öppet ca:2dm i andra änden där skummare mm

kommer upp. Fyller på 1 liter/dygn och har ca:26 grader temp i burken. Avståndet vatten till glas 4cm och från

glas till ljusramp 20cm.Kör T-5 (4*54 watt). Inga problem med saltavlagringar. Det går ca: 3 veckor mellan varje

glas tvätt. Man får damma av glasen ett par ggr. i veckan men hellre det än få ner dammet på vattenytan.

Dom få dagar det är värmebölja i Svedala och tempen stiger så får man väl ta bort glasen ett tag.

Kör så det ryker!!!

Leffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...