GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bli av med liftarkorall

Featured Replies

Postat

NÀr jag köpte favites-korall sÄ var det en liten liftare med. Kul tÀnkte jag. Nu hÄller den pÄ att döda min favites.

Hur kan jag bli av med den? Stenen de vÀxer pÄ Àr fastvÀxt. Favites Àr den till vÀnster.

43bfbc16d187a0a39469a9aa62894cbf.jpg

Postat

BÄgfil el dremel. Alt riktig korallsÄg men det lÀr du inte ha antar jag. Man kan ju slÄ isÀr med kil/mejsel ocksÄ men dÄ finns risk att det knÀcks dÀr man inte vill. Brukar gÄ bra om man gör lite spÄr m sÄgen innan. TÀnk pÄ att ha bytta med vatten och doppa korallen i med jÀmna mellanrum om du ska sÄga hela snittet. Blir varmt nÀr man sÄgar. SÄga 30 sek. Vila 1 min i vatten. Osv. Lycka till !

Postat
  • Författare

Problemet Àr jag inte kan ta upp korallen ur karet.

Postat

Och sÄ lÀser vi ;) Du mÄste nog knacka loss och ta upp ur karet. Annars blir det vÀldigt svÄrt tror jag. Stick in en mejsel el kil och bÀnd loss hela stenen. En annan vÀg Àr att tÀcka liftaren m glasrosmedel alt Superlim el epoxi. Men den skulle iaf jag vilja separera och behÄlla. 

Postat

Alt 3. LÄng stÄlpinne som du slipar till kil. DÄ kan du sÄ att sÀga slÄ med hammare ovan vatten. FörstÄr du hur jag menar ?

Postat
  • Författare

Vad tror ni det Àr för liftare?

Hur svÄrt Àr det att dela favitesen?

Postat

Som jag skrev. SvÄrt under vatten. Men det gÄr. 

Ser inte riktigt vad det Àr för korall. 

Ändrat av runstenen

Postat

Skulle nog undvika att försöka dela med slag nÀr stenen Àr kvar i karet. Bottenglaset tÄl mindre Àn vad den stenen gör.

/André

Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk

Postat
13 timmar sedan, Andy88 sa:

Skulle nog undvika att försöka dela med slag nÀr stenen Àr kvar i karet. Bottenglaset tÄl mindre Àn vad den stenen gör.

/André

Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk

Det beror sÄklart pÄ hur stenen sitter och Àr placerad. Med lite planering och försiktighet sÄ gÄr det. Man fÄr mer lÀgga vÀlplacerade knackningar. Men som sagt om det skall göras bra mÄste korallerna upp ur karet. 

Postat

Det ser ju ut som en annan stenkorall - för mig mer intressant Àn din favites :) Skulle behÄlla den. Om det Àr en skiva - dÄ kan du skrapa bort den.

MVH Lasse

Postat
  • Författare

Det röda Àr orginalkorallen (stenen), sen har Favites vÀxt till vÀnster. Kan man försöka sÄga med en bÄgfil vid det gröna strecket för att fÄ loss den tror ni? 

Om man ska hacka sÄ har jag lagt plexiglas i botten (vet inte om det var dumt, tÀnkte det skulle skydda glaset), vilket borde ta en del av styrkan.

PÄ bilden som jag tog i morse innan ljuset tÀnds, sÄ ser man 1 cm lÄnga tentaklar (vad heter det egentligen), samma som pÄ Favitesen, om det hjÀlper med ID? Det Àr inte en skiva dÄ den vÀxer pÄ stenen.

korallfrÄga.jpg

Postat

Favites-skelettet bör vara ganska tunt dÀr stenarna möts, gÄr det inte att bryta loss stenen?

Postat
1 timme sedan, redina sa:

Det röda Àr orginalkorallen (stenen), sen har Favites vÀxt till vÀnster. Kan man försöka sÄga med en bÄgfil vid det gröna strecket för att fÄ loss den tror ni? 

Om man ska hacka sÄ har jag lagt plexiglas i botten (vet inte om det var dumt, tÀnkte det skulle skydda glaset), vilket borde ta en del av styrkan.

PÄ bilden som jag tog i morse innan ljuset tÀnds, sÄ ser man 1 cm lÄnga tentaklar (vad heter det egentligen), samma som pÄ Favitesen, om det hjÀlper med ID? Det Àr inte en skiva dÄ den vÀxer pÄ stenen.

korallfrÄga.jpg

Du kan Àven prova att sÄga med lösa bÄgfilsblad under vatten. Funkar bra om det Àr trÄngt. 

Postat

Du skulle kanske kunna prova att lÀgga pÄ Kalciumhydroxidlösning (Kalciumhydroxid + osmosvatten (el vatten) pÄ den oönskade korallen. Dra upp lösningen i en spruta och lÀgg pÄ. DÄ bör nog liftaren dö. Har sjÀlv gjort det med flakvÀxande monipora och andra sps:er med lyckat resultat. Det lÀgger sig som ett skal över och frÀter/kvÀver korallen.

HĂ€lsningar

Per

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.