Postat 8 januari 20179 Är NÀr jag köpte favites-korall sÄ var det en liten liftare med. Kul tÀnkte jag. Nu hÄller den pÄ att döda min favites. Hur kan jag bli av med den? Stenen de vÀxer pÄ Àr fastvÀxt. Favites Àr den till vÀnster.
Postat 8 januari 20179 Är BÄgfil el dremel. Alt riktig korallsÄg men det lÀr du inte ha antar jag. Man kan ju slÄ isÀr med kil/mejsel ocksÄ men dÄ finns risk att det knÀcks dÀr man inte vill. Brukar gÄ bra om man gör lite spÄr m sÄgen innan. TÀnk pÄ att ha bytta med vatten och doppa korallen i med jÀmna mellanrum om du ska sÄga hela snittet. Blir varmt nÀr man sÄgar. SÄga 30 sek. Vila 1 min i vatten. Osv. Lycka till !
Postat 8 januari 20179 Ă„r Och sĂ„ lĂ€ser vi  Du mĂ„ste nog knacka loss och ta upp ur karet. Annars blir det vĂ€ldigt svĂ„rt tror jag. Stick in en mejsel el kil och bĂ€nd loss hela stenen. En annan vĂ€g Ă€r att tĂ€cka liftaren m glasrosmedel alt Superlim el epoxi. Men den skulle iaf jag vilja separera och behĂ„lla.Â
Postat 8 januari 20179 Är Alt 3. LÄng stÄlpinne som du slipar till kil. DÄ kan du sÄ att sÀga slÄ med hammare ovan vatten. FörstÄr du hur jag menar ?
Postat 8 januari 20179 Är Författare Vad tror ni det Àr för liftare? Hur svÄrt Àr det att dela favitesen?
Postat 8 januari 20179 Ă„r Som jag skrev. SvĂ„rt under vatten. Men det gĂ„r. Ser inte riktigt vad det Ă€r för korall. Ăndrat 8 januari 20179 Ă„r av runstenen
Postat 9 januari 20179 Är Skulle nog undvika att försöka dela med slag nÀr stenen Àr kvar i karet. Bottenglaset tÄl mindre Àn vad den stenen gör. /AndréSkickat frÄn min iPhone med Tapatalk
Postat 10 januari 20179 Ă„r 13 timmar sedan, Andy88 sa: Skulle nog undvika att försöka dela med slag nĂ€r stenen Ă€r kvar i karet. Bottenglaset tĂ„l mindre Ă€n vad den stenen gör. /AndrĂ© Skickat frĂ„n min iPhone med Tapatalk Det beror sĂ„klart pĂ„ hur stenen sitter och Ă€r placerad. Med lite planering och försiktighet sĂ„ gĂ„r det. Man fĂ„r mer lĂ€gga vĂ€lplacerade knackningar. Men som sagt om det skall göras bra mĂ„ste korallerna upp ur karet.Â
Postat 10 januari 20179 Är Det ser ju ut som en annan stenkorall - för mig mer intressant Àn din favites  Skulle behÄlla den. Om det Àr en skiva - dÄ kan du skrapa bort den.  MVH Lasse
Postat 10 januari 20179 Ă„r Författare Det röda Ă€r orginalkorallen (stenen), sen har Favites vĂ€xt till vĂ€nster. Kan man försöka sĂ„ga med en bĂ„gfil vid det gröna strecket för att fĂ„ loss den tror ni?  Om man ska hacka sĂ„ har jag lagt plexiglas i botten (vet inte om det var dumt, tĂ€nkte det skulle skydda glaset), vilket borde ta en del av styrkan.  PĂ„ bilden som jag tog i morse innan ljuset tĂ€nds, sĂ„ ser man 1 cm lĂ„nga tentaklar (vad heter det egentligen), samma som pĂ„ Favitesen, om det hjĂ€lper med ID? Det Ă€r inte en skiva dĂ„ den vĂ€xer pĂ„ stenen.  Â
Postat 10 januari 20179 Är Favites-skelettet bör vara ganska tunt dÀr stenarna möts, gÄr det inte att bryta loss stenen?
Postat 10 januari 20179 Ă„r 1 timme sedan, redina sa: Det röda Ă€r orginalkorallen (stenen), sen har Favites vĂ€xt till vĂ€nster. Kan man försöka sĂ„ga med en bĂ„gfil vid det gröna strecket för att fĂ„ loss den tror ni?  Om man ska hacka sĂ„ har jag lagt plexiglas i botten (vet inte om det var dumt, tĂ€nkte det skulle skydda glaset), vilket borde ta en del av styrkan.  PĂ„ bilden som jag tog i morse innan ljuset tĂ€nds, sĂ„ ser man 1 cm lĂ„nga tentaklar (vad heter det egentligen), samma som pĂ„ Favitesen, om det hjĂ€lper med ID? Det Ă€r inte en skiva dĂ„ den vĂ€xer pĂ„ stenen.   Du kan Ă€ven prova att sĂ„ga med lösa bĂ„gfilsblad under vatten. Funkar bra om det Ă€r trĂ„ngt.Â
Postat 10 januari 20179 Är Du skulle kanske kunna prova att lÀgga pÄ Kalciumhydroxidlösning (Kalciumhydroxid + osmosvatten (el vatten) pÄ den oönskade korallen. Dra upp lösningen i en spruta och lÀgg pÄ. DÄ bör nog liftaren dö. Har sjÀlv gjort det med flakvÀxande monipora och andra sps:er med lyckat resultat. Det lÀgger sig som ett skal över och frÀter/kvÀver korallen.  HÀlsningar  Per
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.