Gå till innehåll

Mtt första saltvattenakvarium, lite frågor...


anita_lo

Rekommenderade inlägg

Jag ska starta mitt första saltvattensakvarium, tidigare har jag i många år hållt på med sötvatten och vad jag förstår så skiljer det sig massor så jag har varit och hyrt massor av böcker och även köpt en det på nätet. Jag köpte ett akvarium av en man som har använt det till saltvatten och jag fick massor av saker till som jag inte vet vad det är.... Jag fick:

-Helglasat akvarium ca 220L

-Doppvärmare

-En hink salt

-En hink sand

-En luftpump av märket: Schego M2K3

-En skummare??: Sander(mobel1, No:2.2.1)

-4 lysrör (osram L18W/11)

-Lite stenkoraller

-Och olika prover, temp och saltmätare.

Det jag funderar på är om jag kan starta mitt akvarium på dessa grejerna (dom ser ju lite gamla ut)? Jag fick inga manualer till Sanderskummaren så jag vet ju inte riktigt hur den ska kopplas in... kanske någon som kan hjälpa mig med detta. Det hade varit hyggligt!! Jag ska inte starta akvariet ännu, måste läsa på mig lite till. Tacksam för allt svar!! Ps: Sorry för alla korkade frågor, men vet man inte så måste man ju fråga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan ja vi skall nog kunna hjälpa dig med ett å annat. Välkommen till forumet!!

Lite extra hjälp skulle vara till hjälp hoppas att du förstår med ens konstiga termer....

-Hur stort är akvariet i centimeter (Måtten)

-Vad är det för salt du fått med

-Sanden kan du vänta med eller om du skall köra alls med sand

-Luftpumpen är en bra modell

- Skummaren funkar bra till det akvariumet tycker jag allt. Hur hög är denna skummare så kan man se mer vilken modell det rör sig om.

aussen.jpghttp://www.aqua-sander.de/produkte/aussen.en.html

-Lysrören är ej för saltvattensakvarium se om du kan byta dessa mot saltvattensinriktade lysrör

-Stenkoraller??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp salt kan bli gammalt speciellt om det står så att det kommer i kontakt med luft. Det går åt ca 1kg salt till 30L vatten. Men du måste mäta salthalten när du har blandat och temperaturen ska vara runt 27 grader när du mäter.

Det fins en bra nybörjarbok på svenska http://www.pwss.se/product.php?productid=3065&cat=537&page=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

osram 11 är utmärkta rör. Du kan byta ut 2st mot 2 blåa rör typ osram 67 eller Hagens Maringlo så blir det fint ljus i burken annars kan du ju alltid kolla efter en begagnad metallhalogen armatur om du vill ha levande koraller istället. Skeletten gör sig bäst som prydnad i bokhyllan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte saltet klumpat sig för mycket är det ingen fara med det.

Det är nog större risk med doppvärmaren. Vi har flera här på forumet som kraschat sista månaden på grund av doppvärmare som hängt sig. 72w lysrör är litet litet för ditt akvarium. Då får du välja korallerna noga. Om du kollar inlägg skrivna av JAKEN så hittar du en del koraller som går bra i litet mindre ljus. Skummaren är jättestor men fungerar bra när man fått igång den. Det finns moderna typer som är kompaktare och lättare att gömma undan.

Välkommen i gänget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,anslutningen till vänster är innlopp ,det som sitter mer i mitten är utlopp,om avståndet mellan akvariet och skummaren blir för stort ,mer än 10cm sätt ett t rör uppe vid skummaren så blir det säkrare,kommer inte ihåg var luften ska in men det finns ett rör för syreslang,Mvh Stefan ps gör gärna ett fäste så att den inte kan välta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Anita..

Det måste väl finnas någon i Olofström som kan komma hem till Dig och hjälpa till så Du kommer igång.

Det är det bästa sättet att lära sig och få saker att funka. Annars gör man bara dyra misstag.

Kolla i medlemslistan om Du har någon i närheten

MVH

Leffe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft 2 sådana en gång för länge sedan och de är busenkla.Ett vatteninlopp och ett vattenutlopp och ett litet rör för luften till syrestenarna. Stenarna ska bytas ca varannan vecka för maximal skummning om du använder stenar i lindträ. Vill också ge dig en liten varning angående de vita vingmuttrarna i plast. Om man inte skruvar upp dem och drar åt dem ofta så går de gärna av om de har varit fastskruvade en längre period utan tillsyn och det är inte alls kul för då måste man borra ut dem och gänga om. Jag använde ett par droppar matolja för att smörja lite och skruva loss dem som sagt ofta så de inte fastnar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

P.s utloppet är den där röret går ner i botten av skummaren. Kör karets volym en till två gånger i timmen genom skummaren. Jag tycker inte heller att luftpumpen är tillräckligt bra jag hade också sådana men bytte till Rena 301 som ger mer luft och jag vet att det finns en ännu bättre pump men kommer inte ihåg namnet just nu. Den ser ut som en stålcylinder och den finns äveb som dubbel. Någon annan här kanske vet vilken jag menar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver en ganska så kraftig pump. För mitt nano i sovrummet körde jag en Resun ett tag men jag tyckte den förde för mycket oväsen så jag bytte den mot en Schego WS 2 som är mycket tystare. Jag tror den modellen är väl svag för din skummare men den har "dubbla magneter" och är därigenom nästan vibrationsfri.Men det finns en större modell MK3 som pumpar 300 liter. Egentligen när det gäller luftmängden vore nog 540 liter bättre om Svärd skriver men jag tror det kommer att funka bra. Ditt kar är ju inte så stort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...