Gå till innehåll

Stor LED strips panel


mikoto

Rekommenderade inlägg

Fick upp en kul video i mitt flöde, dessa LED strips har aldrig attraherat mig då de haft för lite effekt för min smak och ändå är ganska dyra. Men det är svårt att inte bli glad av det här:

 

 

Det ser ju ut att bli en stor och bred ljusbild, borde ge ett ganska trevligt, om än platt, täcke över ett kar.

 

Det största problemet blir väl det tråkigaste, att få den att hålla i längden. När de sätter fast sig med klister så finns ju alltid huvudproblemet med att de kan lossna efter ett tag. De kommer ju även att köras i ganska långa stunder så värmeutvecklingen har också potential till att bråka.

 

Men som koncept är det klart kul! Ingen självskuggning där iaf för alla sps konnässörer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men de kommer inte att hålla länge. 1000 w på en kvadratmeter skiva med kylning i stort sett bara från ena sidan. Det blir varmt.

Jag har problem med att få en ledlist på 14,4 w per meter att sitta kvar på undersidan av en trähylla. På en 2 cm bred aluprofil går det bra då det är mer än dubbelt så bra kylning.

Men lyser bra gör det. Jag har ungefär 40w ledlist i mitt badrum (7m2) och det räcker fullständigt.

Haken är att det finns ingen riktigt bra färg för akvarier. Men man kan kombinera varmvit med vit och mycket mer blå så kommer man ungefär dit i ljuskvalitet där de sämsta Kinabelysningarna är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...