Gå till innehåll

Ta det lugnt i början menas?


Reryd

Rekommenderade inlägg

Hej ! 

 

Jag väntar på mitt kar som jag får antigen nästa veckan eller veckan efter det. Håller på och drömmer mig bort vad jag ska börja med att ha i karet. Men då kommer frågan ta det lugnt. Inte köpa så mycket samtidigt. Hur många fiskar kan man börja med? 2? Eller fler? Kan man köpa koraller samtidigt? Hur många? Tänker första köpet efter inkörning på ca 1 mån... hur lång tid tills nästa köp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svåra frågor att svara på utan att veta mer om hur ditt system kommer att se ut, storlek på kar, sump, filtrering, vilken teknik et.c.

 

Det finns flera vägar att gå när man startar ett nytt saltvattensakvarium. Generellt kan väl säga att man normalt börjar med ett par enkla fiskar och koraller när ammoniak och nitrit visar noll på testerna. Sen får man se hur systemet reagerar på belastningen som djuren skapar. Om allt tuffar på och man slipper ammoniak/nitrit så kan man långsamt öka på med fler djur. Tålamod och förmågan att hålla fingrarna i styr är nyckeln till framgång, att ha bråttom i den här hobbyn slutar i många fall med katastrof, speciellt om man är nybörjare. Varje gång du stoppar händerna i karet stör du balansen en aning, så håll fingrarna från vattnet så mycket du kan. Läs på om djuren du vill köpa så att du inte går på en mina med aggressiva fiskar som inte går ihop med andra, eller har väldigt speciella krav på mat och annat. Likaså med koraller, vissa kan vara extremt giftiga, t.o.m. direkt farliga för hälsan. Dit hör speciellt vissa knappar (Zoanthus/Palythoa). Det finns många fällor att gå i, så använd förnuftet och fråga mycket, här på guiden får du i de allra flesta fall väldigt bra svar. Köp inget djur "för att det är så himla vackert" utan att veta vad du gör, många har gjort det med tråkiga resultat.

 

Jaja.. man kan skriva hur mycket som helst, och fler kommer säkert att fylla på här i tråden.

 

Lycka till iaf, och glöm inte att ställa massor av frågor här. Ingen fråga är för dum!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar! Jo har väl frågat en massa nu och läst på 1 år nu innan så vet vad ja vill ha och allt är ganska passande  för nybörjare var väl mer att jag inte vet hur ja ska börja om man säger så. Är en but till närmaste affär då vill man ju egentligen passa på å köpa mer.. men som du säger är det olika och när det inte riktigt finns ett svar är det svårt att avgöra. Är ett rsm 250c. Kommer köra dödsten vill bestämma exakt allt som kommer in. Kompletterar med levande sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Död sten kan ju vara bra så man vet att man inte får in skräp. Men jag skulle personligen aldrig starta ett kar med bara död sten. Anledningen är att levande sten från havet innehåller en enorm mikrofauna som kommer att hjälpa dig på traven. Allt från bakterier till smådjur, pods, rörmaskar, borstmaskar, svamp och en massa annat gott. Mitt råd är att bygga ditt rev med död sten men sätta i en eller flera levande stenar direkt från butik. Gärna från olika butiker.

 

 

 

Ändrat av Ouscazz
Tillägg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En anledning att ta det lugnt med att sätta i olika djur är att man bör man öka matningen långsamt, så att bakteriepopulationen hinner anpassa sig. Detta gäller kanske inte algätare om det finns alger att äta av i akvariet, eftersom man då inte behöver mata dem extra. Använder man redan inkörd levande sten kanske det inte är fullt så viktigt, men är LS inte inkörd kan det bli stora svängningar enbart pga döende biomassa på/i den, likaså om man startar med död sten och hela bakteriekulturen måste byggas upp från grunden. Även koraller kan vara känsliga för varierande vattenkvalitet pga instabil bakteriepopulation.

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...