Gå till innehåll

Nytt västkusttakvarium funderingar


MrRose

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Helt ny här på forumet, men har haft akvarium från och till sen jag var barn...
Nu har jag egna barn och skulle verkligen villja ta upp min hobby igen både för mig och mina barn, eftersom jag på västkusten och kom nu i kontakt med att vissa kör kalla saltvattensakvarium blev jag maniskt sugen på detta. Grejjen är att jag har ett 375l akvarium i aluminiumram, samt egentillverkad typ Back to nature, som är härligt siliconad så där har jag ett jäkla jobb först...

Har läst sammanställningen Västkustakvariet av Jonas Melander, men herregud detta blir galet dyrt :D
Kommer att behöva en ny filterpump, samt kylare skummare m.m men kommer jag behöva allt han skriver i artikeln?

Jag har siktet på ett hyffsat svalt akvarie, men vad krävs av ett 375l?
Det kommer dyka upp massor av frågor, så hoppas att ni orkar med mig ;)

//Erik

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Erik,

Välkommen till Saltvattensguiden och den kalla sidan! Kul att du är sugen på att dra igång ett västkustakvarium. Att fånga djur tillsammans med barnen kan nog bli en riktig höjdare och ge dem ett djurintresse för livet.

 

Ditt 375 liters akvarium är en trevlig storlek.

Innan jag svarar på vad som krävs måste vi få reda ut lite.

 

Om vi börjar med kylbehovet:

Vad vill du ha i akvariet? Ska det vara djur som man fångar med håv? Till exempel olika arter av smörbultar, stensnultror, eremitkräftor osv. De tål lite högre temperaturer upp till runt 15-16 grader.

Eller vill du ha lite mer djuplevande och känsligare djur såsom dödmanshand, trollhummer osv. De vill ha max 12-13.

Berätta gärna mer vad du helst vill ha i akvariet.

 

Var ska akvariet stå? I vardagsrummet eller källaren? Hur varmt är det i rummet?

 

Ska du ha en sump? Dvs ett mindre akvarium under det stora akvariet. I sumpen ställer du skummaren och annan teknik. Det finns skummare som du hänger på akvariesidan och då behöver du inte en sump.

 

Du skriver att du ska skaffa en filterpump. Menar du ett ytterfilter med filterbehållare?

 

Inne i akvariet behövs vattencirkulation. I ditt akvarium blir det nog bra med två Jebao RW-4. De kanske till och med är lite för stora men det beror lite på vad du vill ha i akvariet. Om du vill odla tång är de ganska lagom.

https://www.fish-street.com/jebao_rw-4pp4_wave_maker

 

Om du hittar en del begagnad utrustning behöver det inte bli så jättedyrt.

Fråga på!

 

 

Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kylbehovet
Jag har som mål att kunna husera så mångfaldigt som jag bara förmår kunna göra.
Förutsätningarna är att det kommer stå i vårat allrum/matdel, äntligen åker det stora pianot ut ;)
På sommaren blir det ju svin varmt inne som så många andra säkert 25+ stundtals, här tänker jag på att en kombination med väl och en överdimensionerad isolering av akvariet kanske kan hjälpa mig... Min naivitet säger mig att det är det mest ekonomiska att göra för att hålla västkustakvarie kallt under sommarmånaderna?
Summa sumarum, visst hade det varit kul med max 13c, men får se vad vi kan komma fram till :)

Akvariet kommer stå i ett hörne mot en yttervägg, där har vi idag satteliet kablar o bös som kommer in dessa använder vi inte längre.
Så tanken är att kanske bygga ett litet förråd utanför och göra en rörgenomföring utan kopplingar ut till detta lilla hus, skulle man kanske kunna ha
sump pumpar m.m där?
 

Kylaren är det möjligt och räcker det med en JAD L-075 kylare?
Skummare stod det 4x375=1500 måste man ha en Deltec - SC 2060 eller funkar det med en SC 1455?

Ytterfilter kanske ett Eheim  2275 Pro 4+ funkar alla i saltvatten eller det bara vissa?


Allt sticker ju iväg rätt snabbt, sumpar måste jag läsa på om rätt mycket känner jag, har ingen koll alls där...

Ändrat av MrRose
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tankar, givetvis ska du köra västkust! 375 liter är en bra storlek, du kan ju inte ha några jättefiskar men det rymmer helt klart nåt som kan bli riktigt intressant. Aluminiumram tycker inte alla om men jag har kört det till kallt salt utan bekymmer. Skulle du bli fundersam över om du kan få olämpliga metaller i vattnet så dra lite silikon över ramen närmast vattnet bara. Nåt åt Back to nature hållet fungerar utmärkt även till kallt salt. Lägga arbete på att ta bort den behöver du bara göra om den är gruvligt ful eller sliten. Känns den tveksam kan du ju bygga stenröse mot den så det inte syns så mycket av den.

 

Teknik, jadu, det finns olika skolor. Det viktigaste för att komma igång har du ju, ett akvarium. Lite grus och sten behövs ju för att få det att likna nåt. Vatten behövs också, man kan hämta det på kusten men är man rimligt lat så använder man köpsalt för att slippa bära. Lite naturvatten kan man gärna använda i hopp om att det följer med lite plankton och annat som kan bli nyttigt. Innevånare ska man också ha men som västkustbo kan du fixa det orättvist enkelt. Häng gärna med oss på en fångsttur framåt varmare tider också, det är bra tillfälle att både få djur och ideer. Till det nödvändigaste får belysning räknas också. Du vill ju se vad du har och ska tång växa behöver den ljus. Välj så energisnålt som möjligt. Billigaste kylningen är att inte värma så det gör skillnad att använda LED eller annat energisnålt. Tänk också på att drivare också blir varma, ibland är det där mesta värmen kommer. Flytta i möjligaste mån bort dem från akvariet och höj belysningen lite så luften kan kyla bort värmen hellre än att den hamnar i akvariet.

 

Det är det grundläggande. Akvarium, innehåll och belysning. Där kan du börja med lite tåliga djur som räkor och krabbor. Mer teknik ger dock större möjligheter. En skummare är en bra investering. Dels så håller den lite ordning på att näringsvärden inte sticker okontrollerat, det som den för bort slipper du i akvariet. Och dels så syrsätter den vattnet effektivt. Ligger man på gränsen med temperatur så har man klart större marginal om man har gott om syre. Lite för varmt och gott om syre kan gå vägen, lite för varmt och dåligt med syre också är katastrof. Vill du ha skummaren i en sump så är det inte fel. Kör du utan sump så finns det skummare som fungerar ändå. Sump kan vara praktiskt men ta det inte som nåt obligatoriskt. Det är ett ställe att samla teknik som kan fungera ändå.

 

Nån slags cirkulation kan behövs. Dock tycker jag att du kan skippa ytterfilter, de pengarna kan du lägga på annat. En streamerpump eller flera rör om på ett bra sätt. Tänk dock på att de värmer också, ju mer cirkulation du kör i, desto mer kylbehov får du också.

 

Och så var det ju det där med värmen. Du kan helt klart starta utan kylare. Men du blir begränsad i vad du kan hålla. Med att lägga i frysta petflaskor med is och liknande trick kan du klara de värsta värmeböljorna. Eller att tillfälligt lägga i en trädgårdsslang från kallvattenkranen med några slingor i akvariet och vidare till avlopp. Du tröttnar nog på det där men som tillfällig lösning i väntan på nåt bättre så kan man hanka sig fram. Det går dock åt stora mängder is för att hålla ner temperaturen så det är inget man vill ägna sig åt i längden.

 

Att isolera akvariet minskar kylbehovet. Om man kyler. Om man inte kyler och har lite teknik i, tex en streamerpump, så kommer pumpen att värma och isoleringen att hindra värmen från att ta sig ut. Gör bara problemet värre alltså. Man måste alltså kyla ner akvariet för att isoleringen ska göra nån nytta, annars så kan det bli helt fel resultat. Och till slut är det ju ett kylaggregat man hamnar i om man vill kunna hålla västkust på ett bra sätt. Om man inte kan ställa akvariet på ett kallare ställe alltså, det är ju på ett sätt det enklaste. Behöver man kylning så kan man mixtra med kallvatten och dra vattenslingor genom gamla kylskåp och annat mixter, fast särskilt snyggt och effektivt blir det sällan. Att skaffa en aircondition och hålla ner temperaturen i rummet hjälper en hel del men man vill kanske inte ha så kallt som akvariet helst vill ha. Slutligen hamnar man då i en riktig akvariekylare. Och de kostar, det gör de. Men har man lite is i magen och håller koll på annonser så brukar det förr eller senare dyka upp nåt. Jag har köpt flera kylare som varit på annons här på guiden och det blir ju andra pengar än nytt. Det kan vara bästa långsiktiga lösning.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag behöver tyvärr vara lite tråkig. Ska akvariet stå i ett möblerat rum så kommer det behöva kylas, är temperaturen över 20 grader kan du i princip bara ha tångräkor och strandkrabbor. Och ska det kylas så bör det isoleras för att dels skapa en stabilare miljö då temperaturförändringar kommer ske långsammare och du sparar el. Därtill kommer det tråkiga, det är väldigt svårt att isolera aluminium akvarier. Aluminium ramen sitter i direktkontakt med glaset och antar därför snabbt samma temperatur som vattnet, kommer temperaturen ner lite sedan så blir det snabbt kondens på ramen. Det är en utmaning att få det att fungera väl och även få det att se trevligt ut. Jag skulle rekommendera att byta till ett helglas akvarium där du kan isolera sidorna väl med tex frigolit. Det isolerar väl och kraftigt, ett bra steg på vägen.

 

Har du en JAD L-075 kylare redan? Den är någorlunda klen men om akvariet är väl isolerat och du väljer energisnåla prylar så kommer den nog räcka ner till under 20 grader iaf. Så där börjar ju det roliga, för att sedan bli bara bättre :-)

 

Kylan är ett tveeggat svärd, den har ganska direkt relation till vad du behöver ha. Desto kallare du har det desto mindre kan du lita på eventuell biologisk filtrering och desto större blir behovet av en bra skummare. Även mängden mat du behöver ge för att hålla invånarna friska och glada räknas hit. Fast det med biologisk filtrering brukar i stort sett sluta vara en egentlig faktor om du kommer under 16 grader.

 

Ett sätt att fuska lite för att sköta akvariet lättare är att hälla på ganska mycket ljus och få en riklig algtillväxt som hjälper till att sköta och hålla värdena för fiskarna bra. Vattnet blir väldigt bra med en sådan lösning. Nackdelen är att det kräver ganska mycket skötsel då det behöver ansas och pumparna behöver rengöras ofta. Akvariet blir väldigt grönt med såklart :-)

 

Ett bra sätt att spara energi är att flytta runt vattnet i akvariet med luft istället för motorpumpar. Men det kan krävas lite arbete och kräsenhet i val av pumpar samt att täckglas är ett absolut krav eftersom du kommer ha salt överallt annars. Fast täckglas bör du ha oavsett för de isolerar med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack båda för fina svar!!

Självklart har jag räknat med en kylare eller två vad vet jag, om nu JAD 075 är i klenaste laget vad kör kalla akvarier med för kylning?
Det var ju tråkigt med aluminiumramen, hade detta på känn men tänkte i mitt stilla sinne att det kanske gick att isolera bort, men visst jag är inte helt nöjd med storleken på 150*50*50 hade gärna sett ett lite högre akvarium har ni några favoritstorlekar?  
Får sondera begagnat marknaden kanske, limma eget känns lite skräck med tanke på volymen inne i huset :)

Såg att aliexpress har Bubble-Magus Curve 9, kanske är ok för priset, några erfarenheter?

Satt säkert i 4h och läste och såg på filmer angående "Algea scrubber" och sumpar, sumparna är det mest oklara för mig just nu. :)
Att isolera väl är jag väldigt medveten om, tänker mig att det är som ett vanligt hus isoleringen är det viktigaste för att behålla den värme/kyla man petar in i systemet.
//Erik

Ändrat av MrRose
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jad kylaren är på 1/8 hästkraft. Jag har ett litet 120 liters kar som jag kör med en Resun mini-200 som är på 1/13 HK. Den klarar av att kyla mitt akvarium till 12 grader utan bekymmer. Tror den kan lägre med men har inte behövt har så kallt :-) Jag kör 14-16 grader för det mesta på mitt akvarium. Det verkar mycket trivas i.  Baserad på de siffrorna taget vilt ut i luften borde ett 375 liters klara sig med 1/4 HK . Dock så får man ta in lite mer saker när man räknar på det. Mitt akvarium har bara en motorpump samt ingen sump och belyses med led som inte strålar någon värme. Alltså har jag få saker som värmer :-) 

 

Så det bästa blir att gå den här vägen.

 

Steg 1: Kolla vad för djur du vill ha, hur många och hur stora mest(utrymme som krävs). Samt om det är djur du fångar med håv eller ska få upp från djupen(temperatur som krävs).

 

Steg 2: Kolla upp vilket akvarium du ska ha. Storlek samt om du vill och ska ha en sump. Även pumpar och ljus. Planera lite.

 

Steg 3: Nu kan vi räkna på kylningen :-) Kylaren är stor och låter. De är det dyraste med i de flesta fall. Så det är synd att köpa fel.

 

Steg 4: Börja jaga fiskar!

 

Sett till akvarier så brukar jag föredra djup framför höjd, det brukar vara lättare att inreda med djup. Dock så tar det mycket plats i ett rum att ha djupa kar så då kan ett högre vara bättre. Beror på fiskarna men många läppfiskar tycker om att simma fritt och gör sig nog bra i ett 150x50x60 där 60 är höjden :-)

 

Jag har haft en Bubble Magus Curve 5 ett par år, den är ganska lik Curve 9 men klenare. Baserat på den erfarenheten skulle jag nog säga att Curve 9 är nog en ganska schysst pjäs och räcker nog kanon till ett kar i 3-400 liters storleken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fler kommentarer, men hinner bara med ett snabbt inlägg. Återkommer med mer :)

 

Det finns ett bra verktyg för att beräkna kylbehov här:

https://www.hamzasreef.com/Contents/Calculators/HeaterChillerSizing.php

Det mesta är ganska enkelt att fylla i, förutom isoleringstjockleken. Det går nämligen inte att välja frigolit (styrofoam). Jag är osäker om man kan ersätta 20mm friglit med 80 mm trä för att få samma värmemotstånd. Kanske nån har ett svar på det? (Jag ska sätta mig in i det hela så småningom)

Nåväl. Jag gjorde en beräkning för ditt 375-liters med lägsta temperatur på 10 grader:

375 liter.pdf

 

Beräkningen hamnar på 440 W och det tror jag är ganska rimligt. Jag hade ett 100-liters välisolerat akvarium som jag körde ner till 6 grader med en D&D DC-300 (1/15HP, kyleffekt 300W). Jag använder samma kylare till ett 200-liters akvarium som inte har dubbelglas fram och endast isolerad på baksidan och den lyckas hålla 13 grader i ett rum med 20 grader. Kylaren går en halvtimme och avstängd i en halvtimme.

 

Lek gärna lite med beräkningen, men tänk på att "Outer Height" under "Aquarium Dimensions" ändras till Inches efter en beräkning. Så om du ska göra en till beräkning måste du byta till millimeter igen.

Jag tror nog att en JAD-075 är OK. Men då måste du hålla tillförd värme från pumpar, belysning och skummare på ett minimum. Vad jag lärt mig under mina år som kallvattensakvarist är att inte snåla med kylan.

Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, mikoto sa:

Därtill kommer det tråkiga, det är väldigt svårt att isolera aluminium akvarier. Aluminium ramen sitter i direktkontakt med glaset och antar därför snabbt samma temperatur som vattnet, kommer temperaturen ner lite sedan så blir det snabbt kondens på ramen. Det är en utmaning att få det att fungera väl och även få det att se trevligt ut. Jag skulle rekommendera att byta till ett helglas akvarium där du kan isolera sidorna väl med tex frigolit. Det isolerar väl och kraftigt, ett bra steg på vägen.

 

Jag håller med att ett ramakvarium är svårisolerat. Mitt gamla 100-liters var ett ramakvarium och isolerat med vanlig vit frigolit och det var ständigt vatten mellan frigoliten och glaset. Men du kan mycket väl använda ditt ramakvarium om du istället använder markfrigolit. Den brukar vara rosa eller blå. Här är ett exempel:

 

http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/isolering/cellplast-xps/jackofoam-300f-585x1185-1390203168411-46?artikel=416350

 

Se bara till att du limmar fast markfrigoliten mot hela ramen så att inte luft kryper in. Limma även skarvarna mellan frigoliten.

 

Glöm inte att frontglaset måste ha en extra glasruta för att isolera och undvika kondens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående skummaren tycker jag att det räcker gott med Deltec SC1456 eller Bubble Magus Curve 9. De har tillräckligt hög kapacitet och framförallt inte så hög effekt. I och med att de ligger helt i vattnet går all värme rätt ut i vattnet och måste kylas bort av kylaren.

 

Om jag helt får välja storlek på akvariet ska det helst vara djupare än högre. Detta för att när man tittar in i ett saltakvarium upplevs bakrutan vara 1/3 närmare än vad den i verkligheten är. Det beror på saltvattnets brytning av ljuset.

Många av djuren är bottenlevande och det mesta av vattenvolymen utnyttjas inte ändå.

 

En alge scrubber är en bra idé för att få bort näringsämnen ur vattnet om du inte har tång i akvariet.

Har du fått grepp om sumpen ännu?

 

Om du har lust att prata lite om dina planer och kanske räta ut lite frågetecken är du välkommen upp till Munkedal. Just nu har jag bara ett 200-liters reservakvarium igång och ett par små 20-liters, men det är kul att titta på ändå :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite olika tankar kan vi ha om ett och annat. Täckglas avskyr jag t ex och använder bara i nödfall. Handlar det om att hindra djuren från att emigrera sätter jag hellre sarg. Och när det gäller isolering, jo, det hjälper något. Dock är det uppåt det är minst intressant att isolera, man får att lager kall luft på vattenytan som hjälper en del uppåt. Och jag tar hellre lite sämre isolering än böket med täckglas vid skötsel och att de tenderar att alltid bli smutsiga så de stjäl ljus.

 

Jag har haft kylt kar med aluminiumram inne. Några dar, kanske en vecka om året var det tråkigt med kondenspåslag så det stod härliga till. Jag tyckte inte att det var ett problem som var stort nog för att irritera sig på. Hur det blir beror ju på temperaturskillnad och fuktighet i rummet. Har man 25 grader i rummet och 10 i akvariet och fuktig luft så blir det blött, så är det bara. Kan man hålla ner skillnaden lite så kanske problemet blir överkomligt. En sak då är placeringen av kylaren. Den pumpar ut värme ur akvariet och lägger dessutom till värme som blir spill för att göra den där förflyttningen. Sätter man kylaren i rummet så blir det alltså varmare i rummet än om man inte haft akvariet där. Sätter man kylaren ute så pumpar man ut värme och får det svalare på sommaren. Tyvärr också på vintern, då kanske man hellre velat haft kylaren inne för att spara värmen som man annars får täcka med uppvärmning. Man får prioritera vad som är viktigast eller hitta en lösning så man kan flytta kylaren efter årstid.

 

Standardakvarium med höjd och djup lika är egentligen sämsta mått för att få till en bra inredning. Antingen så kan man ha ett akvarium som är högre än djupet. Då kan man tänka inredning utan djupeffekt mer som en tavla. Eller också vill man ha djupet större än höjden för att kunna tänka mer i tre dimensioner vid inredningen och få en känsla av att man tittar in i en större volym. För att få det får man ta till rejält djup eftersom det som Jonas skriver uppstår en brytningseffekt som gör att akvariet inte ser så djupt ut som det verkligen är. Däremot har den saken inte så mycket med saltet att göra. Brytningsindex för rent vatten ligger nånstans vid 1.332 och för havsvatten i stil med 1.338 (siffrorna kan variera beroende på vem man tror på men i den storleksordningen). Den skillnaden är alldeles för liten för att man ska se den när man tittar in i ett akvarium. Däremot kan man använda den med när man mäter salthalt med refraktometer.

 

Erik, jag hoppas du inser att nu är vi så igång på ditt projekt att om du inte får till nåt så kommer vi och slår på dig? Lite iaf ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för att du peppar mig :)
Standard mått är ju synd, samtidigt känns det sjukt onödigt att köpa ett annat när jag typ har ett.
Sump o kylare skulle jag kanske kunna få till att sätta i ett litet miniutbyggnad på huset...
Jag fär erkänna att man är lite skrämd av all min okunskap om salt och tiden det kommer ta av mig, kanske smart att skaffa ett mindre med salt o större med sött...
Samtidigt har jag ingen bra erfarenhet av mindre akvarier, balansen är svår i mindre tycker jag.
Får börja med att försöka få rent mitt 375l först.79909566fa13d294581a7bae92294569.jpg
6941487737481b7463cdd9e4c4fb3c53.jpg

Skickat från min SM-N915FY via Tapatalk


Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett med salt och ett med sött? Det är när du kommit upp i tjugo akvarier som du börjat komma igång någorlunda. Men prioritera du att kallt salt först, vi behöver fler såna. Du kan absolut använda det akvariet du har. Och inredningen skulle kunna funka den också, så långt jag ser. Okunskapen behöver du inte vara så bekymrad över. Konsten med ett västkustakvarium är mest att hålla det kallt. Och det är egentligen inget kunskapsproblem. Sen har vi massor att lära oss om olika djur och hur man får till det. Men det kan du vara med att bidra till i stället, ju fler vi blir, ju mer lär vi oss. Sump och kylare lite externt, det kan vara en bra ide.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade anpassat mängden till hur mycket skräp det blir i akvariet som du behöver suga ut. Städa en stund varje vecka och sug ut lite alger och saker som ligger för pestar. Är allt fint och inget finns att ta bort hade jag bytt 10-20 liter i veckan. Det hade varit en ambitiös och ordentligt mängd :-) Om man har lite pli på det så gör det sedan inget om man missar eller inte har möjlighet någon vecka utan karet är så välskött att det inte har några problem att kompensera för den uteblivna gången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, MrRose sa:

På 375l hur mycket och ofta bör man byta vatten, jag har som dröm att ta havsvatten... tar 5min med bilen till havet... Men det beror helt på intervallen och mängd...

 

Somliga har det bra! Jag har det bara halvbra då det tar 35 minuter... :)

 

Färskt saltvatten kan vara lurigt, framförallt beroende på att man tar ytvattnet. Man får ju inte ner spannen mer än max en halvmeter. Därför är det viktigt att ha koll på kvaliteten. För det första ska det vara på en plats med lite vattenutbyte, så en småbåtshamn i en grund vik är inte att rekommendera. Men du bor ju på tjörn, så om du åker ut till västra delen är nog det problemet löst.

Det andra är att på hösten och vintern är sötvattentillförseln från bäckar och älvar rätt kraftig. Sötvatten är lättare än saltvatten och lägger sig därför i ytan. Så i värsta fall kan vattnet man får upp vara bräckt. En annan nackdel är att sötvattnet innehåller en hel del humusämnen som kan dra ner pH ganska ordentligt.

En annan sak på vinter och tidig vår är algblommningen som gör att vattnet ser brunt ut. Då bör man låta bli vattnet för dessa alger dör när de kommer ner i akvariet och kan snabbt ge syrebrist. Fast byter du bara 10-15 liter kan man istället se det som mat till filtrerande djur i akvariet.

Så för att vara på säkra sidan ska man lukta på vattnet, mäta salthalt och pH-värde innan man häller vattnet i akvariet. Om du har högre salthalt i akvariet bör du även salta upp vattnet med revsalt.

 

Nu verkar det som att det är jättedåligt med havsvatten, men det är det inte. Man får med sig plankton och larver som gör att akvariet blir mer naturligt och det kan börja växa roliga saker. Sen är det ju roligt att komma ut och hämta vatten också! Men man måste vara observant på vattenkvaliteten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ta mig till djupare vatten med vanlig brygga och tynge för att få ner spannen/dunkar/slang ja vad det nu blir...
Att det blir bräckt är vi medvetna om, har srukit med bågra humrar när de sumpas för grunt in till land. :)

Skickat från min SM-N915FY via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...