Gå till innehåll

Total noob


Schilla

Rekommenderade inlägg

Hej har köpt ett begagnat kar av en bekant o fått med massa kul. Har haft Malawi kar innan men kom över det här nu. Man kan ju sitta i timmar o kolla på stenen och hittar nya saker. Nu sist hitta jag det där på bilden och undrar vad det är. Har även hittat några knappar. Tänkte vad det kan vara så man kan kolla hur det ska skötas.

DSC_0090.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

53 minuter sedan, Conjor sa:

image.jpeg.f50a28cdd0cc9707d021f728b495678a.jpeg

 

Ett litet förtydligande så att TS inte avskräcks totalt från hobbyn..

 

Alla former av knappar, t.ex. Zoanthus och Palythoa innehåller ett gift som heter Palytoxin. I synnerhet Palythoa som kan orsaka mycket allvarliga förgiftningar om man handskas fel med dem. Läs på om Palytoxin om du väljer att ha knappar i ditt akvarium. Av bilden att döma har du redan knappar (Zoanthus) som har följt med som liftare med din levande sten. Knappar sprids fort och kan vara svåra att få bort om de får växa till ens stor koloni. Så om du inte vill ha dem är det läge att avlägsna dom redan nu. Likadant med stjärnpolyperna i din första bild, de är förvisso tämligen ofarliga för människor men kan bränna andra koraller och sprids väldigt fort. De kan behöva hållas under kontroll.

 

Masken ser ut som en vanlig borstmask, en städare. Har du en, har du många... De är tämligen harmlösa och bra att ha i karet så länge de inte växer sig alltför stora. Jag brukar ta ur mina och avliva dem när de är mer än 10-12 cm långa, andra gör ingenting och låter borstmaskarna vara. Rör absolut inte vid dem med bara händerna, de har giftiga borst som släpper och sätter sig i huden med en brännande smärta och irritation. Ha alltid latexhandskar på när du hanterar levande sten annars blir du förr eller senare stucken av en borstmask. Jag lovar dig, det räcker med en sån upplevelse...

 

Mycket av det levande i revet är alltså giftigt, i vissa fall mycket giftigt, och skall hanteras varsamt. Är man försiktig och tänker sig för är den här hobbyn inte farlig.

Ändrat av Ouscazz
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska nog ta o jagga rätt på den stora masken. Har sett den sulta på 2 sniglar och nu ligger en tom. Men den är ju så jäkla svår att få upp när den är i stenen. Skulle tagit den när den var vid glaset :-( 

Ändrat av Schilla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blanda upp extra saltvatten i en hink. Vikt runt 1.032 bruka räcka. Sedan lägger du stenen i hinken och väntar så bör masken krypa ut. Den behöver leta rätt på midre salt vatten så den ger sig av.  Jag kan inte lova att det gäller alla arter av maskar men en del fungerar det med.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...