Schilla Postat 23 januari 2017 Postat 23 januari 2017 Hej har köpt ett begagnat kar av en bekant o fått med massa kul. Har haft Malawi kar innan men kom över det här nu. Man kan ju sitta i timmar o kolla på stenen och hittar nya saker. Nu sist hitta jag det där på bilden och undrar vad det är. Har även hittat några knappar. Tänkte vad det kan vara så man kan kolla hur det ska skötas. Citera
Larsson Postat 23 januari 2017 Postat 23 januari 2017 Hej, kan kanske vara dessa http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=597+600+738&pcatid=738 Citera
Schilla Postat 23 januari 2017 Författare Postat 23 januari 2017 Så sant ser så ut. Har även knapparna jag skrev om. Citera
Larsson Postat 24 januari 2017 Postat 24 januari 2017 skulle kanske kunna vara dessa http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=597+599+3089&pcatid=3089 tänk bara på att vissa knappar kan vara giftiga Citera
Schilla Postat 24 januari 2017 Författare Postat 24 januari 2017 (ändrat) Ahha jo men är inte alla giftiga fast bara mer eller mindre? Hittar massa nytt hela tiden. 25 cm mask. :-D är väl en Polychaete - Linopherus Ändrat 24 januari 2017 av Schilla 1 Citera
Ouscazz Postat 24 januari 2017 Postat 24 januari 2017 (ändrat) 53 minuter sedan, Conjor sa: Ett litet förtydligande så att TS inte avskräcks totalt från hobbyn.. Alla former av knappar, t.ex. Zoanthus och Palythoa innehåller ett gift som heter Palytoxin. I synnerhet Palythoa som kan orsaka mycket allvarliga förgiftningar om man handskas fel med dem. Läs på om Palytoxin om du väljer att ha knappar i ditt akvarium. Av bilden att döma har du redan knappar (Zoanthus) som har följt med som liftare med din levande sten. Knappar sprids fort och kan vara svåra att få bort om de får växa till ens stor koloni. Så om du inte vill ha dem är det läge att avlägsna dom redan nu. Likadant med stjärnpolyperna i din första bild, de är förvisso tämligen ofarliga för människor men kan bränna andra koraller och sprids väldigt fort. De kan behöva hållas under kontroll. Masken ser ut som en vanlig borstmask, en städare. Har du en, har du många... De är tämligen harmlösa och bra att ha i karet så länge de inte växer sig alltför stora. Jag brukar ta ur mina och avliva dem när de är mer än 10-12 cm långa, andra gör ingenting och låter borstmaskarna vara. Rör absolut inte vid dem med bara händerna, de har giftiga borst som släpper och sätter sig i huden med en brännande smärta och irritation. Ha alltid latexhandskar på när du hanterar levande sten annars blir du förr eller senare stucken av en borstmask. Jag lovar dig, det räcker med en sån upplevelse... Mycket av det levande i revet är alltså giftigt, i vissa fall mycket giftigt, och skall hanteras varsamt. Är man försiktig och tänker sig för är den här hobbyn inte farlig. Ändrat 24 januari 2017 av Ouscazz 1 Citera
Schilla Postat 24 januari 2017 Författare Postat 24 januari 2017 Tack för väldigt Nice info skickar upp mera bilder om jag hittar något o undrar något. Ska över lägga hur jag ska göra med knapparna. Dom är ju riktigt fina men man kanske ska ha något annat istället. Citera
Schilla Postat 25 januari 2017 Författare Postat 25 januari 2017 (ändrat) Ska nog ta o jagga rätt på den stora masken. Har sett den sulta på 2 sniglar och nu ligger en tom. Men den är ju så jäkla svår att få upp när den är i stenen. Skulle tagit den när den var vid glaset :-( Ändrat 25 januari 2017 av Schilla Citera
stigigemla Postat 25 januari 2017 Postat 25 januari 2017 Blanda upp extra saltvatten i en hink. Vikt runt 1.032 bruka räcka. Sedan lägger du stenen i hinken och väntar så bör masken krypa ut. Den behöver leta rätt på midre salt vatten så den ger sig av. Jag kan inte lova att det gäller alla arter av maskar men en del fungerar det med. 1 Citera
Ouscazz Postat 25 januari 2017 Postat 25 januari 2017 Man kan även fånga masken i en fälla, googla "bristle worm trap". Citera
Schilla Postat 26 januari 2017 Författare Postat 26 januari 2017 Ja det funkar ju det med. Men får nog ta o plocka upp dom. När jag kan. Skaffar jag en fälla så finns ju risken att sambon får se hur många det finns i tanken och slänger alla ;-) Citera
Schilla Postat 5 februari 2017 Författare Postat 5 februari 2017 Hej igen. Har fått hem 4 clownefiskar. Var av en nu inte äter som den ska. Han bara simmar runt o flämtar som att han inte får nog med syre. Simmar bara med fram fenorna rör knappt stjärtfenan. Vad kan det bero på? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.