Gå till innehåll

aktivt kol o Phosphate Minus?


Roger Salenius

Rekommenderade inlägg

Aktivt kol tar dels bort missfärgning i vattnet och dels den "kemiska krigsföringen" som sker mellan koraller. 

Där finns både snabbverkande kol för akuta situationer och långsammare kol för kontinuerlig användning som kan/ska användas hela tiden. 

 

Fosfatremovern du köpt vet jag inget om. Finns både järn och aluminiumbaserad. Har för mig att jag läst i någon tråd att aluminium går hårdare på fosfatet. Finns väl för och nackdelar med båda. 

Har läst att dom påverkar spårämne/"läcker" vattnet på olika sätt (kommer inte ihåg riktigt hur).

Låter någon med mer kunnande ge dig ett bättre svar än mitt :) 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor


Har läst att dom påverkar spårämne/"läcker" vattnet på olika sätt (kommer inte ihåg riktigt hur).

Aluminiumbaserad remover (vita kulor) kan läcka ut aluminium i vattnet och järnbaserad (GFO) kan läcka ut barium sägs det, och det stämmer mycket bra med mina Tritontester med. Barium ökar då jag använder GFO medan aluminium ligger still. Byter jag till alu-remover så ökar aluminium medan barium minskar.
Mig veterligen så är förhöjda nivåer av Al och Ba inget som de flesta bryr sig om, då det inte verkar finnas några tydliga tecken på att det är farligt/påverkar tillväxten.
Personligen kör jag just nu växelvis med Tritons AL99 och Rowaphos GFO för att få bort tidigare läckt Al och Ba (AL99 tar upp barium men läcker aluminium, Rowa tar upp aluminium men läcker inte barium enligt uppgift) men det är bara för att jag är nyfiken och klassas antagligen som överkurs...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2017-02-02 at 05:55, Kimozabe sa:

Aktivt kol tar dels bort missfärgning i vattnet och dels den "kemiska krigsföringen" som sker mellan koraller. 

Där finns både snabbverkande kol för akuta situationer och långsammare kol för kontinuerlig användning som kan/ska användas hela tiden. 

 

kan du utveckla det, tack? hur vet man vilket är vilket och hur länge bör den långvariga stanna i filtret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@stigigemla kan säkert ge en utförlig beskrivning om vad som gör att en sorts kol är snabbare på att ta upp ämne och mättas vs ett månadskol. 

Stig har i sin affär (tyvärr inte postorder längre ;) ) panikkol och månadskol. 

Tror inte man kan se på kol när det blivit mättat utan man får nog gå på kol/vattenvolym.

Tyvärr har jag teflonminne så kommer inte ihåg vad Stig rekommenderade gram kol/liter vatten och hittar inte tråden.  

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pelleterat mineralkol är i allmänhet långsammare. Kol gjort av trä eller kokosfiber är snabbare.

Med mitt månadskol rekommenderar jag 50 g/100l. Kol tar inte upp metaller utan i huvudsak organiska ämnen t.ex korallgifter , Aminosyror eller gulämnen (humus och liknande)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...