Lasse Postat 5 februari 2017 Postat 5 februari 2017 För att undvika missförstånd: Om du skall använda produkten som tillverkaren har tänkt - följ manualen - punk till pricka. Se upp för grumligt vatten bara. Det jag berörde var att använda produkten på annat sätt än vad den är avsedd för. Mitt förslag innebär bara denitrifikation - man kör dt som ett denitrifikationsfilter. Mindre (mycket mindre) flöde och mindre mängd. Dock har jag inte själv testat detta så jag har inga doseringar men flöde högst några/någon liter i timmen. Är du osäker använd produkten som tänkt från tillverkaren MVH Lasse 1 Citera
Ouscazz Postat 5 februari 2017 Postat 5 februari 2017 Jag tror faktiskt inte att den där reaktorn kommer att fungera med biopellets. Det blir svårt att få bra flöde med de små anslutningarna och placeringen av upptrömsröret i reaktorn. Risken är stor att biopellets klumpar ihop och det blir kattskit av alltihop. Du måste ha bra flöde genom biopellets, de måste röra sig hela tiden annars får du problem. 1 Citera
Martin B Postat 5 februari 2017 Författare Postat 5 februari 2017 1 timme sedan, Ouscazz sa: Jag tror faktiskt inte att den där reaktorn kommer att fungera med biopellets. Det blir svårt att få bra flöde med de små anslutningarna och placeringen av upptrömsröret i reaktorn. Risken är stor att biopellets klumpar ihop och det blir kattskit av alltihop. Du måste ha bra flöde genom biopellets, de måste röra sig hela tiden annars får du problem. @Ouscazz du är helt rätt, anslutningar och uppströmsrör är för små för att biopellets kan cirkulera i kolumn . Jag har provat med pump på 1000 l/h. Imorgon jag ska bygga om och montera 20 mm PVC i mitten längst ner och 20 mm på sidan av locket som utlopp och måste skaffa starkare pump, befintliga anslutningar jag kan använda som recirkulation. Man lär sig bäst på sina egna misstag, men jag har provat iaf 2 Citera
Ouscazz Postat 5 februari 2017 Postat 5 februari 2017 20mm ner låter för grovt. 12mm blir nog bättre, då får du högre hastighet på vattnet. Citera
Martin B Postat 5 februari 2017 Författare Postat 5 februari 2017 2 minuter sedan, Ouscazz sa: 20mm ner låter för grovt. 12mm blir nog bättre, då får du högre hastighet på vattnet. Jag tror att 20 mm är minsta dimension som jag har på jobbet, men jag kan montera en ventil på trycksidan. Citera
Ouscazz Postat 5 februari 2017 Postat 5 februari 2017 1 minut sedan, Martin B sa: Jag tror att 20 mm är minsta dimension som jag har på jobbet, men jag kan montera en ventil på trycksidan. Smalare rör ökar strömningshastigheten på vattnet, ventil hjälper inte. 20mm blir inte bra, köp smalare rör. 1 Citera
Pasaputte Postat 5 februari 2017 Postat 5 februari 2017 kanske en sånt modifikation med en reductor för att utöka flöde https://reefbuilders.com/2012/06/27/tmc-v2-bio-react-500/ Citera
Martin B Postat 5 februari 2017 Författare Postat 5 februari 2017 1 minut sedan, Pasaputte sa: kanske en sånt modifikation med en reductor för att utöka flöde https://reefbuilders.com/2012/06/27/tmc-v2-bio-react-500/ Tack för tips @Pasaputte Citera
Ouscazz Postat 5 februari 2017 Postat 5 februari 2017 21 minuter sedan, Pasaputte sa: kanske en sånt modifikation med en reductor för att utöka flöde https://reefbuilders.com/2012/06/27/tmc-v2-bio-react-500/ Den ser riktigt bra ut! Citera
Martin B Postat 6 februari 2017 Författare Postat 6 februari 2017 Kanske nu den ska funka Nån som har styrbar pump typ 2000 l/h som ligger på hyllan och samlar damm???Skickat från iPhone med Tapatalk 2 Citera
Ouscazz Postat 6 februari 2017 Postat 6 februari 2017 Ser bra ut! Sätt någon form av sil på utloppet så att inte pellets följer med ut. Citera
Martin B Postat 6 februari 2017 Författare Postat 6 februari 2017 2 minuter sedan, Ouscazz sa: Ser bra ut! Sätt någon form av sil på utloppet så att inte pellets följer med ut. Det sitter en dys från pool sandfilter Citera
stigigemla Postat 6 februari 2017 Postat 6 februari 2017 Är den i mässing är det mycket giftigt. Citera
Martin B Postat 6 februari 2017 Författare Postat 6 februari 2017 Är den i mässing är det mycket giftigt.Den är självklart i plast, finns ingen del som är gjort av metal. Skickat från iPhone med Tapatalk Citera
Martin B Postat 6 februari 2017 Författare Postat 6 februari 2017 5 minuter sedan, Pasaputte sa: proffsigt Man tackar Citera
Lasse Postat 7 februari 2017 Postat 7 februari 2017 (ändrat) Men det ser ut som det sitter mässingsgenomföringar på filtret - där de armerade tryckluftsslangarna går in. Är det så - måste de bort. MVH Lasse Ändrat 7 februari 2017 av Lasse Citera
Martin B Postat 7 februari 2017 Författare Postat 7 februari 2017 Plast och PVC locket har invändigt gänga i godset Citera
Lasse Postat 7 februari 2017 Postat 7 februari 2017 Där ser man - det såg ut som mässing på din bild men i rätt ljus så syns det ju att det var fel. Men är den invändiga gängan av metall så bör du se till att du skruvar in nippeln så långt det går (så hela den inre gängan är täckt av nippelns gängor) samt att du har gängtape på. Mässing är oerhört reaktivt i saltvatten vad gäller att släppa sånt man inte vill ha och ibland är gängerna av mässing (ex Clas Ohlssons filterbehållare) MVH Lasse 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.