Gå till innehåll

Något gult i akvariumet. hjälp mig.


lennie

Rekommenderade inlägg

Hej.

Behöver lite hjälp akut.

Imorse var mitt akvarium normalt.

Men när jag kom hem nu så upptäckte jag att nästa hela akvariumet är gult.

Framför allt synd det extremt mycket på levande sten.

Det är något gulaktigt lager som ligger som pulver på stenarna.

Skickar med två bilder. Det synd inte jätte bra på bilderna. Men det var dem bästa bilderna jag kunde få.

// Lennie

post-2190-14468912431746_thumb.jpg

post-2190-14468912431983_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag använder inte osmos.

Men jag köper färdigt vatten ifrån Zoo Giganten i Lomma.

Så inget vatten har använts direkt ifrån kranen.

Och vatten ifrån Zoo Giganten kostar 3 kr/l så jag hoppas att dem har använt osmos när dem håller upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet har varit i gång i ca 2 veckor.

Vad är rowaphos?

Grönalger eller brunalger är det farligt?

Och den viktigaste frågan. Hur får jag bort det?

Lennie,

Denna typen av alger resp. cyanobakterier är en naturlig del av inkörningsprocessen av varje nytt akvarium. Nu vet jag ju sedan din tidigare tråd att du startat ditt akvarium med inkört vatten och inkörd sten från ett och samma system i affären, vilket gör att det egentligen inte borde bli någon inkörningscykel för ditt akvarium.

Alg- och bakterietillväxt kommer som en följ av överskott av antingen näringsämnen (t.ex. för mycket matning), införda döda djur (kanske LS som inte helt har överlevt transporten hem till dig) eller orent vatten som du tillfört. Hur har du ersatt avdunstat vatten, vanligt kranvatten eller osmosvatten?

Oavsett orsaken är detta ändå något som de flesta av oss går igenom som ett naturligt steg. Du kan skynda på processen att bli av med det genom olika åtgärder. Du kan fundera på att lägga i någon form av filter som tar bort överskott av fosfat och silikat i vattnet. Det finns olika medel för detta, Rowaphos är ett sådant. Det finns också filterkulor som du helt enkelt lägger i en nylonstrumpa där vattnet flödar. God ciskulation hjälper alltid. Likaså vattenbyten ("the solution to pollution is dilution", dvs. du späder ut näringsämnena).

Du kan också ta bort dem mekaniskt, t.ex. genom att suga upp lösa lager med hävert eller ta upp din sten och skrubba den, i första hand varsamt med tandborste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Avdunstat vatten har jag ersätt med vatten som är köpt ifrån samma ställe som det inkörda vattnet som karet startades med.

Jag har kanske get fisken lite mycket mat. Det kan jag erkänna.

Är detta inkörnings fas farlig för fisken?

Du skriver att man kan använda fosfat eller silikat filter.

Hur fungerar det. Är det något jag kan köpa imorgon på Zoo giganten.

Eller om det inte är farligt så kanske man kan låta det vara kvar och låta naturen har sin gång och ta bort det själv? Eller?

Om jag nu får bort det så vill jag inte att det ska komma tillbaks.

Vilka tekniska saker kan hjälpa mig med det?

Har funderat på att köpa en IKS dator, skulle den kunnat se att detta var på väg att hända?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Det är som Calle säger, detta är process som alla går igenom ibörjan. Hur man än filtrerar och grejar så finns det alltid näringsämnen kvar för algerna att mumsa på. När maten för algerna är slut(näringsämnena) så slutar algerna att växa. Därför är det viktigt att det vatten man tillsättter innehåller minimalt med silikat och nitrater mm och det säkerställer man genom att använda ett osmosfilter.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Avdunstat vatten har jag ersätt med vatten som är köpt ifrån samma ställe som det inkörda vattnet som karet startades med.

Jag har kanske get fisken lite mycket mat. Det kan jag erkänna.

Är detta inkörnings fas farlig för fisken?

Du skriver att man kan använda fosfat eller silikat filter.

Hur fungerar det. Är det något jag kan köpa imorgon på Zoo giganten.

Eller om det inte är farligt så kanske man kan låta det vara kvar och låta naturen har sin gång och ta bort det själv? Eller?

Om jag nu får bort det så vill jag inte att det ska komma tillbaks.

Vilka tekniska saker kan hjälpa mig med det?

Har funderat på att köpa en IKS dator, skulle den kunnat se att detta var på väg att hända?

Lennie,

Jag skulle inte vara särskilt orolig. Samtidigt är detta ett bra tillfälle att lära sig lite mer om vattenkemin i akvariet.

Algerna i sig är inte farliga. Däremot kan vattenvärdena som ger upphov till alger vara mer eller mindre bra för fiskarna. Innan du köper alltför mycket borde du testa ditt vatten, i första hand för nitrit, nitrat och fosfat. Silikat borde du inte ha problem med då vattnet är osmosvatten. Har du några tester hemma? I annat fall behöver du tester ändå.

Fosfatfilter är en teknisk pryl som kostar en del slantar. Det är ovanligt att man köper det så tidigt och till ett så litet akvarium som du har. Om du har problem med fosfat kan du köpa små absorberade kulor (ca 4 mm i diameter) som du lägger i en nätpåse (eller strumpbyxa) som vattnet får cirkulera igenom.

Om du har problem med nitrit eller nitrat så kommer tiden att verka till din fördel. Bakteriefloran i din LS kommer att ta hand om det så småningom. Du kan också skynda på det med vattenbyten.

Kom ihåg att all skit som finns i ett akvaium måste komma någonstans ifrån. Om du börjar med bra vatten och bra LS så är det egentligen bara övermatning som kan vara boven. Minska matningen i första hand om du tror att du varit för generös. I annat fall kan du också avvakta och se vad som händer.

Bekymra dig heller inte om IKS, såvida du inte har problem att göra av med dina pengar :) En IKS kan f.n. inte övervaka nitrat- eller fosfatvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer att ge sig om du minskar lite på maten å ser till att skummaren funkar som den ska.

Enligt mig har du aldeles för lite sten för att kunna mata på nått vidare ag skulle nog lägga i ett par tre kilo till.

Sen är u ditt kar nystartat så det tål inte så stor belastning ta det lungt med matningen i böran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu har jag 10kg LS i 60 liters kar.

Tycker det borde vara ok.

Men jag får beställa 10kg till så borde inte LS vara något problem.

Och något nytt kar kommer det inte att bli fören 600liters är på plats.

Och enligt min budget så är det 3 månaders bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skrev du något viktigt som jag inte kände till.

Varför avdunstar inte saltet. Det suger ju.

Så med andra ord ska jag inte ersätta med saltvatten när jag håller på.

Kanske dum fråga. Men det finns väll sätt att mätta saltvärdet?

Ska köpa det imorgon. Vilket värde ska det ligga på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vatten dunstar så är det bara vattenmolekyler som försvinner, det är därför regnvatten inte är salt och "smutsigt".

När du fyller på avdunstat vatten så ska du fylla på med vanligt vatten, såg att "din" butik också har osmosvatten, finns en tråd som handlar om man ska använda osmos vatten eller inte.

Det finns saltmätare, jag är också ny på saltvatten, men beroende vad du har i akvariet så tror jag det bruukar ligga mellan 1.022 till 1.028 (nån expert får rätta dom siffrorna)

/Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en flytande saltmätare av glas. De med en visare som vrider sig visar nästan alltid fel. Kolla saltmätartest i tråden Stockholms saltvattenförening.

Dessutom måste du fylla på med sötvatten, helst osmosvatten.

Det finns en bra bok på svenska om saltvattensakvarier. Jag är 99 på at den finns i Lomma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok då har vi nog hittat problemet dels har du lagt i en massa sten på en gång som ger dig en inkörningspariod sen har du troligtvis fel salt halt i karet eftersom du fylt på med saltvatten hela tiden.

Någon mer sten behöver du inte i ditt kar men sluta köpa fler dur såg att du även har clown i du måste låta karet mogna.

jag fatta fortfarande inte hur zoogiganten kan säla in detta hoss folk det är u nästan så att man borde ha en blocka out mot butiken det är ju skandal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, lennie,

Det du ska köpa är nu följande:

- Saltmätare (se test i tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9755)

- Tester för nitrat och nitrit. Gärna även fosfat, men det brådskar inte

- Osmosvatten (utan salt) för att ersätta avdunstat vatten med.

Testa salthalten hemma. Lagom är intervallet 1,024-1,026, men det går att ha lite utanför detta intervallet också. Om du har för hög salthalt (vilket du nog har om beskrivningen ovan stämmer), så kan du ersätta en del av saltvattnet i akvariet med osmosvatten). Lugna dig som sagt med att köpa mer LS också.

Färdigt saltvatten ska du bara ha till vattenbyten, inte för att ersätta avdunstat vatten. OBS, viktig skillnad!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

först och främst,åk ut och få osmosvatten hos zogiganten,sen be dom att reda ut hur du ska få ordning på ditt akvarium,detta bör dom ställa upp på,

jag tror det är svårt att hoppa över inkörningen,genom detta system ,isåfall måste nog LS transporteras väldigt snabbt till det nya karet samt att den ligger i rikligt med saltvatten,annars startar en massa tråkiga processer i den.

men som sagt be handlaren reda ut begreppen med dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...