Gå till innehåll

Riktig nybörjare


Rekommenderade inlägg

Ska köpa ett 80 liters saltvatten akvarium begagnat med 4 fiskar och koraller och sten osv och har nu efter otaliga dagars(och nätters) googlande och letande och läsande insett att det verkar krångligt med saltvatten, det är nivåer hit och dit som ska kollas och salt halt och fosfat och nitrat och allt möjligt.

Är det så mycket jobb med detta? Jag älskar ju djur så tröttna kommer jag nog inte att göra men tar gärna emot alla och då menar jag ALLA tips på att enkelt och simpelt sköta om mitt nya akvarium med fiskar och koraller på ett bra sätt,,, det är lampor hit och dit och skummare som är bra och dåliga och många har fler än en pump i karet osv, detta kommer ju kosta skjortan känns det som, köper ni alla allt nytt eller försöker ni hitta saker begagnat? vad behöver man ha för att hålla akvariet flytande och fint i ett par månader i alla fall? säljaren är ju schysst och lägger med olika tester och sånt man behöver men har ju läst att det finns ju sjukt mycket saker man "måste" ha

17078597_1404165606310924_718494627_n.jpg

Ändrat av Ouscazz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till Saltvattensguiden!

 

Det behöver inte vara så krångligt med saltvatten om man vill ha fisk och kanske någon enkel korall. Det är först när man vill ha stenkoraller som kraven på ökad skötsel kommer.

Ett tips är att åka hem till någon i närheten som har ett saltvattensakvarium, titta, fråga, lära. Ställ sedan en massa frågor i den här tråden så kommer du att få bra svar. Tänk bara på att det som fungerar för en, kanske inte fungerar för en annan. Så, det gäller att sortera bland svaren... 

 

Jag köper både nytt och begagnat. Man kan spara stora pengar genom att hålla lite koll på begagnatmarknaden istället för att köpa nytt.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I princip klara man sig länge med bara en streamerpump, värmare och belysning. Kör man låg belastning är det inga problem att klara sig utan skummare med 10% vattenbyte i veckan. En osmolator är kanon att ha annars måste man springa och slå på sötvatten dagligen eftersom det dunstar från karet och då höjs salthalten eftersom saltet inte avdunstar.
Refraktometer är också bra att ha för att kolla salthalten men det får du kanske till akvariet?
Vilken teknik ingår i akvarieköpet?





/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det som ingår är pumpen och skummaren som följde med som original men säljaren säger att den skummaren var totalt värdelös så hon hade köpt en annan som jag kunde få köpa med för ytterligare en peng, refraktometer hade hon också för ytterligare en liten peng men annars ingår koraller, ett par var visst stenkorall, fiskarna, levande korall sand, lite tester som hon snällt lät följa med i köpet, så med andra ord kanske jag inte behöver köpa hennes dyra nya skummare utan kanske kan använda den som fäljde med, dock nämnde hon att den var så känslig så när vattennivån sjönk slutade den skumma och när nivån var för hög skummade den för mycket...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade iaf köpt refraktometern om det inte är att säljaren vill ha hutlöst betalt för den. En streamer borde du iaf också köpa för att få lite mer rörelse i vattnet. En jebao rw4 räcker och den är inte så dyr. 4-500 ny annars kan du säkert hitta någon som säljer begagnad för 2-300.
Fiskarna är inte så känsliga med salthalten, bara man inte ändrar för hastigt. Korallerna framförallt sps är känsligare, dom vill helst ligga runt 1,025 så det är ett bra värde lägga sig på. Leta upp pdf-filen saltvattenskemi for dummies som ligger någonstans här på forumet och läs i den. Där är mycket nyttigt och där står även vilka värden som du ska mäta och eftersträva.




/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många saltvattenakvarister gillar att mäta massor av olika värden, inte för att det alltid behövs utan av ren nyfikenhet (eller ångestneuros :-p ), samma sak gäller användandet av avancerad teknik, så låt dig inte avskräckas av vad andra gör.

 

Mitt 100l karantänsakvarium innehåller bara en pump, en värmare och ett par kg levande sten. Belysningen är en LED-ramp för ca 1000:-. Jag fyller bara på sötvatten en gång i veckan (kanske lite för sällan?). Inga vattenbyten. Inga mätningar. Detta har fungerat det senaste året för både enstaka fiskar och kräftdjur (bara under karantänen, annars går karet tomt), men jag har iofs inte testat koraller i det karet.

 

Salthalt ändrar sig bara när (söt)vatten avdunstar, så man behöver inte tänka så mycket på det förutom när man blandar nytt saltvatten för vattenbyten och när man acklimatiserar nya djur. Det är oftast mest praktiskt att ha samma salthalt som akvarieaffärerna. Övriga vattenvärden brukar inte vara något problem om akvariet är inkört och man byter vatten regelbundet. Eventuellt kan man mäta främst nitrat någon gång ibland bara för att se om man byter vatten tillräckligt ofta.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan även nämna 300l-akvariet jag hade för 20 år sedan. Enda vattenreningen var skummare (medelmåttig med dagens mått gissar jag) och ca 20kg levande sten, inga vattenbyten. Övrig teknik bestod av 2-3 cirkulationspumpar (gamla sorten med smal stråle) och automatisk påfyllning (pga bekvämligheten) av kalkvatten. I början var belysningen kvicksilverlampor, senare bytte jag till metallhalogen. Enda vattentesterna jag gjorde (förutom salthalt) var för nitrat, men pga den levande stenen ökade det aldrig, så jag testade mer och mer sällan. Detta akvarium innehöll både fisk, kräftdjur, mjuk- och stenkoraller, senare (med metallhalogen) även en Acropora-koloni som växte mkt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

och till frågan jag aldrig fick svar på här: stämmer det att mitt 80 L akvarium blir rent plågeri att sätta en puffer i om jag nu framöver säljer dom andra fiskarna och tänkte köpa en sån? för jag har hört att man ska ha typ 200 liter eller mer för såna fiskar? finns det inga dvärg varianter av den som man kan ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...