myAqua Postat 4 mars 2017 Postat 4 mars 2017 Hej, går det att använda ett kar med aluminiumram till saltvatten. Finns det risk för att det oxiderar? Citera
Christian J Postat 4 mars 2017 Postat 4 mars 2017 Iaf i luft bildar den oxiderade ytan ett skydd som förhindrar ytterligare oxidering, så jag tror inte ramen förstörs helt, men jag har ett svagt minne av att jag läst om popnitar av aluminium på mittstaget som oxiderat sönder, kan det stämma? Förr trodde man att aluminiumramar kunde förgifta vattnet (och rekommenderades limma skyddande glasremsor under ramen), men numera används aluminiumoxid i t ex fosfatmedia så det verkar överdrivet. Mer om aluminium här: http://www.advancedaquarist.com/2003/7/chemistry Citera
stigigemla Postat 4 mars 2017 Postat 4 mars 2017 Popnitar vittrar sönder vid saltvattensstänk. Det är olika material i höljet och dragkärnan i popniten så det blir elektrokemisk korrosion. Ganska nytt är att Sarcophyton skall vara känslig mot aluminium. Men alla andra koraller verkar tåla det bra. Citera
Kimozabe Postat 5 mars 2017 Postat 5 mars 2017 Mitt första saltvatten var ett 240 aluminiumkar. Jag kletade silikon runt hela ramen för att skydda den. Hade inte det karet mer än 6-12 månader och kan inte riktigt minnas hur ramen såg ut invändigt...... Har du ett som ligger och skräpar och vill prova på saltvatten? Om du ska köpa nytt/begagnat kan du ju lika gärna ta ett helglas och slippa oroa dig. Mvh Kim Citera
myAqua Postat 5 mars 2017 Författare Postat 5 mars 2017 Jag har ett gammalt 60l kar i aluminium som jag tänkt starta, karet står inte på en aluminiumbänk utan på en byrå. Kommer det att fungera? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.