Gå till innehåll

Aluminiumram


myAqua

Rekommenderade inlägg

Iaf i luft bildar den oxiderade ytan ett skydd som förhindrar ytterligare oxidering, så jag tror inte ramen förstörs helt, men jag har ett svagt minne av att jag läst om popnitar av aluminium på mittstaget som oxiderat sönder, kan det stämma?

 

Förr trodde man att aluminiumramar kunde förgifta vattnet (och rekommenderades limma skyddande glasremsor under ramen), men numera används aluminiumoxid i t ex fosfatmedia så det verkar överdrivet. Mer om aluminium här: http://www.advancedaquarist.com/2003/7/chemistry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Popnitar vittrar sönder vid saltvattensstänk.

Det är olika material i höljet och dragkärnan i popniten så det blir elektrokemisk korrosion.

Ganska nytt är att Sarcophyton skall vara känslig mot aluminium. Men alla andra koraller verkar tåla det bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt första saltvatten var ett 240 aluminiumkar. Jag kletade silikon runt hela ramen för att skydda den. 

Hade inte det karet mer än 6-12 månader och kan inte riktigt minnas hur ramen såg ut invändigt...... 

Har du ett som ligger och skräpar och vill prova på saltvatten?

Om du ska köpa nytt/begagnat kan du ju lika gärna ta ett helglas och slippa oroa dig. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...