Gå till innehåll

Frågor om levande sten


Joaina82

Rekommenderade inlägg

Nu har jag gjort i ordning min biorb 60 l helt och hållet. Bestämde mig för att modifiera den lite, tog bort pumpen och satte i en annan, och har även installerat en skummare. Salthalten är bra, och allt ser helt okej ut, har inte börjat mäta ämnen än eftersom det blev helt klart igår.

Frågan är när jag kan introducera levande sten? Och om det finns någon som säljer det i skaraborg? Ska man mata stenens hyresgäster? Hur mycket levande sten ska man ha i 60 liter? Akvariet är som en glob.. så det är trångt på botten, kommer inte få plats med så mycket.

 

Tacksam för svar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om bara salthalten och temperaturen är bra så kan du slänga i sten direkt. Sedan börjar äventyret!

 

Det finns ingen direkt regel på hur mycket sten du behöver utan ta så mycket du behöver för att få till en stenformation du är nöjd med. Du får nog inte i jättemycket sten i akvariet ändå :-)

 

Akvariecenter i Skövde har levande sten i lager om du vill köpa i butik, det är bara åka dit och be han gräva fram några bra bitar, han har öppet på måndag nästa gång. Han fick in den väldigt nyss så från Dejong. http://akvariecenter.se/ 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 hours ago, Joaina82 said:

Ska man mata stenens hyresgäster?

Nej exempelvis små kräftdjur och maskar brukar klara sig på resterna från den vanliga matningen. På sten som kommer direkt från naturen kan det dyka upp ovanligare saker som sjöpungar, dessa lär äta phytoplankton men det är oftast svårt att erbjuda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Christian J sa:

Nej exempelvis små kräftdjur och maskar brukar klara sig på resterna från den vanliga matningen. På sten som kommer direkt från naturen kan det dyka upp ovanligare saker som sjöpungar, dessa lär äta phytoplankton men det är oftast svårt att erbjuda.

Så om jag enbart har levande sten så bör jag lägga i små mängder foder? Eftersom jag inte har några fiskar att mata.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, Joaina82 said:

Så om jag enbart har levande sten så bör jag lägga i små mängder foder? Eftersom jag inte har några fiskar att mata.

De flesta smådjuren klarar sig ett bra tag (månader) på det som redan finns i/på stenen. Eventuellt kan det vara bra att mata lite (och öka gradvis) för att bygga upp bakterifloran innan fiskar sätts i, men jag vet inte om det är så viktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...