donk Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 Ser ut som om rondellen är mycket tätare , ska bli intressant att se hur det går ./A Citera
wrang Postat 18 januari 2006 Författare Postat 18 januari 2006 Kanske detta kan vara nått stefan att grunna påBubbel king har kommit ut med en ny skummare och klaus testar med 110V istället och skrivet att det skall ge bättre bubblor med detta!??News 2006 all needlewheel impellers is possible for changing smaller or bigger impellers. The wight of this impellers are very light. All 120 Volt/60 Hz impellers are of this material. motortesting with new inverter, make identity US-voltage 120 Volt/60 Hz.The performance and bubblesize is a little better as 230 Volt/50 Hz. Citera
stigigemla Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 Motorn går ju litet fortare på 60 Hz. Så maxtryck ur pumpen bör vara 36/25 större. Citera
wrang Postat 18 januari 2006 Författare Postat 18 januari 2006 Jahaa då hänger jag med. Nästan som att speda upp en motor med en frekvensomvandlareNärbild på denna trasselsudds impeller Citera
Stefan molin Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 Hej,nu liknar det nått,det är säkert smidigare att köpa en färdig rotor av RE men dom är ju inte helt gratis,har du så grov trassel hemma Cristian,fans inget i stan.Mvh Stefan Citera
uffe2 Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 Vad är det för fabrikat på dessa röd/blå plast-needlewheel ?Vilka pumpar kan man använda dessa på ?Kostar ?Kanske detta kan vara nått stefan att grunna påBubbel king har kommit ut med en ny skummare och klaus testar med 110V istället och skrivet att det skall ge bättre bubblor med detta!??News 2006 all needlewheel impellers is possible for changing smaller or bigger impellers. The wight of this impellers are very light. All 120 Volt/60 Hz impellers are of this material. motortesting with new inverter, make identity US-voltage 120 Volt/60 Hz.The performance and bubblesize is a little better as 230 Volt/50 Hz. Citera
wrang Postat 18 januari 2006 Författare Postat 18 januari 2006 funderar om de trasslet jag har i källaren kan funka. Hadde detta i ett ytterfilter då man körde sötvatten.Men kruxet blir att limma fast det och att det sitter där oxså Citera
Stefan molin Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 Hej,är det hårda skivor?det finns sådana som är limmade på en rondell till vinkelslipen max varv 13 000 så det går nog med rätt lim.Mvh Stefan ps annars får jag beställa en gul av RE och limma fast Citera
wrang Postat 18 januari 2006 Författare Postat 18 januari 2006 Nja jag har inte dessa skivor "tog" bilden från zeovit´s forumJa det verkar vara så att man kan beställa dessa separat på deras sida Citera
Stefan molin Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 Hej,här är en till ganska lik.Mvh Stefan Citera
CrystalClear Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 Den där "trasselsvampen" påminner lite om en slipprodukt, min är från 3M, som man använder för att bl a olja in golv. Är lite skeptiskt på att det kommer att sitta kvar pga av påfrestningarna.Såg på Reef Central några som hade borrat hål i impellerarmarna och trätt fiskelina igenom mellan armarna. Lite som ett tvättställ som påminner om ett uppnervänt paraply. (Hängde ni med där i min liknelse?) Citera
wrang Postat 26 januari 2006 Författare Postat 26 januari 2006 Sefan. Kanske detta kan vara nått att bygga på?Nylonborste för effektiv avgradning, rengöring och rostborttagning. Max varvtal 20 000 varv/min. 3,2 mm skaft.Art. Nr 30-8692 Diam 26 mmhttp://www.clasohlson.se/ Citera
wrang Postat 2 februari 2006 Författare Postat 2 februari 2006 Stefan: Hur har det gått??Finns numer att köpa ett komplett kitt med eheim pump och alltUpgrade Kit f. ATI TwisterPumpen-Upgrade für den ATI Twister Abschäumer, bestehend aus modifizierter Eheim 1250 Dispergator Pumpe mit Fadenrad und Luftmengenmesser zur Kontrolle des Luftdurchsatzes. Die Pumpe wird einfach gegen die alte ausgetauscht. Citera
Stefan molin Postat 2 februari 2006 Postat 2 februari 2006 Hej,har legat på latsidan att tag,det enda är att jag sågat all bitar till skummaren,priset på ett sådant uppgraderings kitt var ju helt ok.Mvh Stefan Citera
wrang Postat 2 februari 2006 Författare Postat 2 februari 2006 Undra om man fattade det rätt att det var inkl pump!?? Citera
Stefan molin Postat 2 februari 2006 Postat 2 februari 2006 Hej,det måste vara komplett ,pumpens utlopp är uppborrat,Mvh Stefan Citera
Fredrik1 Postat 2 februari 2006 Postat 2 februari 2006 Hej!Sjukt kul med skummare! Intressant med bra prestanda och få pumpar, w, osv* Är det ngn som provat ATI's skummare? * Skulle man kunna använda denna Ehem-uppgraderingen med medföljande impeller på vilken skummare som helst (som använde Ehem pump...)?* Skall ATI och BK skummaren "matas med ytterligaren en pump/från ytavrinningen eller kan den placeras rätt ner i sumpen och köra (som tup Deltec Turboserien).MvhFredrik Citera
Ingvar Hellmalm Postat 2 februari 2006 Postat 2 februari 2006 Kan det vara så att RE och Ati klarar av det som de "gamla" rävarna, ex Deltec och H&S inte klarar av ! Dvs att med bara en pump suga in ca 2000 l luft/h. Då får man ju en mycket mer effektiv och energisnål skummare och då kanske de klarar av de angivna 3000 liter. När man konstruerar en skummare vill man ha så stor kontaktyta och tid mellan luft och vatten. Det kan man lösa antingen med att tillföra mindre luft och ha längre uppehållstid ( de höga skummarna) eller så trycker man in mängder av luft i en kort skummare antingen genom 1 st effektiv pump eller flera pumpar beroende på hur mycket luft de klarar av att dra med sig. Trolig anledningen till att inte Deltec & H&S har klarat av att dra med sig mer än 6-700 l luft/pump/h är hur man utformar tätningen, för där ligger svårigheten med den här typen av skummare. Pga att luft och vatten blandas i pumphuset så ställs det större krav på axel och lager. Redan att köra pumpar i saltvatten ställer helt andra krav på lager och axel än i sötvatten.JockeVarför skulle det vara så. H&S använder samma 1260 pump. (med den nya impellern) Ingen shance i värden att den suger 2000l luft sanningen är att det är 900-1200 l. Jag har 4 sådana på min skummare och uppgiven belastning är 4500-6000 l akvarium! Bredden är 600mm och höjden 850 mm utan skål! Eheimpumpen har inte kappacitäten att suga 2000l oavsett hur man utformar tätningen. Jag har mätt och fått 1000-1200 l lite olika för de 4 pumparna varför vet jag inte. Citera
pwin Postat 2 februari 2006 Postat 2 februari 2006 Varför skulle inte ATI med sin modifierade Eheimpump kunna få i mer luft än H&S gör?Om man tittar på den lilla pumpen i Wrangs inlägg ovan så är vatten insuget strypt och utloppet uppborrat, dessa åtgärder borde göra att den suger i sig betydligt mer luft men mindre vatten. Citera
Stefan molin Postat 22 april 2006 Postat 22 april 2006 Hej,nu är äntligen rotorn klar ,lycades förstöra den första,då köpte jag en häst borste på Odal för 9kr,såga slipa och lite limm.funkar skapligt.Mvh Stefan Citera
Doris Postat 22 april 2006 Postat 22 april 2006 Hej,nu är äntligen rotorn klar ,lycades förstöra den första,då köpte jag en häst borste på Odal för 9kr,såga slipa och lite limm.funkar skapligt.Mvh StefanDe var en bra lösning gäller bra o hitta alla saker Hehe Citera
BroderIsak Postat 22 april 2006 Postat 22 april 2006 Hej,nu är äntligen rotorn klar ,lycades förstöra den första,då köpte jag en häst borste på Odal för 9kr,såga slipa och lite limm.funkar skapligt.Mvh StefanSkall du försöka bygga en BK eller ATI??? Citera
Stefan molin Postat 22 april 2006 Postat 22 april 2006 Hej,nej jag kör med min gammla,nu tar den lite mindre plats,kanske något mera luft och mindre vatten,ATI o AC är inte så olika i grunden,men tar mindre plats än BK.Mvh Stefan ps men om det blir en BK så har GPA massor av grejer,men det är till ventilation o i grå plast,men man behöver ju inte titta på bubblorna,det räcker att titta i stigar röret,Stefan Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.