Gå till innehåll

Bubble King Skimmer Vs ATI Bubble Master


wrang

Rekommenderade inlägg

Kanske detta kan vara nått stefan att grunna på

Bubbel king har kommit ut med en ny skummare och klaus testar med 110V istället och skrivet att det skall ge bättre bubblor med detta!??

News 2006

all needlewheel impellers is possible for changing smaller or bigger impellers. The wight of this impellers are very light. All 120 Volt/60 Hz impellers are of this material.

Laufrder1.jpg

motortesting with new inverter, make identity US-voltage 120 Volt/60 Hz.

The performance and bubblesize is a little better as 230 Volt/50 Hz.

DSC01872.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för fabrikat på dessa röd/blå plast-needlewheel ?

Vilka pumpar kan man använda dessa på ?

Kostar ?

Kanske detta kan vara nått stefan att grunna på

Bubbel king har kommit ut med en ny skummare och klaus testar med 110V istället och skrivet att det skall ge bättre bubblor med detta!??

News 2006

all needlewheel impellers is possible for changing smaller or bigger impellers. The wight of this impellers are very light. All 120 Volt/60 Hz impellers are of this material.

Laufrder1.jpg

motortesting with new inverter, make identity US-voltage 120 Volt/60 Hz.

The performance and bubblesize is a little better as 230 Volt/50 Hz.

DSC01872.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där "trasselsvampen" påminner lite om en slipprodukt, min är från 3M, som man använder för att bl a olja in golv. Är lite skeptiskt på att det kommer att sitta kvar pga av påfrestningarna.

Såg på Reef Central några som hade borrat hål i impellerarmarna och trätt fiskelina igenom mellan armarna. Lite som ett tvättställ som påminner om ett uppnervänt paraply. (Hängde ni med där i min liknelse?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stefan: Hur har det gått??

Finns numer att köpa ett komplett kitt med eheim pump och allt

Upgrade Kit f. ATI Twister

fadenrad1250.jpg

Pumpen-Upgrade für den ATI Twister Abschäumer, bestehend aus modifizierter Eheim 1250 Dispergator Pumpe mit Fadenrad und Luftmengenmesser zur Kontrolle des Luftdurchsatzes. Die Pumpe wird einfach gegen die alte ausgetauscht.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Sjukt kul med skummare! Intressant med bra prestanda och få pumpar, w, osv

* Är det ngn som provat ATI's skummare?

* Skulle man kunna använda denna Ehem-uppgraderingen med medföljande impeller på vilken skummare som helst (som använde Ehem pump...)?

* Skall ATI och BK skummaren "matas med ytterligaren en pump/från ytavrinningen eller kan den placeras rätt ner i sumpen och köra (som tup Deltec Turboserien).

Mvh

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara så att RE och Ati klarar av det som de "gamla" rävarna, ex Deltec och H&S inte klarar av ! Dvs att med bara en pump suga in ca 2000 l luft/h. Då får man ju en mycket mer effektiv och energisnål skummare och då kanske de klarar av de angivna 3000 liter. När man konstruerar en skummare vill man ha så stor kontaktyta och tid mellan luft och vatten. Det kan man lösa antingen med att tillföra mindre luft och ha längre uppehållstid ( de höga skummarna) eller så trycker man in mängder av luft i en kort skummare antingen genom 1 st effektiv pump eller flera pumpar beroende på hur mycket luft de klarar av att dra med sig. Trolig anledningen till att inte Deltec & H&S har klarat av att dra med sig mer än 6-700 l luft/pump/h är hur man utformar tätningen, för där ligger svårigheten med den här typen av skummare. Pga att luft och vatten blandas i pumphuset så ställs det större krav på axel och lager. Redan att köra pumpar i saltvatten ställer helt andra krav på lager och axel än i sötvatten.

Jocke

Varför skulle det vara så. H&S använder samma 1260 pump. (med den nya impellern) Ingen shance i värden att den suger 2000l luft sanningen är att det är 900-1200 l. Jag har 4 sådana på min skummare och uppgiven belastning är 4500-6000 l akvarium! Bredden är 600mm och höjden 850 mm utan skål! Eheimpumpen har inte kappacitäten att suga 2000l oavsett hur man utformar tätningen. Jag har mätt och fått 1000-1200 l lite olika för de 4 pumparna varför vet jag inte.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle inte ATI med sin modifierade Eheimpump kunna få i mer luft än H&S gör?

Om man tittar på den lilla pumpen i Wrangs inlägg ovan så är vatten insuget strypt och utloppet uppborrat, dessa åtgärder borde göra att den suger i sig betydligt mer luft men mindre vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Hej,nu är äntligen rotorn klar ,lycades förstöra den första,då köpte jag en häst borste på Odal för 9kr,såga slipa och lite limm.funkar skapligt.Mvh Stefan

De var en bra lösning gäller bra o hitta alla saker Hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,nej jag kör med min gammla,nu tar den lite mindre plats,kanske något mera luft och mindre vatten,ATI o AC är inte så olika i grunden,men tar mindre plats än BK.Mvh Stefan ps men om det blir en BK så har GPA massor av grejer,men det är till ventilation o i grå plast,men man behöver ju inte titta på bubblorna,det räcker att titta i stigar röret,Stefan

post-1262-14468912680388_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...