Gå till innehåll

Tridacna maxima dog över en natt


MustenMust

Rekommenderade inlägg

Hej. 

Har ett kar på dryga 400l som har varit igång i ca 8månader. Har ca 15-20 koraller och 10-12 fiskar. Fem räkor, två kräftor, en sjöborre och lite turbosar. Köpte en tridacna maxima för några veckor sedan som trillade ner ett par gånger så jag flyttade den, jag var noga och såg till att foten var mot en sten så inget kunde komma in där. Den stod där i kanske 4 dagar, sen en morgon var den plötsligt död, hade inte sett något beteende som verkade konstigt. Jag har levande sten i karet som den stod på hela tiden. Musslan var drygt 15cm stor, ingen liten då jag har hört att de är svårare. Den fick mycket ljus då den satt högt upp. Jag hade koll på mina fiskar och annat så att de inte var och åt på den. Har inte sett någon liten krabba eller sjöstjärna i karet. 

Vill veta varför den dog då jag absolut vill ha en till i framtiden. Någon som har en idé om vad det kan vara? 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pyramidsnäckor är en lågoddsare när det gäller Tridacnamusslors död. Om skalet ligger kvar i vattnet kan du kolla om några sådana sitter där, de ser ut som millimeterlånga, spiralformade dumstrutar. 

 

Dessa är tyvärr väldigt vanliga på musslor. Nästa gång du köper en (oavsett om de var anledningen till just detta dödsfallet eller inte), be om att noggrant få undersöka framförallt musslans undersida. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är skalet tomt? Är musslans kött uppätet?

 

Jag hade tre musslor i mitt kar för ett år sedan. Plötsligt var en mussla helt tom på sitt kött. Efter någon vecka till var ytterligare en mussla tom på kött. Efter ytterligare några veckor var mussla nr 3 också död och uppäten. Jag lyfte ur en sten som musslan suttit på och upptäckte då att en större plattmask smet in i ett hål i stenen. Jag fixade till en fälla av en petflaska och några rör och lade i bete (kammussla). La i fällan i karet över natten. I fällan fångades bl.a en likadan plattmask till. Jag letade upp plattmasken på reeflex och läste då att den livnärde sig på snäckor och musslor. (Hittade inte den plattmasken nu på reeflex, de ser ut att han gjort om lite på reeflex).

 

Det skulle kanske kunna vara en plattmask som varit på din mussla.

 

Har bild på plattmasken i datorn hemma.

 

 

 

     

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-03-15 at 13:38, Purre sa:

Är skalet tomt? Är musslans kött uppätet?

 

Jag hade tre musslor i mitt kar för ett år sedan. Plötsligt var en mussla helt tom på sitt kött. Efter någon vecka till var ytterligare en mussla tom på kött. Efter ytterligare några veckor var mussla nr 3 också död och uppäten. Jag lyfte ur en sten som musslan suttit på och upptäckte då att en större plattmask smet in i ett hål i stenen. Jag fixade till en fälla av en petflaska och några rör och lade i bete (kammussla). La i fällan i karet över natten. I fällan fångades bl.a en likadan plattmask till. Jag letade upp plattmasken på reeflex och läste då att den livnärde sig på snäckor och musslor. (Hittade inte den plattmasken nu på reeflex, de ser ut att han gjort om lite på reeflex).

 

Det skulle kanske kunna vara en plattmask som varit på din mussla.

 

Har bild på plattmasken i datorn hemma.

 

 

 

  

Nej, skalet var inte tomt, det var precis som att musslan hade gått in och dragit ihop sig fast att skalet var helt öppet. När man rörde på den fick man ingen reaktion, det var hårt och stumt. Där var ett storthål i ena sidan i "köttet" på musslan som min salaris kröp in och gömde sig i utan att musslan reagerade, kändes inte som att den levde då...

Jag tittade överallt på musslan och tyckte inte att det såg ut som att något hade ätit på den. Alla kanter var fina och hela, det vara bara som att den hade dragit in sig helt och inte stängt om sig. Som sagt var där ett stort hål, ca 3cm i diameter, kanske mer, på ena sidan. Även hålet hade fina "rena" kanter så att säga, även så undersidan.

 

On 2017-03-16 at 16:14, addo sa:

Nä, http://www.melevsreef.com/node/438

Finns massor om man söker på clam eating flatworm tex.

Några sådana har jag inte sett, ska kolla och återkommer. Har dock liknande som är helt svarta, vet inte vad de heter.

 

On 2017-03-16 at 22:02, greger sa:

Ok - jag tänkte mer på en sån här gök :H. carunculata - inte helt ovanliga när det ryker musslor och sniglar, den har en kusin också, som är ännu hungrigare - men den har jag tyvärr glömt namnet på

Har inte sett några sådana heller, det känns som att de är ganska tydliga?

 

Tack för alla svar och ber om ursäkt för sen återkoppling! 

Jag kikar imorgon när karet är tänt och återkommer till er!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...