Gå till innehåll

saltvatten


Rekommenderade inlägg

Nu börjar "dagen D" närma sig, alltså dagen jag hämtar hem mitt första saltvattesnakvarium och jag vet att jag ställer många kanske dumma frågor men hellre fråga för mycket än för lite, vad gör ni vid ett eventuellt strömavbrott? jag kommer ju inte ha en sump så vad gör jag om det är strömavbrott ett par timmar? vad är det värsta som kan hända med akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bor du på en ort som är utsatt ofta för strömavbrott är det ju extra bra med en ups. Själv kör jag med tunzes grejor och ett mc batteri som funkar bra. Sedan är det nog lika illa om du har sump eller inte. Står vattnet still så gör det. Det värsta är väl att det helt enkelt skär ihop och allt dör.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Jeanette Johansson said:

vad gör jag om det är strömavbrott ett par timmar? vad är det värsta som kan hända med akvariet?

Det värsta är kanske att fiskar och särskilt koraller drabbas av syrebrist (koraller kan ju inte skapa vattenrörelse själva), eller att temperaturen sjunker farligt mycket, men det krävs nog längre strömavbrott för det.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Koraller klarar sig länge utan vattencirkulation, då det inte får de när de reser från asien till sverige i påsar. Så det behöver du inte oroa dig över. Fiskar kan börja dö ganska snart efter att strömmen gått. Ju mindre burk och ju mer fisk desto snabbare död. Det finns battery backup att köpa på nätet som kan avhjälpa problem med el avbrott. De är ganska dyra, men död fisk är värre.... Kolla in den här, http://ecotechmarine.com/products/battery-backup

Ändrat av per.w
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...