Gå till innehåll

Frakta korall och levande sten


Rekommenderade inlägg

Jag har aldrig testat men skulle tro det. Så länge allt är förberett när du kommer fram. Annars kan det nog fungera att någon sprutar saltvatten på sten/koraller med en blomspruta under resan. Har du någon spröd stenkorall som kan gå sönder av handduken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eventuellt skulle du kunna använda en större plastlåda med tättslutande lock (t ex från Clas Ohlson), då torkar det inte. Temperaturen kanske spelar roll, beroende på hur kallt det är i bilen.

 

Ett (sämre?) alternativ skulle kunna vara att bryta loss korallerna och stenarna och senare limma fast dem igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns bra en stenkorall och om den är spröd eller ej vet jag inte, hade tänkt dränka in en handduk och vira in den i och lägga i en låda, dessvärre tror jag inte lådan pallar så mycket vatten så jag vågar inte ha så mycket vatten i den lådan att det täcker hela stenen med korallerna på, funkar det med handduk,? vet heller inte om jag kommer kunna ha möjlighet att sitta med en blomspruta och spruta på den då min bror har typ en van och vi kommer lägga allt i bagageutrymmet. Eller bör jag prova det en annan person rådde mig till? dränka tidningspapper och linda om istället för handduk? jag har en större plastlåda som sagt som jag köpte på biltema men tror som sagt inte den klarar så mycket vikt så att både sten , revet och vatten som kan täcka den kan hällas i där

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att det är några problem om korallerna är utan vatten under en 20-minuters bilresa. Det viktigaste är nog att hålla temperaturen. När jag gör vattenbyte sticker några av mina Acroporor upp ovanför vattenytan, det kan ibland ta en halvtimme eller så innan jag fyller på nytt vatten. Samma sak varje vecka, inga problem alls. På resor i tropikerna har jag flera gånger sett Acroporor som har varit ovanför vattenytan flera timmar under ebb, varje dag, i fullt solsken. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde gå bra med en handduk, tidningspapper eller annat som binder fukt och förhindrar kyla. Det är ju bara anemoner och mjukisar som kan dö av att torrläggas. Som Mats säger, i många tropiska hav såsom Australien, Egypten, Fidji mfl, där jag varit, kan ibland flera hundra meter av reven vara helt torrlagda mitt under dagen då det är 40 grader varmt... Jag har inte sett någon skillnad på acropor mfl. Min tanke är att de koraller som ibland torrläggs, växer där de växer för att de kan leva där. De som inte kan det, växer på djupare vatten så de inte kan torrläggas. Natures way of survival....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag börjar bli så orolig att jag måste skippa köpte om jag inte får hem revet och vill inte sätta mig därborta,  och börja hacka sönder det för att sedan behöva limma ihop det hemma sen då jag är nybörjare och aldrig gjort det förut lär det ta tid, tid jag inte vill att revet är utanför akvariet,  Har nu hört flera som skriver på andra forum att korallerna absolut inte kommer överleva resan med en dränkt handduk omkring sig och att jag därför borde sätta mig och hacka sönder revet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DEt värsta är också att ingenting kommer att vara förberett när jag kommer hem förutom 80 liter färdigt osmos vatten måste allt fixas när jag kommer fram till mig, hade då tänkt lägga fiskarna med en pump och lyse i lådan i badrummet medan jag skrapar bort alger från akvariet, häller i vatten, kollar salt nivån osv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du måste blanda till saltvatten när du kommer hem så får ju korallen vara torrlagd ännu längre.

 

Skulle du inte kunna köpa en plastlåda eller hink med vattentätt lock som är lagom stor för stenen? Då kan du frakta den i vatten utan att det skvätter ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

saken är ju den att jag har en 20 liters dunk och 2 10 liters hinkar som jag tänker använda till att ta med totalt alltså 40 liter av det vattnet som nu är i akvariet, det vattnet häller jag sedan över i den lådan som jag har som jag dock inte vågar bära så tungt i men som nog säkert kan stå på golvet i badrummet med korallerna i tills jag hällt i och blandat vattnet i akvariet,  så min idé är ju att både revet samt fiskarna får vara i den lådan med det gamla vattnet medan jag fixar i ordning akvariet, givetvis fixar jag dit även en pump samt belysning åt dom den stunden, och det vattnet är ju färdigblandat med salt så det är bara att hälla i lådan på en gång, så det är bara själva bilfärden jag oroar mig för

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns som om du borde lösa det där med det nya saltvattnet innan du tar hem djuren och stenen, allt annat är en dålig plan. Köp en liten hink salt innan, det kommer du ändå att behöva senare. Blanda i en tunna eller liknande, har du ingen så låna ihop. Det tar ALLTID längre tid än man har tänkt sig att iordningställa ett akvarium, en planerad timme blir oftast många timmar. Och stress är det sista man vill ha när man startar upp, då går det ofta fel och man missar någon liten viktig detalj. Belysning behöver du inte bry dig om när fisken/korallerna går i det tillfälliga kärlet, de klarar sig flera dagar i totalt mörker. Cirkulation och värme är allt som behövs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men jag förstår inte ditt råd här, jag kommer ha 40 liter av det vattnet som är i akvariet hos ägaren idag med mig hem som jag häller upp och låter koraller och fiskar vara i medan jag fixar akvariet, det vattnet mår dom ju bra i idag och är redan blandat med salt så varför ger du mig rådet att ha nytt vatten med salt färdigblandat när det kommer finnas vatten klart som jag tar med mig därifrån ? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

menar du att det vattnet som koraller och fiskar bor i idag inte är bra nog att låta dom vara i i 30-40 minuter medan jag häller i, blandar och väntar på rätt temperatur i akvariet när jag kommit hem, eller har du missförstått att jag alltså kommer ta med mig 40 liter av akvarievattnet som finns i akvariet nu med mig hem till mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tar som sagt alltid längre tid än man tror det tar säkert några timmar att få igång ett litet nano, sen om du har otur och någon korall skulle dö så behöver du snabbt kunna göra ett ordentligt vattenbyte för att det andra levande inte ska dö när vattnet blir dåligt.

 

Salt behöver du ändå köpa senare så det spelar ingen roll om du köper det innan flytten i stället. Annars tycker jag du ska försöka fixa så du kan hämta saltet och salthaltsmätare innan den riktiga flytten så det är klart.

 

Det funkar som du tänkt med det hänger på att inget går fel under processen, och det känns som en onödig risk att ta för en så liten sak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

34 minuter sedan, Jeanette Johansson sa:

men jag förstår inte ditt råd här, jag kommer ha 40 liter av det vattnet som är i akvariet hos ägaren idag med mig hem som jag häller upp och låter koraller och fiskar vara i medan jag fixar akvariet, det vattnet mår dom ju bra i idag och är redan blandat med salt så varför ger du mig rådet att ha nytt vatten med salt färdigblandat när det kommer finnas vatten klart som jag tar med mig därifrån ? 

 

33 minuter sedan, Jeanette Johansson sa:

menar du att det vattnet som koraller och fiskar bor i idag inte är bra nog att låta dom vara i i 30-40 minuter medan jag häller i, blandar och väntar på rätt temperatur i akvariet när jag kommit hem, eller har du missförstått att jag alltså kommer ta med mig 40 liter av akvarievattnet som finns i akvariet nu med mig hem till mig?

 

Vad jag menar är att du bör förbereda dig med färdigblandat och tempererat saltvatten som kompletterar de 40 liter du får med dig från gamla ägaren. Blanda, värm upp och häll i det färdiga vattnet karet medan du packar upp resten av grejerna, monterar pumpar, värmare et.c. och kollar av så att allt fungerar innan du sätter liv i karet. Det tar mer än 30-40 minuter att blanda saltvatten, stämma av rätt salthalt och temperera vattnet. Det går inte att sitta och vänta på att vattnet skall värmas upp till rätt temperatur, det tar förmodligen flera timmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...