Gå till innehåll

Sänka värdena i mitt akvarium


lennie

Rekommenderade inlägg

Jag måste göra något åt mina värden.

Jag har därför funderar på att beställa följande saker i veckan.

Det jag behöver lite hjälp med är att hitta rätt modell till bra pris.

Så att jag inte köper något fel. Eller något jag inte behöver.

Filter Fosfat

Filter Nitrat

Filter Kisel

Hur fungerar dessa.

Är det något som jag lägger någonstans i sumpen.

Eller ansluter jag dem tex på returvattnet ifrån sumpen så att vattnet passerar igenom dem innan det kommer till karet.

Jag har försökt hitta information om det.

Tror att det finns mycket info. Bara jag som söker på fel saker antagligen.

Jag ska också köpa en osmos för att kunna få ”rent” nytt vatten.

Vad finns det att välja på här.

UV-c ska också vara bra läste jag för att få bort ”skiten” ifrån akvariumet.

Det är väll detta som jag behöver akut som jag ser det.

Något som jag har missat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfat

Som fosfat-filter kan man använda en stumpbyxa eller speciella filter-påsar.

Sedan kan man ju köpa mer mekaniskt stabila fosfat-filter, men då kostar dom också mera....

Kiselfilter

Kisel försvinner troligen tillräckligt när du skaffar osmos.

Kvarstår problemen med kisel, när du skaffat osmos, så kan man sätta ett kisel-filter efter osmosen.

Mät kiselvärdet efter osmosen (och ev. före dvs kranvattnet)

Nitratfilter

Det finns många olika principer för nitrat-filter bl.a.

- vanligt poröst substrat

- svavel substrat

- alkohol metoden

Skulle förslå att satsa på ett med svavel-substrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att det är lite overkill med alla grejer till ditt kar börja med att byta vatten å ta det lungt men matning eventuellt även lämna tillbaka fisken till butik så att karet får mogna lite först.

Konstiga vattenvärden är normalt i en inkörning å är inte mycket att göra något åt en del får värre en del får en mindre inkörning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också funderar på det

Men sakerna ska endå köpas in. Men kanske inte redan i veckan som kommer.

Kanske om ca 1 månad osv.

Kommer starta upp ett större kar lite senare när jag lärt mig hur inkörningen fungerar.

Så ska endå allt detta köpas in.

Vad jag vill göra är att redan nu köpa in dessa sakerna för dem är bra att ha.

Även om den inte hjälper mig 100% i det karet som jag har problem med just nu.

Så vad det står mellan är att köpa det nu. Eller vänta 1 månad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lennie,

Jag håller med vad ala personerna ovan skriver. Det är lite overkill av dig att skaffa alla dessa saker till ditt nuvarande kar. Men naturligtvis kan du ändå välja att skaffa dig dem som en sak inför ett större kar längre fram.

uffe2 ger en bra översikt över metoderna ovan. Mitt eget osmosfilter tar bort i princip all silikat för mig, så jag är enig i att silikatfilter ska du inte behöva bekymra dig om.

Eftersom du har gott om tid kan du bevaka sälj-annonserna på detta forum, vilket ger dig en bra möjlighet att spara pengar. Nu ligger t.ex. ett fosfatfilter till salu till ett pris som är bra mycket mindre än nypris https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=467&sort=2&cat=4&page=1 Det är en vanligt typ av "Rowaphosfilter" som många av oss använder. Du behöver då köpa till filtermedia (Rowaphospulver) och en liten pump (om inte säljaren låter den följa med filtret).

Du frågar också om filtren ska sättas in i sumpen eller på returvattnet. Det är enklast för dig om du sätter dem i eller brevid sumpen, beroende på modell och hur mycket plats du har i sumpen. Olika filter ska ha olika genomströmningshastighet, så vanligast att man matar nitrat- och fosfatfilter med var sin pump. Beroende på modell kan denna pump vara integrerad med själva filtret.

Kika igenom de olika butikernas utbud över filter och jämför erfarenheter här på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra Lennie äntligen någon som tar tag i att ha lika hårda krav på teknik till ett mindre kar som de som har stort. Tycker du har helt rätt tankegångar när du breddar din teknikpark. Tänk bara på att antingen köpa sådant som klarar de karet du drömmer om i framtiden eller köp något som går att sälja för en ok slant om du behöver byta upp dej(med det menar jag inte att alla drömmer om stora kar). Begagnat e en bra väg som Calle skriver. UVC´n hjälper dej inte mycke med varken nitrat phosfat eller silikat tyvärr. Jag kommer följa din väg inom hobbyn om du håller oss uppdaterade här på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är "tiden" som ska verka nu. Karet håller på att "cyklas", Visst kan man påskynda cyklingen eller försöka minimera värdena med en massa olika specialfilter men då kommer cyklingen att ta längre tid. Försök att lämna tillbaka eller be någon ta hand om det levande och låt karet cyklas i fred. När vattenvärdena är bra igen (helt automatiskt) så stoppa ner fisken igen. En cykling brukar ta en månad ungefär (kan skilja markant mellan karen).

Lycka till och ta det lugnt!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...