Gå till innehåll

cyano!


Jeanette Johansson

Rekommenderade inlägg

6 timmar sedan, Ouscazz sa:

 


Håller med!



Skickat från en iPhone med Tapatalk

 

Grejen är ju att jag bytt vatten för att jag upptäckte cyanot och fick då höra att jag skulle byta vatten 2 gånger i veckan, vem ska man lyssna på?

Har ingen osmos anläggning för att göra osmos vatten utan fick det vattnet av en god vän men har hört att kranvattnet i min kommun ska vara bra. Har inte råd att köpa något sånt nu i alla fall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ställ frågor på ett ställe, och ta till dig de råd du får där. Fråga inte runt överallt, du får för många olika svar och det blir bara soppa av alltihop. Antingen frågar du här på SG och lyssnar på de råd du får, eller så väljer du att fråga och lyssna någon annanstans. Jag vågar satsa min sista krona på att du får de bästa svaren här på SG.

 

Ditt akvarium har inte fått de bästa förutsättningarna till en bra start och det är mest troligt att det är anledningen till dina problem. Börja inte tillsätta något utan att veta exakt vad du gör! Att byta vatten två gånger i veckan tror jag inte hjälper ett dugg mot cyano. Om det vore så enkelt skulle inte folk ha så stora problem med att bli kvitt cyano. För att göra åtgärder måste det först undersökas om det verkligen är cyano du har. Kan du ta högupplösta bilder på skräpet med en bra kamera? Alltså inte mobilkameran.

 

Kranvatten funkar med all säkerhet alldeles utmärkt, men håll dig till det i fortsättningen så att ditt nystartade kar får en chans att stabilisera sig.

 

Kom ihåg, inom saltvattenshobbyn händer bara dåliga grejer snabbt, bra grejer tar alltid lång tid. Att stressa och ha bråttom fungerar aldrig i den här hobbyn.

 

Börja med att posta bra bilder så att de som vet kan ta en titt på hur det ser ut i ditt kar.

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja tillägga att det är fullt naturligt att din nyss avlidna montipora är täckt av ful alger, dom är alltid först på plats när det kommer en ny yta utan konkurrens från andra organismer. Efter karet stabiliserat sig kommer kalkalger ta över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...