Gå till innehåll

El Problem


Jocke

Rekommenderade inlägg

Hur många kopplingslister har ni till era kar?.

Jag har två st med 10 urtag på varje,använder 11 st av urtagen.

Hur många grejer kan man ha koplade till samma vägurtag?.

Nu till mitt problem,det har börjat att gå en propp i proppskåpet som är till det rummet som akvariumet står i .

När jag har bytt till en ny propp så brukar den hålla i ett par dagar.

Vad kan det vara för fel kan saltet ge kryp strömmar som gör att proppen går?.

MVH Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många kopplingslister har ni till era kar?.

Jag har två st med 10 urtag på varje,använder 11 st av urtagen.

Hur många grejer kan man ha koplade till samma vägurtag?.

Nu till mitt problem,det har börjat att gå en propp i proppskåpet som är till det rummet som akvariumet står i .

När jag har bytt till en ny propp så brukar den hålla i ett par dagar.

Vad kan det vara för fel kan saltet ge kryp strömmar som gör att proppen går?.

MVH Jocke

Jocke,

Det är inte antalet kopplingslister som styr, du kan i princip koppla hur många du vill till varje vägguttag. Vad som styr är hur många ampere du drar som mest. Om du tex har en 10 ampere säkring innebär det att du kan belasta den säkringen med 10 * 230 = 2300 Watt som absolut mest (teoretiskt). Detta är då inklusive alla andra elektriska prylar som går på saamma säkring, vilket kan vara en hel slinga av vägguttag i olika rum. Med andra ord kan det räcka att du tänder en lampa eller sätter igång en hårtork i ett annat rum så får det den totala lasten på säkringen att översiga 10 ampere, och då går säkringen. I detta fall får du kolla vilka andra uttag som är på samma säkring och försöka möblera om bland saker som drar ström i huset och sätta dem i andra uttag så att ditt akvarieuttag kan dedikeras till ditt akvarium.

Proppar går inte pga krypströmmar. Däremot kan jordfelsbrytare lösa ut pga krypströmmar, men det är en helt annan sak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om felet har uppstått nyligen kan du testa att göra rent dina pumpar, en pump som går tungt tar betydligt mer ström än en pump som går lätt.

På Classe kan du även köpa en mätare för ett par hundralappar som visar vilken effekt du tar från ditt uttag samt den sammanlagda elförbrukningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jocke!

Såg ditt problem samt en möjlighet för mig. Jag är en av de som hitills bara ställer frågor i stoirt sett. Jag kan alltså hjälpa till i en tråd. Jag kan bara hålla med tidigare inlägg och säga att dui har för hög belastning på den "säkringen" som driver ditt kar.

Jag hjälper dig gärna vidare om du inte har någon lösning redan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...