Gå till innehåll

Böcker från USA


Christer T

Rekommenderade inlägg

För några år sedan köpte jag vid flera tillfällen böcker från Amazon i USA. I början var det inga problem men dom senaste gångerna så åkte jag på att betala tull och moms. Det gjorde att det hade varit billigare att köpa från Amazon i England trots att priset på böckerna kan vara rätt mycket högre där.

Är det någon som har färska erfarenheter av att handla från USA? Åker man på avgifterna varje gång, nästan aldrig eller är risken 50/50?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har åkt på tull förut och inväntar nu en till beställning från USA. Tullen gör stickkontroller på paketen så man behöver inte alltid åka på tullavgiften.

Jag letade efter ett bra pris på boken "Aquarium Corals" av Eric H. Borneman och fann det billigare (10-15%) att beställa via Internetbokhandeln.se än att beställa via Amazon (USA och UK) och alla online butiker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har åkt på tull förut och inväntar nu en till beställning från USA. Tullen gör stickkontroller på paketen så man behöver inte alltid åka på tullavgiften.

Jag letade efter ett bra pris på boken "Aquarium Corals" av Eric H. Borneman och fann det billigare (10-15%) att beställa via Internetbokhandeln.se än att beställa via Amazon (USA och UK) och alla online butiker.

Jag väntar på den! Beställde den från Internetbokhandeln för en vecka sedan. Om det blir billigare vet jag dock inte, 399 kr inkl frakt om jag minns rätt.

Tyvärr verkar dom inte ha dom två böcker jag är ute efter nu: Reef Invertebrates: An Essential Guide to Selection, Care and Compatibilty och The Reef Aquarium: Science, Art, and Technology, Vol. 3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För några år sedan köpte jag vid flera tillfällen böcker från Amazon i USA. I början var det inga problem men dom senaste gångerna så åkte jag på att betala tull och moms. Det gjorde att det hade varit billigare att köpa från Amazon i England trots att priset på böckerna kan vara rätt mycket högre där.

Är det någon som har färska erfarenheter av att handla från USA? Åker man på avgifterna varje gång, nästan aldrig eller är risken 50/50?

Helt rätt USA är tredje land! Köp från England (uk)i stället inga avgifter tillkommer! Om du har ett VAT nummer så uppge detta då blir det även momsfritt innom EU.

Alla böker från USA skall beläggas med moms+3% införselavgift (tull) samt exp. avgift. Om ni klarat er utan Grattis!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag beställer ofta grejer från USA, både böcker och annat, inte akvarierelaterat. Min erfarenhet är att man alltid får betala moms och tull om värdet(beställning+frakt) överskrider ca. 350 svenska kronor, jag tror att de släpper igenom en del billigare beställningar.(Värdet på försändelsen står ju på utsidan av paketet.) Det kan bli mycket dyrt om man inte kollar upp i förväg, vissa produkter t. ex. elprylar har ett extra tulltillägg på varierande procentsatser.Om det är tull+ moms man ska betala så får man betala 160 kr i avgift bara för hanteringen av tullen+ att posten tar 60 kr för att hantera inbetalningen av momsen!

Observera också att man ska betala moms även på fraktavgiften! ( Den är inte lika låg som bokmomsen):snurrig: Det kan bli en MYCKET obehaglig överraskning när man ska lösa ut paketet.

Om du har företag så går det att registrera ett konto hos tullen där räkningen hamnar, men var beredd på att det är mycket byråkratiskt krångligt om ditt företag handlar med länder utanför EU, bokföringen kompliceras och det kan hända att du måste börja deklarera din moms varje månad...

Mitt råd: går det att beställa inom EU så gör det!

Jag har slitit mitt hår många gånger när jag har försökt reda ut vad som gäller..

MVH,MariaL

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen moms alls vid ett värde över ca 45 Euro. Om böckerna skickas med DHL så har de iaf i mitt fall varit trevliga o ringt o sagt att man skall betala moms. Bara att ge kortnumret till tanten i luren och inga extra avgifter.

Hoppsan. DHL ovan skall vara UPS. Det lär väl sällan vara DHL som skickar från staterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...