Gå till innehåll

förvirrad & massa frågor


Draedon

Rekommenderade inlägg

Har ägnat nästan varenda kväll åt att läsa om saltvattens akvarium..

har läst så mycket så jag ser ut så här ungefär: :snurrig:

Det verkar finnas lika många teorier, metoder och åsikter som det finns utövare av den här hobbyn.

Nåväl, det som rör sig i mitt huvud just nu är följande:

Hur mycket teknik behöver man egentligen?

Kalkmixers, uvc, ozon, reaktorer, ytavrinning och miltals med rör hit o dit.

Känner mig helt förvirrad.

Mitt akvarium förtillfället:

105l, 2x30w (ett coralstar rör och ett rör på 10 000k) T8 belysning, powerhead pump (1250l/h) med filterpatron, gammalt fluval innerfilter som sitter vid ytan för att få bort skiten som annars lägger sig på ytan, sanderskummare.

Levande:

6kg LS (6kg till beställt), 2 "nemo" clowner (som jag hela tiden glömer det latinska namnet på),

1 pseudochromis paccagnella, 3 sniglar Tectus Niloticus.

och på tisdag kommer en pepparmint räka (lysmata wurdemanni)

Gör vattenbyte på ca. 10-15% ungefär varannan vecka.

Men hur mycket prylar behövs egentligen i ett sånt här litet och nybörjarinriktat kar?

Hur ofta ska jag byta vatten egentligen?

Jag har minimalt med kalkalger i karet. Ska jag börja tillsätta något i vattnet?

Nu tillsätter jag inte något alls i vattnet... har kört lite tester (nitrit, nitrat, ph m.m.) och allt verkar helt ok.

Har inte kört med osmos. min kusin som bor i närheten av mig slutade använda sin osmos och han har inte märkt skillnad på 2 år.

Men vad kostar en liten osmos? är ju så små mängder jag fyller på och byter, så det känns overkill

med en som ger 100l/dygn. hur små finns det?

har väldigt tajt budget bör tilläggas, så jag kan tyvärr inte skaffa "det värsta" av allt.

blir galen.. vill kunna allt nu, men ju mer jag läser desto mer förrvirrad blir jag känns det som.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att svara på en enda fråga så:

Ha förtröstan!! Hehe..

Ta det lugnt, Ju mer du läser och gör hem besök, desto mer lär du dig.

Det finns ungefär lika många teorier som det finns medlemmar här på saltvattensguiden.

Efter ett tag så får man peil på de olika sakerna och hur de fungerar. Vad händer troligen om jag gör si eller så.

Exempelvis: Vad är det jag är intresserad av? Är det fisk eller SPS eller mjukisar (eller ALLT) som verkar vara lite extra spännande? Eller ska det kanske vara ett ........... akvarium?

Ska jag ha en gigantisk skummare för att jag kommer att ha mycket fisk och "måste" ha extremt rent vatten (pga X).

Är mina vattenvärden fina och inget problem med karet i nuläget? Eller ser det ut som en algsoppa...

Lycka till!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkalgerna brukar komma litet senare i uppstartfasen. Fast du bör nog ha mer ljus om de skall växa bra.

Jag tror ditt kar kommer att gå alldeles utmärkt. Det enda som jag skulle rekommendera nu är ett UV om du tänker köpa mer fisk.

Fast har du så bra kontakt med din handlare att du kan tinga fisk som han håller en vecka som karantän åt dig klarar du dig utan UV.

Får du plats för två gånger T5 39w därtill så klarar du många stenkoraller. Du behöver dessutom bra reflektorer till alla fyra rören.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

får tyvärr inte plats med så mycket belysning.. karet har måtten 100x30x35.

skulle nog kunna få plats med 3st. t5 rör. finns det kit så man kan bygga egen armatur?

köpte ett sådant till mina två t8.

karet är så smalt och jag måste ha plats för skummarkoppen. ett alternativ skulle vara att köpa lite kortare rör

så att koppen får plats brevid. se min enormt välgjorda skiss jag bifogade.

Jag har juwel reflektorer på rören. Men jag håller på att planera för ett 265l kar + mitt nuvarande som sump.

så helst vill jag inte slänga ut allt för mycket pengar på belysning till det här karet.

har en 250w MH som jag ska använda till nästa kar. + ett par T5 är det tänkt.

det här med kalcium, buffert osv. kan någon förklara lite mer kring det?

saker o ting börjar så sakta klarna, men man är ju bara och nosar på toppen av isberget...

post-2037-14468912441104_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bygga själv är inget problemt.. och täckglas har jag. men jag tror jag struntar i att skaffa bättre belysning till det här karet. har ett nytt på G (dock ett långtidsprojekt, kostar ju skjortan den här hobbyn) och till det karet har jag

en 250w MH. kanske kan använda den till mitt nuvarande kar? eller är 250w för mycket för ett 100l som bara har 30cm djup?

sen läste jag i en annan tråd att man ej ska köra med innerfilter pga. matrester sätter sig i filtret och bildar nitrat (eller nitrit, kommer aldrig ihåg vilken som är vilken)

är det så? jag har nyss köpt en filterpatron för 90 spänn till min powerhead, ingen brakförlust direkt men surt ändå om man inte ska använda filter.

men skummaren tar ju inte allt så jag trodde det skulle bli bättre med ett filter som samlar upp div. skit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...