Gå till innehåll

Ny fullösning på ytavrinning till er som vill skilja er från mängden..


Saxmark

Rekommenderade inlägg

Fick ett ryck och byggde mig en sumpventil som skall hålla en jämn nivå i sumpen och en i ytavrinningsfacket.. Håller på att prova ut den i dagsläget men den visar potential till att fungera som jag vill..

normal_PICT0015%7E4.JPG

Detta är en bild som är tagen när det går ett konstant flöde på ca 4000L/h genom ytavrinningen.. Nivån ligger konstant även efter 1 natt i drift. Nivån i sumpen är också konstant eftersom dessa 2 påverkar varandra..

Lite kort om bygget.. Det är en klart ny approach inom akvaristik.. Det är Hornbach meets Toys R Us.. ;)

Eftersom jag har en avrinning på 40mm borrat i karet så köpte jag hem lite krökar och rör från hornbach..

Totalt material :

40mm - 50mm övergång.

50mm - 100mm övergång.

100mm kort stos, ca 25cm.

1 tratt i hammarplast som är större än 100mm upptill.

1 färgglad boll med hypert motiv och en diameter nära 100mm. (KalleAnka bollarna var slut när jag skulle handla..)

normal_PICT0001%7E8.JPG

När allt är inhandlat är det bra till att skrida till verket.. Slipa av ovankanten på tratten så att den går att klämma ner i det korta 100mm röret, du skall knö ner tratten i den breda änden av röret tills den fastnar vid övergången till den smala biten. Kapa även upp hålet på tratten så att det motsvarar din avrinningsdimension. (I mitt fall 40mm).

Då borde du ha lite grejer som ser ut såhär :

normal_PICT0003%7E6.JPG

När du sedan har fått ner tratten så klämmer du på 50->100mm övergången över tratten så att tratten blir låst även ovanifrån..

Nu borde du ha en pjäs som ser ut nått i stil med detta (Nej jag har inte druckit ur glöggen innan jag kom på idén och trucken är ej till salu..)

normal_PICT0004%7E9.JPG

och om man vänder på eländet så ser det ut nått i stil med detta:

normal_PICT0005%7E10.JPG

Monterat och klart i min sump..

normal_PICT0016%7E4.JPG

normal_PICT0017%7E4.JPG

Skall försöka hålla er uppdaterade om hur det går.. Nån som har tips och trix att komma med så är det idel öra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick ett ryck och byggde mig en sumpventil som skall hålla en jämn nivå i sumpen och en i ytavrinningsfacket.. Håller på att prova ut den i dagsläget men den visar potential till att fungera som jag vill..

Jag förstår inte vad det är...

Vad är en sumpventil? Kanske bara jag som är trött och trög. Kul med hemmabyggen hur som helst.

Kan du utveckla/förklara vad den är till för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte vad det är...

Vad är en sumpventil? Kanske bara jag som är trött och trög. Kul med hemmabyggen hur som helst.

Kan du utveckla/förklara vad den är till för.

Mmm.. Ser det nu att det funktionen kanske var lite otydlig.. :)..

Primärt nu så tar den bort sörpelljuden i bottenröret som går ner till sumpen.. Den biten har jag lyckats med..

Nästa steg blir att reglera ytan i ytavrinningsfacket så att jag kan få den till att stå med så låg skillnad mot ytan som möjligt men att sumpen ändå inte fylls.. Jag har kommit en bra bit.. har ca 10cm vatten i sumpen och 25 i ytavrinngshörnet som den första bilden visar.. Alla bilder på karet är tagna med en QuietOne 5000 i full drift..

Hoppas jag var tydligare nu :) (Sent här med..)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar vara en riktigt smart och enkel sak.

Som jag förstår det så riktar tratten vattnet så att det rinner mjukt och fint över bollen, som i sin tur flyter längst ner på ytan av sumpen......och när nivån höjs i sumpen så stryper bollen mot kanten på tratten........Undra om detta stämmer?:)

Borde det inte fungera med ett smalare rör och mindre boll också? Eller fallerar lyftkraften då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytavrinningsfacket rymmer inte så mycket vatten att sumpen rinner över.

Är inte problemet mer att när vatten avdunstar sjunker nivån i ytavrinnings facket snabbt.

Karets nivå är ju reglerad av ytavrinningen och sumpen av bollen då har vi väl bara ytavrinningsfacket kvar som det kan sjunka i? Eller har du flera fack i sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytavrinningsfacket rymmer inte så mycket vatten att sumpen rinner över.

Är inte problemet mer att när vatten avdunstar sjunker nivån i ytavrinnings facket snabbt.

Karets nivå är ju reglerad av ytavrinningen och sumpen av bollen då har vi väl bara ytavrinningsfacket kvar som det kan sjunka i? Eller har du flera fack i sumpen?

Alla har rätt i sina påståenden hittils förutom att skit skall fastna på bollen.. Eftersom denna roterar hela tiden så kommer all ev. skit att skrapas av mot kanterna.. :)..

Principen är som så att bollen med dess lyftkraft skall bromsa vattenflödet.. Mitt problem är just nu att 40mm vatten med en pelare på 1M väger något mer än bollen kan hålla emot.. Men detta borde gå att avhjälpa med ett stigrör upp i sumpen så att man får ett mindre pelartryck.. Har det fullt fungerande i drift här hemma nu men det är långt ifrån perfekt.. Finns lite ljus med än så länge..

Ang. fack i sumpen så kör jag bara med en testsump tills jag har fått kommit iväg till nån av de lokala glasmästarna och skurit till glas till den "rikitiga".. Den kommer att vara fackindelad med lite olika nivåer för att hantera skummare, och bollens lyftkraft etc.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Efter lite byggandes och trixande så har jag kommit fram till att man får borra upp ett par små hål i tratten i ovankant för att släppa ut den luft som sätter sig under tratten och därigenom fyller hela konstruktionen med luft som gör att den vil lyfta.. Sedan så borrade jag ett nytt hål ovanför tratten för att ta hand om luften här med.. Denna luft leder jag ner i sumpen.. Problemet här är att jag har en öppning på 25mm.. Denna sväljer även en del vatten när bollen väl tätar.. Tanken lutar nog åt att jag gör en återkoppling till durson så att durson suger sin luft denna vägen via en slang.. Blir väl lite bökigt med jag tror att jag skall kunna få ett självluftande system den vägen.. Allt är tämligen tyst nu om man bortser från att det blir lite sörpel i avloppskrökarna.. Detta borde ju iofs gå att bygga bort med ljuddämpningsmattor.. Den lilla bollen som jag valde (100mm) har förövrigt inte en chans att hålla emot ett flöde på 5000L/h men den hjälper till bra när man stoppar pumpen.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...