Gå till innehåll

Mått på överrinningsbox


nemo

Rekommenderade inlägg

Vill nu skaffa mig sump, Borra = nej.

Har ju ett hörnkar & funderar på om jag får plats med en Shuran överrinningsbox. Mellan karet & väggen harjag har ca 67mm att få in den på.

ngn som har en sådan som har lust att mäta den.?

Är inte beredd att tömma hela karet bara för att flytta det ngn cm.

sist rekomenderad sumpstorlek, finns det ngn regel/rekomendation

post-1313-14468912441485_thumb.jpg

post-1313-14468912441592_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört någon siffra på att man ska försöka få 1/4 av akvariets volym, till sump.

Alltså ett 400 liters akvarium ska ha en 100 liter sump. Så den sumpstorleken du tänkte på passar nog bra.

Ju större dessto bättre!

Annars kan du ju alltid försöka bygga en egen överinning? Om inte Shuran passar.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9409&page=2

Den överinningsboxen jag gjorde går ju att bygga om så att man kan få den 65 mm på baksidan.

Även med två 32 mm rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpstorleken beror helt på vad du skall ha den till.

Skall du bara ha den för förvaring av teknisk utrustning till exempel, tycker jag den ska vara så liten som möjligt.

Först och främst för att få en större cirkulation på ytvattnet ner till sumpen som skummaren kan ta hand om.

Volymmässigt säger ju många då att det är bra att ha extra vattenvolym men då måste du ju även ha kraftigare skummare för att hinna rena mer vattten.

Vill du däremot ha ett refugium så skall du ha större vattenvolym i sumpen.

Jag har ca 40 liter vatten i sumpen, dvs presist så mycket så att skummare och returpump kan dra vatten.

Dvs ca 5 % av huvudakvariets volym.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja kanske det!

Min erfarenhet är lite blandad, och jag föredrar nu liten sump. Förut hade jag ett tag 240 l akvarium och 350 l sump. Och det blev lite häftigt kanske. Vattnet kyldes ner mycket och jag behöve cirkulationspump nere i sumpen. Skummaren blev inte heller lika effektiv då den mest stog och tuggade vattnet i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade detta på denna sida

http://www.melevsreef.com/allmysumps.html

Question: What size pump do I need?

Many hobbyists try to use their return pump to create massive flow in their display tank. This almost always creates microbubble problems. The flow going through the sump should be 3x to 5x the volume of the display tank. Most return pumps can easily provide that much flow without creating any microbubbles. For additional flow, consider a closed loop.

Så som du säger tommy det är en smaksak hur stor man vill ha den men du kör ju med 5% som sidan ovan skriver om flöde igenom sumpen å detta stämmer ju med dina mått

5% av akvarievolymen och 5% genomflöde då borde den ju skumma maximalt med vatten. eller tänker jag fel.:smiley24:

Kanske dessa måtten kan vara till hjälp??

270x160x195mm (LxBxH)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

måttet du söker Nemo är 10cm så den får inte plats. det blir till att konstruera en liten sak på egen hand..

ok :smiley24: tack för infon,

Får se om man kan leta fram lite byggare bob inspiration,

Ngn som vet vad man får tag i tangit lim (till plexiglas)

Har frågat runt lite i dom lokala butikerna men ingen vet eller har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok :smiley24: tack för infon,

Får se om man kan leta fram lite byggare bob inspiration,

Ngn som vet vad man får tag i tangit lim (till plexiglas)

Har frågat runt lite i dom lokala butikerna men ingen vet eller har.

Hej Byggare Bob!

Han fixar ju allt så det gör säkert du med! Ang Tangit så gick jag bara till lokale bygghandlaren som har lite VVS och sånt och han hade Tangit. Jag tror att de flesta bygghandlare har det även om inte alla har det. Min handlare hade dock inte rengöringsmedlet (också Tangit) som enligt de erfarne ska vara viktigt för att lyckas med limningen!

Dock är det väll inte Tangit du ska ha till plexiglas. Kommer inte ihåg vad det limmet heter. Dock läste jag att Claes Ohlsson hade det limmet! Tangit är till för PVC.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...