Gå till innehåll

Återkommande alger i sanden


akvariefisken_89

Rekommenderade inlägg

Att behandla kemiskt är inget jag vill @jonasroman . 

 

Om jag suger upp all sand och köper mer sten, t ex från Triton, nu när karet varit igång i fem månader, kan jag räkna med nya algfaser igen? Kommer fosfat, eller nitrat öka? 

 

Hur är det med allt det nyttiga när man suger upp all sand? Tänker ju att det ackumuleras en hel del i det. (Har använt mig av Red Seas levande sand.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju alltid testa med fler sandvändare av annat slag, som tex snäckor :)  har du tillräckligt många kan du nog göra dig av med fisken.

 

Man kan absolut köra utan sand, i din tunna bädd sker förmodligen nästan enbart nedbrytning av nitrit till nitrat så du skulle möjligtvis kunna få lite mer nitrit i början, men jag tror inte det kommer hända. Jag kör utan sand så jag är jävig, men det finns ett par fördelar. Framförallt att du kan rikta pumparna precis hur du vill utan att riskera sandstorm, plus att du får ökad kontroll över näringsnivåerna i karet när du tar bort sanden vilken annars är en stor näringsdepå. Att sanden agerar näringsdepå är en av anledningarna till att man ofta får alger på den.

 

Näringsnivåerna förändras däremot snabbare utan sand så man får vara en aning mer noggrann med import och export av näringen (framförallt fosfater) om man tex sätter in fosfatremover så får man vara mer försiktig eftersom en överdosering förändrar värdena mycket snabbare än om man har sand som släpper lite näring.

 

Det är ju även snyggt med sand och det finns massor av intressanta djur som kräver sand, vilka du inte kommer kunna ha. Även om man brukar kunna ha Gyltor genom att gömma en bunke sand bakom stenarna någon stans.

 

Ska du köra barbotten så skulle jag rekommendera att du försöker få upp stenarna från bottenglaset så mycket som möjligt för att få en bra vattencirkulation där (man kan lägga dom på tex ett upphöjt raster eller stapla med några små stenar i botten som "ben" åt stenröset), se till att du kommer åt att slamsuga ordentligt under stenarna. Sen riktar du om pumparna så detriuset samlas på ett par lättillgängliga ställen på botten där det lätt kan sugas ut :)

 

Hur vida du får nya alger eller mer fosfat av ny sten beror främst på kvaliteten på stenen och hur mycket du fyller på med.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag köpte mer sten och behöll sanden. Min Valenciana sexguttata gör verkligen ett bra jobb. Allt är borta. I början var det väldigt mycket damm som lyftes upp, vilket drev mig till vansinne, men det har gått över nu. Kanske de alldeles fina partiklarna filtrerats bort. Tvättade sockan dagligen. :rapture: Nu är sanden vit och vattnet klart. Märker dock, som någon skrev, att om KH svajar så lite som 1 dKH så ser man tendenser till att det kommer tillbaka liiiiiite sådana alger/eller bakterier (vi redde aldrig ut det :topsy_turvy:) tillbaka. Så gäller att passa sig. KH svajade en del efter ett vattenbyte då jag bytte salt till Red Sea Coral Pro från AquaForest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...