Gå till innehåll

Återkommande alger i sanden


akvariefisken_89

Rekommenderade inlägg

Hej! Har haft igång mitt kar i fem månader. Senaste månaden har jag haft bruna alger som växer i sanden och blir väldigt långa. På stenarna har jag inga alger längre och det är nog tack vare alla sniglar. Jag gör vattenbyte var tredje vecka, har inget solljus på, det är T5 belysning från 14-22. Fosfat är enligt mitt test 0, men jag är tveksam om det stämmer. Nitrat är 10. 

 

Jag har sugit upp en större mängd sand med algerna och fått de borta i kanske 4 dagar. Sen såg det snabbt ut som ni ser i videon. Jag har försökt vända på sanden då och då men det hjälper inte. 

 

Vad är det för alger och hur får man en sådan där fin vit sandbädd som många av er har? 

IMG_0756.MOV

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat på att köpa en sandvändande goby, men efter att ha läst här att de sprider sanden på koraller och förstör så backade jag från detta. Har bara en sandvändande stjärna. Akvariet är på 500 liter. Stjärnan rör sig inte jättemycket på kortsidorna och det är främst där det samlas alger. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där verkar vara vad de flesta betecknar som Dinos (vet dock inte om artbestämningen är rätt) Det sättet jag har bekämpat dessa är lite högre näringsvärde än 0 (på fosfat). Jag skulle nog inte öka fosfaten genom ökad matning (tillför organiskt material) utan i stället stänga ner all metoder som syftar till att ta bort näringsämnen för ett tag (fosfatafällning, kolkällemetoder etc,)

 

Vidare - mekanisk störning - alltså försöka suga upp dem. Och/eller föra dit en sandvändande goby eller en arme av sandlevande eremiter -calcinus laevimanus är ett bra val men det skadar inte att ha så många arter som möjligt. vad dessa gör är att de äter upp organiskt materia (detrius) i sanden - detta organiska material verkar kunna förse dessa alger med näring annars.  Är det så att de mer eller mindre är borta på morgonen innan ljuset tänts? Då kan det vara så att de går ner under sanden - tar upp fosfor och när ljuset tänts så sätter de igång fotosyntesen.  Du har här ett val mellan att hängas och skjutas. En förmodad risk att en sandgobie kommer att spotta sand på dina koraller eller en möjlighet att dessa alger till slut kommer ta över dit akvarium och kväva dina koraller. Personligen tror jag det är lättare att i en framtid ta ut en besvärlig fisk eller eremiter än att bekämpa en stor biomassa av denna - enligt min erfarenhet - väldig aggressiva alg/bakterie  

 

 

Eftersom de inte hunnit sprida sig till din sten (du har inte mycket organiskt material i stenen - än!) kan taktiken att suga upp all sand och köra utan sand ett tag vara framgångsrik. Sedan efter några veckor när det ser ut att fungera fint och förhoppningsvis algerna försvunnit kan du återföra sanden och gärna blanda in lite "levande sand". Ettdera färdiggjord på påse eller lite begagnad men noga genomsköljd sand från ett redan ingått akvarium.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar! Jag har inget kol och ingen fosfatremover heller.  Ser dinoflagelater ut som trådar? När jag tar upp den här massan så är det trådar som faller ihop liksom och blir som en slemmig hög men där man fortfarande kan se den trådliknande strukturen. Tycker att bilden är missvisande. Syns mycket bättre på video som tyvärr inte kan laddas upp. De är helt oberoende av ljus. Finns där oavsett.

 

Jag visade denna video i en butik för en försäljare som menade att jag får dessa för att min belysning är för dålig (jag har 8 T5 lampor och LED i mitten, RSM S 500 akvarium) och blev rekommenderad en LED ramp. Stämmer det verkligen?? Jag har inte råd med en LED ramp för 8k just nu. 

 

 

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för styrka på din ramp - T5 respektive LED?

 

Jag ser bra på din film - och det är liknande som amerikanarna brukar hänvisa till Dino men jag är osäker. Men jag vet att de kan vara en pest. Att de inte syns mindre vid mörker talar emot Dino. Ändå tror jag att just denna typ av alg ligger närmare bakterier än rena alger.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker ofta det är bra att börja men det enklaste och se om det fungerar. Men skjut mig inte om det inte gör det ;)

 

Så jag skulle börja med att  ha i massa sandvändare, gärna av olika typer. 

 

Sen kan du fundera på ytterligare åtgärder om det skulle behövas i framtiden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja detta som André säger samt att hjälpa till med att störa algerna själv och helst suga upp dem på daglig basis.

 

8 x 54 watt är tillräckligt men du säger att det är mest i kanterna. 54 watt är 1200 mm och ditt kar är väl ca 1500 mm. För att testa din affärsägares teori - placera rampen så den lyser fullt över någon av sidorna (om det går) - stämmer teorin så borde det inte bli så mycket alger där men desto mer i andra änden. Är tveksam men har aldrig testat så jag skall låta osvuret vara bäst.

 

MVH Lasse

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey - det ljuset räcker enligt mig.

 

Som sagt var - jag vet inte om det är dinos eller inte men det är ingen normal alg, frågan är om det går mot cyano. Jag har haft detta i mitt nano då och då. Har haft två framgångsrika strategier. Det ena var att göra mekaniskt rent så mycket det gick och i med en överdimensionerad reningspatrull bestående av eremiter.  hjälpte till lite då och då med mekanisk rening. Den andra metoden var att sätta in en knytnävsstor boll av Chaeto. Skitalgerna började växa på den och jag lyfte ut den och rengjorde den varje dag i sötvatten - de försvann.

 

När jag startade mitt nya så fick jag något liknande. Vad jag gjorde var då att jag tog en lång plasttång typ EHEIM kniptång. Stötte i sanden och rörde om. Placerade en sandvändare och många eremiter. Det blev bättre och bättre under några månaders tid och nu är det ganska bra. I sumpen har jag också en Oxydator - om den hjälpt till vet jag inte.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en sandvändande goby och två eremiter (som huserar på stenen dock :single_eye:) men när det gäller algerna så blev det mycket bättre vill jag tro. Den här fisken jobbar på, men det är en enda dimma i karet och en mindre bit sten är begravd i sand. Har ni några tips för att dämpa detta, eller är det bara att gilla läget?

IMG_0798.JPG

IMG_0799.JPG

IMG_0802.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-04-27 at 14:52, akvariefisken_89 sa:

Hej! Har haft igång mitt kar i fem månader. Senaste månaden har jag haft bruna alger som växer i sanden och blir väldigt långa. På stenarna har jag inga alger längre och det är nog tack vare alla sniglar. Jag gör vattenbyte var tredje vecka, har inget solljus på, det är T5 belysning från 14-22. Fosfat är enligt mitt test 0, men jag är tveksam om det stämmer. Nitrat är 10. 

 

Jag har sugit upp en större mängd sand med algerna och fått de borta i kanske 4 dagar. Sen såg det snabbt ut som ni ser i videon. Jag har försökt vända på sanden då och då men det hjälper inte. 

 

Vad är det för alger och hur får man en sådan där fin vit sandbädd som många av er har? 

IMG_0756.MOV

Det är nog dinoflagelater. En personlig teori jag har är att dom trivs vid högre KH o särskilt när du får en snabb höjning av KH. 

Dino kan bli en svår plåga. 

Det hjälper inte att störa i sanden, dom kommer snabbt tillbaka. 

Ser du att sanden ser mkt bättre ut på morgonen? (det stöder att det är dino)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-04-29 at 09:21, akvariefisken_89 sa:

Såhär fult ser det tyvärr ut. Tycker nästan det är värre innan ljuset tänds. Bilden är tagen imorse med blixt innan ljuset tänts. Det talar väl emot dinoflagellater? 

 

Karet är 1200 har jag för mig. Rampen täcker det på längden hela väggen. 

IMG_0764.JPG

när du har så här mkt dinoflagelater är dom inte borta på morgonen heller. Tycker det ser ut som dino.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-04-28 at 12:27, akvariefisken_89 sa:

Tack för svar! Jag har inget kol och ingen fosfatremover heller.  Ser dinoflagelater ut som trådar? När jag tar upp den här massan så är det trådar som faller ihop liksom och blir som en slemmig hög men där man fortfarande kan se den trådliknande strukturen. Tycker att bilden är missvisande. Syns mycket bättre på video som tyvärr inte kan laddas upp. De är helt oberoende av ljus. Finns där oavsett.

 

Jag visade denna video i en butik för en försäljare som menade att jag får dessa för att min belysning är för dålig (jag har 8 T5 lampor och LED i mitten, RSM S 500 akvarium) och blev rekommenderad en LED ramp. Stämmer det verkligen?? Jag har inte råd med en LED ramp för 8k just nu. 

 

 

 

 

 

 

 

Ja, dino blir som trådar, när det blir lite mer. Jag är i princip 100% säker på att det är dino. Jag har haft dino så många ggr (men ej nu på länge) så jag känner igen dom runt hörnet;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-04-28 at 12:27, akvariefisken_89 sa:

Tack för svar! Jag har inget kol och ingen fosfatremover heller.  Ser dinoflagelater ut som trådar? När jag tar upp den här massan så är det trådar som faller ihop liksom och blir som en slemmig hög men där man fortfarande kan se den trådliknande strukturen. Tycker att bilden är missvisande. Syns mycket bättre på video som tyvärr inte kan laddas upp. De är helt oberoende av ljus. Finns där oavsett.

 

Jag visade denna video i en butik för en försäljare som menade att jag får dessa för att min belysning är för dålig (jag har 8 T5 lampor och LED i mitten, RSM S 500 akvarium) och blev rekommenderad en LED ramp. Stämmer det verkligen?? Jag har inte råd med en LED ramp för 8k just nu. 

 

 

 

 

 

 

 

Din handlare har faktiskt helt fel. Alger kommer aldrig! vid för dålig belysning. Ljuset är nästan alltid den begränsande faktorn för såväl dino, cyano samt vanliga alger. Mer ljus=mer alger. Det finns nån konstig gammal myt att lite ljus ger alger. Glöm den myten. Om du släcker ditt kar kommer detta försvinna helt till 100% på 2-3 dar. Särskilt tydligt är den ljusresponsen för dino och cyano. Men detta är inte cyano, utan som sagt dino. 

Det hjälper inte att röra i sanden, tvärtom blir det oftast värre när det gäller dino. Dom vandrar efter ljuset, så bara ngr timmar senare hittar dom upp igen. Suga upp dom går inte heller, för du får mest upp ren sand o ej dinon. 

Sandvändare funkar ej så bra för dom undviker dino. Dino "luktar" illa, lite som metall, o hela karet kan lukta det vid stora utbrott. 

Snäckor blir förlamade o trötta o kan också dö. Men första tecknet är att dom ligger still o  ej vänder sig. 

Fiskar kan också dö men dom brukar klara sig. 

 

Finns minsta osäkerhet kan man titta på det i mikroskop: då är det som små bruna runda saker som rör sig hit o dit. 

 

Åtgärden om det bara är på sanden är enligt mig att suga ur all sand, låt karet gå sandtomt i 2 veckor o lägg sen i sanden igen efter att ha tvättat den noga i sötvatten. 

Andra varianten är att köpa ett antidino-medel som är helt enkelt ett vanligt antialgmedel. Detta gör att korallerna tar lite stryk då zooxanthellen som ju är en alg(faktiskt en dinoflagelat den med) far lite illa. Dock brukar det gå bra. 

Räkna med en nitratstegring efter behandling. 

 

Dino tror jag kommer när man höjer ngt av näringsämnen som dinon är extra bra på att konsumera. Det kan vara KH(dom gillar HCO3) eller/och samtidig ökning av ljuset. Detta ihop med högt nitrat/fosfat gör saken ytterligare sämre, då fosfat/nitrat är näringsämnen för dinon(som för alla alger o zooxantheller). Zink kan kanske också va en trigger, då zink gör att dinon kan ännu bättre utnyttja HCO3. Cadmium kan också va en trigger. Så dosera INGA spårelement när du har dino. Dino skall angripas snabbt o aggressivt. Det kan krascha ett kar. 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget av mitt levande har dött och den här sandvändaren tar sig gladeligen an alla delar av sanden. Den är väldigt effektiv. Dock så är det sand överallt och jag blir riktigt ledsen över detta. Mina koraller kanske inte heller är så glada över det. Har funderingar på att köra helt utan sand och skänka bort fisken. Finns det några nackdelar med att köra utan sand? Jag planerar att köpa mer sten. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...