Gå till innehåll

algattack!


Draedon

Rekommenderade inlägg

har fått en jäkla massa alger i karet.. mest gröna, men även lila..

bifogar 2 bilder.. "före och efter". har iofs hänt en hel del till utöver algerna...

vattenvärdena är stabila, fiskarna verkar må bra. korallen har slagit ut.

har även köpt 3 sniglar (Tectus Niloticus). men än så länge så verkar dom helt ointresserade av algerna.

inte för att sniglar är kända för att vara snabba, men de har rört sig ungefär 10cm på sen igår.. dom

kanske hittar algerna snart.

post-2037-14468912442293_thumb.jpg

post-2037-14468912442622_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi skall alla denna väg vandra...

Du får räkna med att gå igenom en eller ett par perioder med "algattack" innan ditt kar är ordentligt inkört. Alger måste leva av någonting för att växa. Typiskt sett är det du själv som tillför detta i form av mat. Kanske du kan dra ned på matningen och se till att skummaren funkar effektivt om du vill förkorta perioden med algattack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har haft lite alger tidigare, men dom avtog.. men så kom den här attacken.

ska dra ner lite på matningen, är nog för generös med mat.. och det är ju bara 3 fiskar att utfodra så jag har nog matat för mycket. ska nog även köpa en ny träbit till skummaren så den är fräsch.

och i vanlig ordning, tack calle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att säga utifrån bilderna, men jag tyckte lite de liknade blågröna alger. Dessa är egentligen närmare släkt med bakterier än med vanliga alger. Det kan vara klurigt att få bort dem, men de kan också försvinna lika plötsligt som de kan dyka upp.

Det är dock inget att bli orolig för. I princip alla algproblem går att lösa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

måste tyvärr lyfta den här tråden igen... algerna som jag skrev om först försvann, det var lugnt i några veckor men nu är det totalt katastrof i karet. massa bruna alger, dom är välidgt lösa och man kan "damma" bort dom med en pump text. och sen liten mörkare slemmiga alger som lägger sig som en matta över saker. bla. över en stjärnpolyp som nu vägrar slå ut.

gör jag rent karet riktigt ordentligt så ser det ut som kattskit igen redan efter ett par dagar.

tips på hur jag kan få bukt med dessa alger mottages gärna.

jag har hyfsad cirkulation (3500l/h fördelat på 3 pumpar) och en skummare som klarar upp till 400l och jag matar ganska sparsamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

algerna håller på att ta över mitt kar... vattnet är grumligt, precis som om det är massa små algpartiklar som flyter runt. hela karet ser förjävligt ut. dessutom hittade jag min sjöhare död bakom en sten....

lutar nästan åt att flytta allt levande till någon annas kar och aveckla det här.

sen försöka få det bra när jag drar igång mitt 250l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter som en algblommning!

Vilket i sin tur beror på närings (och Ljus)överskott

Standardfrågorna i såna här sammanhang blir:

Har du mätt nitrat och fosfatvärdena?

Använder du osmosvatten?

Belysning - antal timmar, gamla lampor etc?

Förvånande att du inte har aktivt kol hemma!? trodde alla hade det och bakjäst hemma i dina trakter *S*

Fast kol lär inte göra nån större nytta i ditt fall, ett U-v möjligen till att döda frisvävande algsporer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter som en algblommning!

Vilket i sin tur beror på närings (och Ljus)överskott

Standardfrågorna i såna här sammanhang blir:

Har du mätt nitrat och fosfatvärdena?

Använder du osmosvatten?

Belysning - antal timmar, gamla lampor etc?

Förvånande att du inte har aktivt kol hemma!? trodde alla hade det och bakjäst hemma i dina trakter *S*

Fast kol lär inte göra nån större nytta i ditt fall, ett U-v möjligen till att döda frisvävande algsporer!

Alla värden är bra, tror inte jag har för mycket ljus (2x30w T8, rören är bara några månader gamla, tända 12timmar/dag)

Använder inte osmos, kranvattnet här är rätt bra och det är flera i kommunen som har saltkar och ingen använder osmos. fast jag ska nog köpa en ändå, "better safe than sorry". UV är också på G, men jag måste ta det i etapper.. den här hobbyn är dyr och jag är inte gjord av pengar, så UV ligger lite längre ner på listan.

Har iaf beställt rowaphos och kol.

ang. kol och bakjäst.. förråden har sinat sen vi började göra dagsutflykter till tyskland ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har beställt rowaphos och en "filterpåse". hoppas det kommer snart, för som det är nu så rensa jag skitalger varje dag. och min stackars stjärnpolyp blir nästan helt överväxt om man inte blåser bort algerna med en pump lite titt som tätt. tror ni stjänrpolypen tar skada av detta? det är bara ett fåtal polyper som slår ut nu mer :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...