Gå till innehåll

Sump ovanför akvariet?


Perk

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att ha en sump placerad ovanför akvariet? Mitt problem är att jag har ett hörnmöbelakvarium där möbeln inte rymmer den skummare jag har så för närvarande står den inne i akvariet. Jag hade då tänkt att sätta sumpen ovanför akvariet istället och bygga in i ett skåp för att slipa ljudet från skummaren.

Sumpen skulle vara så liten som möjligt för att inte vikten ska bli för stor när det sätts upp på väggen.

Nackdelar jag känner till så långt:

- det blir ytan i akvariet som sjunker när vattnet dunstar istället för den i sumpen.

- kanske inte snyggast i Sverige

Fördelar:

+ får bort skummare och värmare ur akvariet

+ lägre ljudnivå i vardagsrummet

Någon som gjort något motsvarande? Mer nackdelar eller fördelar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har ett breddavlopp i karet med pump till sumpen i sjunker nivån där. Då behövs en automatisk påfyllning till breddavloppet eftersom nivån sjunker snabbt där när vatten avdunstar.

Men du har ju också möjligheten att bara ha skummaren över karet och mer utrustning i en sump inunder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en sån fluvalmanick som tar vatten från ytan, den klarar väl att vattnet sjunker ca 5 cm så innan dess lär jag ha fyllt på. Jag tänkte koppla en pump till den som pumpar upp vattnet till skummaren, idagsläget är ytavrinningen kopplad direkt till skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp jag körde med detta då jag hadde ett hörnakvarium. Vattnet tillbaka till karet gick via en kanal.

ytavrinningen hadde jag som en del ikaret med en pump som pumpade upp vattnet. Nivåvakten måste man sätta i denna del i karet

Funkade bra men tog bort denna sedan och satte sumpen under karet istället. Ville få in karet mer till väggen

Se i denna tråden för mer bilder

Sump ovan huvudakvarie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...