Gå till innehåll

dvärgkejsare som hoppar??


Henrik.Å

Rekommenderade inlägg

i morse när jag klev upp möttes jag av en syn ingen akvarist vill se.... min centropyge aurantonus låg på golvet i hallen, död.

känns väldigt tråkigt och jag undrar om fler har varit med om att deras dvärgkejsare har hamnat utanför karet?

Har en 5 cm list i karet för att minska risken att mina djur kryper eller hoppar ur karet.... men jag har snokat runt och läst på innan jag skaffade min dvärgkejsare men aldrig hört att de kan hoppa, han kan ha blivit skrämd av min .xanthurum men det känns inte troligt och mina clowner eller min bicolor är det inte heller.

Har haft den i 4-5 månader

Det har varit en klar favorit och jag vill ha en dvärgkejsare i karet, men vågar man chansa en gång till? just nu känns det inte så.

Är det någon som har råkat ut för samma sak?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla fiskar hoppar mer eller mindre, jag har tyvärr råkat ut för det flera gånger. Kör jag inte med täckglas har jag alltid en sarg på minst 20cm runt karet.

Om du ser en död och torr fisk liggandes på golvet, prova att lägga den i vatten. Jag hadde en yngelvårdande Jackdemsey (sötvatten) som jag hittade på golvet torkad och till synes stendöd. Jag svor långa ramsor över att fisken hadde hoppat från yngelkaret, jag testa att slänga tillbaka den och blev väldigt förvånad när den faktiskt började simma igen efter någon timme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma sak har hänt mig, skrapade loss en sötvattenfisk ("guld haj") i princip med spackel spade från golvet. Trodde inte mina ögon när den gick från husmansmacka till slutligen fullt frisk fisk.. Möjligtvis lite hjärnskador...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft samma erfarenhet av en muräna som rymt och såg torr och stendöd ut. Jag visste då att de tar sig mellan olika pölar i ett rev vid ebb och tänkte att kanske.... även om det såg hopplöst ut. Mycket riktigt så klarade han det utan synliga men.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nope.... den torskade, simmar nog runt med poseidon nu.

fantastiskt att de kan klara en sån pärs ändå.... händer det i framtiden ska jag tänka om innan jag ger upp.

Det blir till och skaffa en annan, synd när jag hade en som var så fin.

Tack för tipsen, det var värt ett försök.

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...