Gå till innehåll

Jebao RW20 - Magnetlösning?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Magneterna håller dem knappt på plats när de är avstängd i mitt kar som är 15 millimeter tjockglas. 

Hur har ni gjort eller vad kan man göra? Vilken typ av magnet kan man köpa för att ersätta utedelen? Behöver vara säker på att de sitter där de ska men som det är nu så glider de ner hela tiden. :(

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så enkelt är det tyvärr inte med magneter. Har jag uppfattat det rätt har Jebao magneter som har nordpol på ena runda ytan och sydpol på den andra.

Tunze t.ex har nordpol på halva sidan mot glaset och sydpol på andra sidan mot glaset.

Glider magneterna lika mycket på båda sidorna skulle jag lägga en ring silikon gummi på magneten på utsidan och sedan kleta fast den mot glaset med pumpen på insidan där du vill ha den. Tejpa sedan fast magneten på utsidan. Efter ett dygn kan du ta bort tejpen. Magneten går att lossa från glaset med en kniv om du vill flytta pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, stigigemla sa:

Så enkelt är det tyvärr inte med magneter. Har jag uppfattat det rätt har Jebao magneter som har nordpol på ena runda ytan och sydpol på den andra.

Tunze t.ex har nordpol på halva sidan mot glaset och sydpol på andra sidan mot glaset.

Glider magneterna lika mycket på båda sidorna skulle jag lägga en ring silikon gummi på magneten på utsidan och sedan kleta fast den mot glaset med pumpen på insidan där du vill ha den. Tejpa sedan fast magneten på utsidan. Efter ett dygn kan du ta bort tejpen. Magneten går att lossa från glaset med en kniv om du vill flytta pumpen.

Det är pumpen som glider ner på insidan och så följer den yttre magneten med på köpet.

 

Jag vet inte om det är så lurt med att limma dem på nu. Har inte funnit en bra placering ännu då det är det jag försöker räkna ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andre , pumpar är förbruknings varor , har pumpen överlevt garanti tiden och lite till så är det bara en bonus ,

men om den släpper ifrån fästet eller att magneten gett upp så kommer du förbanna dig själv i evighet när olyckan är framme ,

om pumpen lägger sig fel när den släpper så kan det bli en dyr historia , en kompis hade Tunzes stora stremer och på dom är det klämman som är för klen ,

som tur var så var han vid karet när det hände , men en 20 000l/h streamer pump som far om kring i karet gör stor skada , 

en vatten skada eller lite vatten i ljusrampen så hade du ångrat att du inte köpt nytt ,

mvh stefan

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Stefan molin sa:

Hej Andre , pumpar är förbruknings varor , har pumpen överlevt garanti tiden och lite till så är det bara en bonus ,

men om den släpper ifrån fästet eller att magneten gett upp så kommer du förbanna dig själv i evighet när olyckan är framme ,

om pumpen lägger sig fel när den släpper så kan det bli en dyr historia , en kompis hade Tunzes stora stremer och på dom är det klämman som är för klen ,

som tur var så var han vid karet när det hände , men en 20 000l/h streamer pump som far om kring i karet gör stor skada , 

en vatten skada eller lite vatten i ljusrampen så hade du ångrat att du inte köpt nytt ,

mvh stefan

Sant. 

Köpt ny "huvudcirkulation" från tunze men skulle bara lekt lite med vågfunktionen på denna innan jag bestämde mig för om det skulle köpas in något annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...