Wotan Postat 24 januari 2006 Dela Postat 24 januari 2006 HejHar ju diskuterats lite tidigare om vimpelfiskars revsäkerhet. Har hittat en ganska billig Heniochus Acuminatus och man blir ju lite sugen. Någon som har egna erfarenheter eller andras erfarenheter att dela med sig el. andra allmänna åsikter... Sedan undrar man hur säkert det är att den har blivit rätt artbestämd, vet ej hur svårt detta är med dessa... En liten impuls jag fick som kanske kan sluta illa för annat i karet ... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Capote Postat 24 januari 2006 Dela Postat 24 januari 2006 Vimpelfiskar är alltid en chansning Heniochus Diphreutes skall vara revsäker medan H. Acuminatus inte skall vara det. De är svåra att artbestämma. Jag hade en H. Diphreutes som inte var revsäker men å andra sidan kanske det egentligen var en H. Acuminatus. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Magnus Johansson Postat 24 januari 2006 Dela Postat 24 januari 2006 Jag köpte 2 st vimpelfiskar av en som la ner sitt kar, och hon sa att dom var revsäkra men på bara två dagar skördade dom 4 st mjukisar för mej. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wotan Postat 25 januari 2006 Författare Dela Postat 25 januari 2006 Hmm, det låter ju inte så lovande... Synd,de är ju sådana fina fiskar... Inte någon som det har gått bra med, då menar jag med en vimpelfisk i överhuvudtaget... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 25 januari 2006 Dela Postat 25 januari 2006 Det capote skriver ska stämma. Du kan ju alltid kika på denna killes kar http://www.oregonreef.com/ Hur man ser skillnad på dem kommer jag inte ihåg riktigt men det är något med banden och främre delen av ryggfenan men sök lite så hittar du säkert svar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jockeman Postat 25 januari 2006 Dela Postat 25 januari 2006 Skillnaden är bla att delningen mellan det svart och vita bandet på analfenen är i spetsen av fenan på Heniochus Diphreutes.På H. Acuminatus så går delningen längre upp mot bakfenan( spetsen på analfenan är alltså vit) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wotan Postat 25 januari 2006 Författare Dela Postat 25 januari 2006 Tjusig bild, det är detta jag menar . Tyvärrr så blir det en beställning på distans så jag kan inte undersöka dem själv, man får ta och välja bort dem för tillfället...Det är jäkla svårt att se skillnader alltså. Har försökt titta på Jockes beskrivning men misslyckats, man måste kanske se dem live. Dessa foton är ju tex lite svåra att se på...http://www.wetwebmedia.com/heniochu.htm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
storasberg Postat 25 januari 2006 Dela Postat 25 januari 2006 en erfaren akvarisat sa till mig att fisken diphreteus eller va den hette...är revsäker förutsatt att den matas ofta..i hans mega kar rörde dom inge akoraller eller rörmaskar 0sv Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Capote Postat 25 januari 2006 Dela Postat 25 januari 2006 en erfaren akvarisat sa till mig att fisken diphreteus eller va den hette...är revsäker förutsatt att den matas ofta..i hans mega kar rörde dom inge akoraller eller rörmaskar 0svSå är det med rätt många fiskar, de är opportunister och är de mätta och belåtna på det som singlar ned från ytan så nöjer de sig, men så åker man på semester.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ingvar Hellmalm Postat 25 januari 2006 Dela Postat 25 januari 2006 Jag har 2 acuminatus de har aldrig rört någonting men jag matar ju bra. De är arisiv feeder och äter allt man ger. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wotan Postat 26 januari 2006 Författare Dela Postat 26 januari 2006 Då tändes hoppet igen av Ingvar ... En undran är om din tankstorlek också kan spela in i deras beteende mot koraller, du har ju rätt så stor tank, eller? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ingvar Hellmalm Postat 26 januari 2006 Dela Postat 26 januari 2006 Då tändes hoppet igen av Ingvar ... En undran är om din tankstorlek också kan spela in i deras beteende mot koraller, du har ju rätt så stor tank, eller?Ja jag har 3000l men massor av lägre djur. Jag matar med foderautomat. Små mänger 8 gånger per dag, men även innan när jag matade en gång per dag så rörde de inget. Jag har fött upp dom sedan de var små, växer otroligt snabbt. De vill även ha en del grönt plockar på levande stenen (kanse småkryp) men äter med fötjusning Spirulin och även en del Juliam Sprungs alger. De är mycket lättfödda. Om du skaffar och det inte går så skicka dom till mig. De skall helst gå i stim och jag har bara 2 st. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 26 januari 2006 Dela Postat 26 januari 2006 Är du säker på att du har acuminatus och inte Diphreutes? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MichaelE Postat 26 januari 2006 Dela Postat 26 januari 2006 jag hade också ett par acuminatus som aldrig rörde några koraller, dom nafsade lite på rörmaskarna men annars va det ingen fara, matar tre gånger per dag.kanske är så att vissa individer är hyfsat reef safe och andra inte, men med den här arten är det nog ren tur om man får en som inte käkar upp halva revet för en. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 26 januari 2006 Dela Postat 26 januari 2006 Jag menar att om det är så svårt att se skillnaden är ni säkra på att det är acuminatus. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ahab Postat 14 augusti 2006 Dela Postat 14 augusti 2006 Vimpelfiskar är alltid en chansning Heniochus Diphreutes skall vara revsäker medan H. Acuminatus inte skall vara det. De är svåra att artbestämma. Jag hade en H. Diphreutes som inte var revsäker men å andra sidan kanske det egentligen var en H. Acuminatus.Efter att ha letat igenom alla butikers lagerlistor under en lång tid funderar jag på om någon har sett Heniochus diphreutes i butik någon gång? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.