Gå till innehåll

Hur slangar ni vatten?


akvariefisken_89

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag blev väldigt dålig efter ett vattenbyte sist. Jag fick feber, allmänpåverkan, magbesvär i flera dagar och yrsel. Jag har för femtioelfte gången försökt bli av med dinos. Jag håller på att suga upp min sand för att en vacker dag bli av med problemet innan jag behöver riva allt :( 

 

Så jag sög upp algerna och sanden med slang, en sådan man köper på fiskaffären. Den har ingen pump, utan bygger på att man suger in lite luft när andra delen är under vatten. Problemet är att man omöjligen kan undvika att få lite vatten i munnen. Det känns knappast nyttigt med alla gifter. Så min fråga är hur ni gör när ni ska suga upp detritus, alger eller annat ur karet? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med vanlig trädgårdsslang som jag använder vid vattenbyten är det enkelt att bara suga till snabbt och hålla ner änden i hinken utan att få en droppe i munnen. Smala slangar brukar jag oftare få lite vatten i munnen av. Det som underlättar är att ha ordentlig fallhöjd och att änden man suger igång häverten på redan från början är på lägre höjd än ytan.

 

Vill du verkligen inte ha vatten i munnen så kan du fylla slangen med kranvatten innan du stoppar ner den i akvariet. Ganska smidigt det med :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, Danne sa:

Med vanlig trädgårdsslang som jag använder vid vattenbyten är det enkelt att bara suga till snabbt och hålla ner änden i hinken utan att få en droppe i munnen. Smala slangar brukar jag oftare få lite vatten i munnen av. Det som underlättar är att ha ordentlig fallhöjd och att änden man suger igång häverten på redan från början är på lägre höjd än ytan.

 

Vill du verkligen inte ha vatten i munnen så kan du fylla slangen med kranvatten innan du stoppar ner den i akvariet. Ganska smidigt det med :)

Jag har provat det där, men får inget sug genom slangen då :D 

 

@m0jjen menar du mot en powerhead typ? Du håller alltså änden du redan har i vattnet mot en powerhead? Fortsätter den sedan att suga ut när du tar bort den från pumpen?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, akvariefisken_89 sa:

Jag har provat det där, men får inget sug genom slangen då :D 

 

@m0jjen menar du mot en powerhead typ? Du håller alltså änden du redan har i vattnet mot en powerhead? Fortsätter den sedan att suga ut när du tar bort den från pumpen?

 

 

Jag sätter slangen emot mitt returutblås eller en av mina gyres :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur högt står karet?

stoppar ner en slang i karet och se till att du får ut luften ur slangen så den är fylld med vatten. Sätt fingret för ena hålet, lyft upp denna ände ur vattnet och håll den över det du vill tömma vattnet i. Ta bort fingret och voilà, vattnet töms. 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Kimozabe sa:

Hur högt står karet?

stoppar ner en slang i karet och se till att du får ut luften ur slangen så den är fylld med vatten. Sätt fingret för ena hålet, lyft upp denna ände ur vattnet och håll den över det du vill tömma vattnet i. Ta bort fingret och voilà, vattnet töms. 

Mvh

Kim

Det är kanske för att jag har ett litet munstycke med ett lock som öppnas och stängs som gör att detta inte fungerar. Ska prova ta bort munstycket och testa som du säger. Karet är 1,67. Jag brukar stå högre på en stol för att kunna nå botten (...eller ytan :D ) .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt en pump som man kan driva med borrmaskinen. Du ansluter en stump av vanlig trädgårdsslang på insug och utblås. Med fördel kan man täta skarvarna om man har problem med att den suger in lite tjuvluft i kopplingarna. Den suger upp en hink vatten på några sekunder.

Ju högre varvtal på borrmaskinen, desto snabbare tömning. Finns att handla lite överallt och kostar ca 200-300 kr.

Länkar:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elhandverktyg/Borrmaskin/Tillbehor/Borrmaskinspump-2000030978/

http://www.clasohlson.com/se/Universalpump-Wolfcraft-/34-604?userSelection=B2C&rememberCookie=false

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/borrmaskinspumpar/borrmaskinspump-av-massing-711215/

 

 

Ändrat av Jouni
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Amilia , om du ska suga ur sanden funkar enklare med en lite grövre slang ,16/22mm eller grövre , och då är det enklare att använda bara en slang ,

sänk ner slangen helt i vattnet ,stoppa in ett finger eller håll för med tummen när den är vatten fylld , lyft ur slangen , tänk bara på att vattnet kommer direkt när ena änden är under vattenytan , lyxvarianten är en kran i ena änden , 

om du bara ska slammsuga karet kan du sätta sug delen på en trädgårds slang som räcker till golvbrunnen i bad rummet ,

samma slang använder du till att pumpa tillbaka vatten i karet med , antingen om du blandar vatten i badrummet om du kör osmos ,

eller om du kör kran vatten då kan du ställa en tunna vid karet och blanda i, sedan bara pumpa upp vattnet , 

mvh stefan

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen , glömde en sak , om du vill suga ur all sand på en gång så  skaffa ett plast fat 200l , https://www.google.se/search?biw=1366&bih=662&tbm=isch&sa=1&q=plastfat+200+liter&oq=plastfat+&gs_l=psy-ab.1.3.0l3j0i67k1.11235.12950.0.16107.9.9.0.0.0.0.93.725.9.9.0....0...1.1.64.psy-ab..0.9.720...0i10i24k1j0i8i30k1j0i24k1.ZPbktfnnlYY

 de kostar ca 100kr , såga av toppen så det blir en tunna , sen slangar du ur sanden , låt det stå en stund så sjunker skiten till botten , 

 sänk ner en pump i tunnan och pumpa tillbaka vattnet , men sänk inte pumpen så djupt så du får med bottensatsen , om du har en filterpatron med filtervadd är det ett +

https://www.google.se/search?biw=1366&bih=662&tbm=isch&sa=1&q=tunze+820&oq=tunze+820&gs_l=psy-ab.12...38140.43001.0.45161.17.10.0.0.0.0.167.992.7j3.10.0....0...1.1.64.psy-ab..11.3.360...0i30k1j0i24k1j0i19k1.MSmgC2hCOnQ

men du han göra en egen med en av kapad pet flaska ,  sätt lite blå filtermatta i flaskan bara innan du stoppar i vadd,

det tar någon timma eller två , men då kan du ta allt på en gång ,

mvh stefan

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Stefan molin sa:

Hej igen , glömde en sak , om du vill suga ur all sand på en gång så  skaffa ett plast fat 200l , https://www.google.se/search?biw=1366&bih=662&tbm=isch&sa=1&q=plastfat+200+liter&oq=plastfat+&gs_l=psy-ab.1.3.0l3j0i67k1.11235.12950.0.16107.9.9.0.0.0.0.93.725.9.9.0....0...1.1.64.psy-ab..0.9.720...0i10i24k1j0i8i30k1j0i24k1.ZPbktfnnlYY

 de kostar ca 100kr , såga av toppen så det blir en tunna , sen slangar du ur sanden , låt det stå en stund så sjunker skiten till botten , 

 sänk ner en pump i tunnan och pumpa tillbaka vattnet , men sänk inte pumpen så djupt så du får med bottensatsen , om du har en filterpatron med filtervadd är det ett +

https://www.google.se/search?biw=1366&bih=662&tbm=isch&sa=1&q=tunze+820&oq=tunze+820&gs_l=psy-ab.12...38140.43001.0.45161.17.10.0.0.0.0.167.992.7j3.10.0....0...1.1.64.psy-ab..11.3.360...0i30k1j0i24k1j0i19k1.MSmgC2hCOnQ

men du han göra en egen med en av kapad pet flaska ,  sätt lite blå filtermatta i flaskan bara innan du stoppar i vadd,

det tar någon timma eller två , men då kan du ta allt på en gång ,

mvh stefan

 

 

 

 

Tack så mycket! Bra tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...