Gå till innehåll

kylare


hippo

Rekommenderade inlägg

Har du egen brunn, så kan du bygga en värmeväxlare. Alltså när det är för kallt i vattnet startar den doppvärmare och vid för hög temp så öppnas en magnetventil med kallt brunnsvatten som kyller ner akvarievattnet som går parallelt i en värmeväxlare, som jag har för mig att den ska vara silverlöddad.

Jag har bilder någonstans på hur dom ser ut! Får se om jag hittar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga värmeväxlare för akvarier är billiga då den ända metall som kan ingå är Titanium som är dyrt. Jag har byggt en själv av titanium rör (rullad av firman Allard) i en PVC burk och använder en Elektrolux kompressor. Det finns inga tillräkligt stora för mitt kar så jag var tvungen. Jag återanvänder värmen från karet i huset och spar c.a 6000 om året i el. Trots att jag byggde nästan allt själv så gick det på 20 000 (10 år sedan!) men det har jag sparat in för länge sedan. Termostaten gjorde jag av en reglator för golvvärme som jag gjöt in i epoxy den slår via ett relä till eller ifrån kompressorn. Nogranheten är ± 0,5 grader och fungerear mkt bra. Cirkulationen i värmeväxlaren sköts av en Deltec 8070 som dessutom förser min skummare med vatten. För installation avkondensor och fyllning med gas fick jag anlita en firma med tillstånd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 500 liters kar och lagt ca 40 m PEM-slang Ø16 i torpargrunden som kylslinga. Pumpar vatten T o R från sumpen med en 1200 liters eheim pump. Innan jag installerade det så var jag varnad för stillstående vatten men det är ungefär 1 liter vatten per 10 m slang (dvs 4 liter) och då det är termostatstyrt går den igång flera ggr i h. Har inte sett eller kunnat mäta fram något problem och det är billigt att driva systemet så det enbart är typ en 10-15 W pump som behövs. Är man rädd för stillastående vatten så går det att modifiera systemet som sluten krets med även en kylslinga i akvariet/sump.

Sitter förtillfället med ombyggnadsplaner på huset. Kommer då även installera frikyla (använda bergvärme till att kyla huset på sommaren). Kommer eventuellt då även bygga om så det även går att använda frikylan till karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...