j0nas Postat 21 augusti 2017 Postat 21 augusti 2017 Någon som har personlig erfarenhet av betare som ätit racemosa? Har sjöhare och en kirurg, ctenochaetus bitonatus, som inte rör dem. Har läst en del utländska forum där åsikterna går isär om de ens är möjliga att äta pga av gift som algen producerar. Vet att standardtipset är sänkta näringsvärden men vill inte vandra den vägen igen. Tveksam till om det är problemet heller. Precis ute ur lång svacka med nollad fosfat och cyano, ligger idag på gränsen men har bra tillväxt på både sps och lps. Rensar manuellt vid vattenbyten men det håller dem bara i schack. Citera
j0nas Postat 24 augusti 2017 Författare Postat 24 augusti 2017 Testar en liten försiktig bump på denna ☺ Citera
Kimozabe Postat 25 augusti 2017 Postat 25 augusti 2017 Ska finnas en krabba som äter dom, kommer inte ihåg vad den heter. Hittade den när jag googlade lite. Mvh Kim 1 Citera
Perk Postat 25 augusti 2017 Postat 25 augusti 2017 Mina tog fart när min hepatus dog så gissar att den höll dem i schack...Skickat via Tapatalk 1 Citera
j0nas Postat 4 september 2017 Författare Postat 4 september 2017 Tack för tipsen! Kanske var emerald crab du läste om Kim? Stöter jag på en så provar jag. Har dock aldrig sett i butik. En stor hepatus kanske kan hålla rent från nya alger men tror inte de rår på "fullväxta" alger. Jag kämpar på med manuell rensning men känns inte som att jag kommer gå vinnande ur kampen. Har identifierat om algen till C. nummularia. Tror dock inte det spelar någon roll för angreppssättet ☺ Citera
Lasse Postat 5 september 2017 Postat 5 september 2017 Vad har du för nitratvärde? Inte för att jag förespråkar att nolla nitrat - tvärtom - men enligt min erfarenhet så är det makroalger som först drabbas vid nitratbrist och spårämnesbrist som jod och järn. Brist på fosfat verkar de dock inte bry sig så mycket om - detta enligt min erfarenhet. Men det är en farlig väg att gå - så du måste vara på din vakt. Tror att mitraxkrabban också kan vara effektiv. Min håller exempelvis kulalger (som är en typ av makro) i schack och jag har inte fått någon Chaeto att etablera sig i visningsdelen fast både delar och ev sporer från Chaeto kan komma från mitt refugium. Har också en diadema sjöborre - den skulle jag också kanske pröva MVH Lasse Citera
j0nas Postat 5 september 2017 Författare Postat 5 september 2017 Tack Lasse! Nitrat brukar pendla mellan 2-5. Kanske kan försöka pressa lite men vill helst inte laborera då jag har så bra tillväxt och färg på korallerna. Citera
j0nas Postat 16 september 2017 Författare Postat 16 september 2017 Har inte hittat någon lämplig betare ännu men idag så ser de ut såhär. Bra eller dåligt? De opåverkade områdena ser tyvärr grönare ut än någonsin. Citera
Nelli Postat 16 september 2017 Postat 16 september 2017 alla mina Palett (Doris) och Gul kirurger utplånar sånt på nolltid:) Citera
j0nas Postat 27 september 2017 Författare Postat 27 september 2017 On 2017-09-16 at 11:13, j0nas sa: Har inte hittat någon lämplig betare ännu men idag så ser de ut såhär. Bra eller dåligt? De opåverkade områdena ser tyvärr grönare ut än någonsin. Det var bra. När jag som vanligt vid vattenbyte var och drog i algerna så släppte de i stora sjok, utan att brytas av. Det finns såklart kvar mindre partier och jag har inga illusioner om att de inte kommer tillbaka.. Men för stunden så är det ok iaf Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.