Stensson Postat 3 september 2017 Postat 3 september 2017 Har Àntligen fÄtt lov att att plocka hem ett större kar :-)  För ett par veckor sedan hÀmtades detta MÄtt 160x60x60  Sump l120xd40xh45    Det som mÄste bli bÀttre Àr Sladdar mm mÄste pÄ nÄgot sÀtt gömmas. MÄste kunna nyttja sump för vattenbyte pÄ nÄgot smidigt sÀtt.   Nedan kar kommer att lÀggas ned  1 Citera
Stensson Postat 3 september 2017 Författare Postat 3 september 2017 Har en del glasborr bestÀllda frÄn ebay passade Àven pÄ att bestÀlla glasskÀrare modell bÀttre. Ramlar vÀl in om en vecka tills en mÄnad.  NÀr jag funderar lite pÄ hur sump skall delas upp sÄ kÀnns sumpen liten.  Det som Àr lite kul Àr att sumpen Àr lÀngre Àn gamla karet. Sumpuppdelning mÄste bli Ned frÄn kar - Filtersockor. Skummare Refugium Retur  Sedan vill man ha ett fack för vattenbyte. Och redan dÀr börjar det bli tajt med utrymme.    3 st filter socker funderar jag pÄ att ha i sump. En socka kommer sÀtta igen sig pÄ nÄgon dag 2 borde rÀcka. UngefÀr som detta  Citera
kryllet Postat 7 september 2017 Postat 7 september 2017 (Ă€ndrat) Roligt med nytt kar!!! SĂ„hĂ€r ser min sump ut, Ă€r byggt pĂ„ ett 200 liters kar,  dĂ€r fĂ„r man ett vattenbytarfack pĂ„ nĂ€stan 50 liter. Ăndrat 7 september 2017 av kryllet Citera
Stensson Postat 11 september 2017 Författare Postat 11 september 2017 Var oxÄ inne lite pÄ att ha bakre delen av sumpen som nÄgot vb fack. FÄ se hur jag gör. VÀntar pÄ ett par saker till frÄn ebay. Sedan kan jag sÀtta igÄng pÄ allvar. Citera
kryllet Postat 11 september 2017 Postat 11 september 2017 1 timme sedan, Stensson sa: Var oxÄ inne lite pÄ att ha bakre delen av sumpen som nÄgot vb fack. FÄ se hur jag gör. VÀntar pÄ ett par saker till frÄn ebay. Sedan kan jag sÀtta igÄng pÄ allvar. ok, ja i mitt fall Àr det bakre facket ett refugium, och det stora i mitten Àr vb fack Citera
Stensson Postat 30 september 2017 Författare Postat 30 september 2017 Nu har nÀstan allt frÄn ebay kommit. Idag och i morgon blir det att skÀra glas. Bafflar till sump. I veckan mÄste Àven ramen för ledbelysningarna snickras till.  FrÄgan Àr om man skall bestÀlla lite mörk plexi för refugium. Har inte haft nÄgra stora problem med alger i sump. Men visst finns det lite oönskat hÀr och dÀr.   Citera
Stensson Postat 21 oktober 2017 Författare Postat 21 oktober 2017 GÄr sakta framÄt. Det som kan vara ett problem Àr att turbosniglar hÀnger vid ytan nu i 2 dagar. KÀnns som vattnet inte Àr optimalt. MÀrker dock inget pÄ koraller som Àr i.  2 Citera
Stensson Postat 24 oktober 2017 Författare Postat 24 oktober 2017 Det tar sig Har en Japansk sarcophyton som alltid viker ihop sig som en mussla nÀr nÄgot Àr galet i karet. Men Àr pÄ rÀtt vÀg. Inser dock att jag nu behöver mer acropora :-) Lite mer utrymme nu.  5 Citera
Stensson Postat 29 oktober 2017 Författare Postat 29 oktober 2017 (Ă€ndrat) HĂ€mtade hem lite plexi till sumpen ifrĂ„n jula. Vill ha den rĂ€tt sĂ„ tĂ€t sĂ„ minskar avfuktningen lit iaf.  Korallfisken Àrades Ă€ven de med ett besök. Blev en eyphylia ancora 2 putsarrĂ€kor 10 st erimiter 10 turbos 2 sjöstjĂ€rnor 5 Nassarius Tror det blir ett bra tillskott till befintlig stĂ€dpatrull. Ăndrat 29 oktober 2017 av Stensson Citera
Stensson Postat 3 februari 2018 Författare Postat 3 februari 2018 Vart och hÀmtat upp anthias pÄ kf. Samt lite koraller hos micke. Fantastiskt vackert kar micke harSkickat frÄn min SM-G920F via Tapatalk 2 Citera
Stensson Postat 5 februari 2018 Författare Postat 5 februari 2018 De nya korallerna samt fisk verkar fungera i karet. Försökte ta ett mobilfoto med orange filter. Blir sÄ dÀr tycker jag i fÀrgÄtergivning. Förmodligen jag som Àr en klÄpare. Hur som haver, korallerna har lite att vÀxa i nu. Har försökt att placera dem rÀtt sÄ spritt i karet.   4 Citera
Stensson Postat 5 februari 2018 Författare Postat 5 februari 2018 Det Àr pÄ gÄng Ät rÀtt vÀg iaf. Hoppas man slipper problem fÄr dÄ backar man 7 steg och tappar nÀra lusten. Citera
Stensson Postat 18 mars 2018 Författare Postat 18 mars 2018 Dags för en liten uppdatering  Har inte riktigt fÄtt till mina vÀrden i karet sÄ har precis fyllt behÄllare för triton icp-oes för att se om nÄgot strular med vÀrden. Saknar den riktiga utfÀrgningen pÄ koraller samt ingen direkt tillvÀxt.  Har Àven fÄtt hem följande Fauna marines multireference. Har vÀl mest tÀnkt att anvÀnda den för kalibrering av refraktometer. VÀrdet för salthalt Àr dock i psu och inte ppm av nÄgon lustig anledning. Produktbild stÀmmer inte överens med den flaskan som levererades. Men de sidor som jag har gogglat sÄ verkar det vara samma vÀrden.  Glo T5 "DIY"  2x54w Arcadia reflektor 2 st Ati true actinix x1 Ati coral plus x1 Tycker ljuset blev mycket bÀttre. FÄr hoppas koraller fÄr en lite extra boost utav detta.  Ett par skivor till pÄ bÀnken, bara inte fÄtt tummen ur för att dra ned detta till nÄgon som kan finsÄga resterande Ät mig.         1 Citera
Stensson Postat 1 april 2018 Författare Postat 1 april 2018 Lite nytt i karet frÄn korallfisken. favia chalice chalice  Citera
Stensson Postat 11 april 2018 Författare Postat 11 april 2018 Lite mer pÄfyllning Bra packat, bra vÀrme i kartong. Varje burk Àr mÀrkt med beskrivning. frÄn m0jjen ( fredrik ) hÀr pÄ forumet.  Har inte riktigt bestÀmt mig Àn var de skall sitta. FÄr fundera medans jag dippar dem. AngenÀma problem.   IgÄr fick jag Àntligen min refractometer frÄn Kina. Vill ha en i reserv dÄ jag inte helt 100 litar pÄ min dÄ den Àr lite sönder. 2 mÄnader tog det. Varav posten Sverige hade nÀstan 3 veckor pÄ sitt samvete. Man betalar den nya avgiften direkt och endock tar det 3 veckor.Varav det inte fanns nÄgon spÄrning under denna tiden. Sjukt dÄligt. Tror nog att kina marknaden fÄr sig en törn tack vare posten. Avgiften Àr inget jag klagar pÄ, dÀremot ledtiden. Det första som hÀnder dÄ jag packar upp den och lÀgger den pÄ karet, Àr att man efter en stund stöter till den sÄ den Äker i karet. Och sÄ Àr den kass. Helt underbart. Blev sÄ lack sÄ jag i tvÄ sek funderade pÄ att köpa en frÄn svea, men beslöt mig sedan för att ta en digital frÄn US istÀllet. Borde ha gjort det frÄn början :-(      1 Citera
Stensson Postat 20 maj 2018 Författare Postat 20 maj 2018 Nu skall karet fÄ puttra pÄ. Det börjar bli klart, ev sÄ sÀtter jag en till  pelare lÀngst till höger och lyfter ned knapparna ned till sanden. Sedan skall bara sps ta fart. 3 Citera
Stensson Postat 22 december 2018 Författare Postat 22 december 2018 Blev en julklapp frÄn korallfisken idag. JÀkligt vacker. En Zebrazoma veliferum köptes oxÄ in dÄ min gamla lÀmnat in.  Men den fick sÄ möe stryk sÄ fick ta ut den o lÀgga in i ett annat kar. Lite irriterande.  Citera
Stensson Postat 21 februari 2021 Författare Postat 21 februari 2021 Tappat en massa koraller sedan sista uppdateringen. Dock pÄ G igen. TyvÀrr Àr man lite periodare gÀllande saltkaret.    2 Citera
mr_alex Postat 21 februari 2021 Postat 21 februari 2021 Snyggt! TrÄkigt att du tappat en del koraller! Men bara att kÀmpa sig tillbaka! Citera
Stensson Postat 7 mars 2021 Författare Postat 7 mars 2021 Tog mig i kragen. blir att limma lite. Tack Jonas   4 Citera
Stensson Postat 14 mars 2021 Författare Postat 14 mars 2021 Söndag. Vattenbyte 50 liter samt byte av filtersockor och kol. Ăn sĂ„ lĂ€nge ser fraggarna bra ut. Stylophora Ă€r lite fĂ€rglösa kanske Ă€ven har tappat lite vĂ€vnad. sĂ„ fĂ„r se om det vĂ€nder dĂ€r. Har gradvis gĂ„tt ned lite.  Kh doseras 90 ml/dygn , 10 ml Ca och knappt nĂ„got Mg. Har inte mĂ€tt ph pĂ„ vĂ€ldigt lĂ€nge gissar att proben torkat dessutom. FĂ„ se om man kan fĂ„ igĂ„ng den. Men har tidigare haft svĂ„rt att nĂ„ över 8. Testat media men verkade helt verkningslöst. Har ett fragg kar igĂ„ng i kĂ€llaren, dĂ€r Ă€r jag rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att ph Ă€r mycket högre. Ricordeor och pavana samt Japan Sarcophyton Ă€r det som vĂ€xer mest i huvudkaret.           5 Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.