Gå till innehåll

t5 armatur bygge på gång..


hbmannen

Rekommenderade inlägg

så här kan de se ut på köksbordet när man får ett ryck att bygga en T5 armatur :ler:

hittade 12 st kompletta t5 armaturer på jobbet.. då satt det bara singelrör i. så nu håller ja på att snickra en hel ramp som de ska sitta 5eller6*54w i.. beror på hur mycke plats de tar upp... kommer att ha 2 st sånna ramper över min nya tank..

just nu så lyser 3 st t5:or.. färger e följande från vänster..

* DELTEC aquablue+ en kombination av 6000K och 22000K

* DELTEC midday 6000K

* DELTEC aktinic plus 22000K

post-1272-14468912454617_thumb.jpg

post-1272-14468912454725_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad har du watt på hf-donen...samt kan du mata 2 st t5 med ett don eller är det singel don du.

är ute efter hf-don som kan driva 2 * 39 w.

Hr du dimmer funktion på dom ochså.

Om du har det på din hf-don.......kan du tänka dig att sälja 1 eller 2 dom.

du kanske har behov av dom alla.

Måste ju bara ställa frågan.

Foppa:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom är för 54w rör..de e bara singeldon 4 st e dimmbara. men ska ej använda den funktionen..

ja har hf don för 28w rör hemma om de kan va nått :)

Nää jag behöver don för 39w rör men tack ändå.

bygget du gör verkar bli bra ljusflöde.

mer bilder.

foppa:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när ja provkörde denna armatur me dom reflektorer ja har så kan ja garantera att det räcker å blir över.. känns som å glo rätt in i en svetslåga :)

grymm skillnad att köra utan dom, då kan man titta på ljuset utan att tycka att de e speciellt starkt ljus..

Måste tillägga att denna armatur enbart är ett projekt, så den kommer ej att byggas efter alla regler va gäller vattenhållfasthet eller skyddsregler för el..

dock så kommer ja att provköra dessa t5:or ett tag för att utvärdera resultatet. om de faller väl ut å ja blir nöjd, så kommer ja att lämna in mått till en plåtverkstad som får bocka en huv i plåt. och montera drivdonen utaför tanken...

bild på bygget kommer strax.. måste äta nu säger gumman..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp.. tyvärr så försvinner istort sett allt glimmer.. därimot så kan man ju få ett bredare spektra me massa olika temp på rören.. så både + och - allså..

men måste säga att ja vart förvånad att endast 3st t5:or nästan ger lika mycket ljus ( för mitt öga ) som en 250w MH ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har ju skälv haft T5 enbart å tycket det kändes grymt bra med ljus hadde 11*54watt över ett 570liters med olika kelvintal.

gäller att testa olika märken oxså

Hur många T5 kör du per armatur del

kommer ej ihåg mycket det är mellan Mh och T5 om T5 är samma watt tal som en MH.

Stirrar nog mig blind på min Mh watt å skulle få svårt att få samma watt med enbart T5.

Om 14x39 blir det samma som 550watt MH i ljus eller om det ej behövs så många T5 :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu e båda ramperna ihopmonterade.. måste säga att både ljus och utseende är bättre än MH.. dock så saknar ja glimmret.. funderar på att bygga om ramperna å montera in 1st 150W MH i varje ramp oxo, mest för att få tillbax glimmret... va tror ni om det?? kommer allså att bli 840W över min tank.. ingen punktbelysning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det blir bra! Det du missar i glitter på botten vinner du på det diffusare ljuset på stenkorallerna I MH ljuset växer inte korallerna på skuggsidan = de skuggar sig själv. I T5 ljuset kommer de att behålla mer polyper på undersidan genom att ljuset är mer diffust.

allså bra...:???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...