Postat 13 september 20177 år Hej, Noterade tyvärr att jag hade aefw på mina två acropora kolonier. Jag bestämde mig för att göra mig av med dem eftersom jag bara hade två och detta verkar vara väldigt svårt att bli av med. Jag har två acropora fraggar kvar som står på en fragghylla. Nu vill jag köpa nya acropora för att ersätta de gamla. Hur länge behöver jag vänta för att vara säker på att aefw är borta och att fraggarna ej är infesterade? Mvh Dennis
Postat 13 september 20177 år Om det är så att inte en enda mask är kvar på dina fraggar bör ett halvår räcka.
Postat 14 september 20177 år Författare Tack för svar. Jag har gjort mig av med alla acropora nu. Menar du att jag bör vänta 6mån trots detta? Mvh
Postat 14 september 20177 år om du har bara har 2st acros kvar, så är det ganska så lätt att bevaka dem. doppa dem en gång i veckan och kolla efter ägg.
Postat 14 september 20177 år 26 minuter sedan, DennisL sa: Tack för svar. Jag har gjort mig av med alla acropora nu. Menar du att jag bör vänta 6mån trots detta? Mvh 6 månader låter i längsta laget. Jag har för mig att aefw kan leva upp till 14 dagar utan någon acropora. Sen tar det ca 21 dagar innan äggen kläcks. Så i ett värsta scenario om en mask lägger ägg på den 14e dagen så bör det bli 14 dagar + 21 dagar + 14 dagar. (sista gången läggs inga ägg, för utan acropora att äta blir dom inte tillräckligt stora läs könsmogna ) Så för att vara på den säkra sidan, säg 2 månader / 8 veckor
Postat 14 september 20177 år Författare Ok, håller mig till två månader och hoppas de är borta då. Har skrapat bort alla fastväxta rester på stenarna, så borde inte finnas ngt kvar alls. tack för svar! Mvh
Postat 17 september 20177 år lätta regler för Acroporor: 1. doppa alltid i avsett medel 2. ta alltid bort fraggpluggen där det finns risk att det ligger ägg 3. observera alltid nya koraller efter bitmärken.
Postat 24 september 20177 år Författare Ja, så här i efterhand så borde jag ha förstått att ngt var fel på korallen rookie mistake, men man lär sig:).
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.