DennisL Postat 13 september 2017 Postat 13 september 2017 Hej, Noterade tyvärr att jag hade aefw på mina två acropora kolonier. Jag bestämde mig för att göra mig av med dem eftersom jag bara hade två och detta verkar vara väldigt svårt att bli av med. Jag har två acropora fraggar kvar som står på en fragghylla. Nu vill jag köpa nya acropora för att ersätta de gamla. Hur länge behöver jag vänta för att vara säker på att aefw är borta och att fraggarna ej är infesterade? Mvh Dennis Citera
stigigemla Postat 13 september 2017 Postat 13 september 2017 Om det är så att inte en enda mask är kvar på dina fraggar bör ett halvår räcka. Citera
DennisL Postat 14 september 2017 Författare Postat 14 september 2017 Tack för svar. Jag har gjort mig av med alla acropora nu. Menar du att jag bör vänta 6mån trots detta? Mvh Citera
nike83 Postat 14 september 2017 Postat 14 september 2017 om du har bara har 2st acros kvar, så är det ganska så lätt att bevaka dem. doppa dem en gång i veckan och kolla efter ägg. Citera
Moose Postat 14 september 2017 Postat 14 september 2017 26 minuter sedan, DennisL sa: Tack för svar. Jag har gjort mig av med alla acropora nu. Menar du att jag bör vänta 6mån trots detta? Mvh 6 månader låter i längsta laget. Jag har för mig att aefw kan leva upp till 14 dagar utan någon acropora. Sen tar det ca 21 dagar innan äggen kläcks. Så i ett värsta scenario om en mask lägger ägg på den 14e dagen så bör det bli 14 dagar + 21 dagar + 14 dagar. (sista gången läggs inga ägg, för utan acropora att äta blir dom inte tillräckligt stora läs könsmogna ) Så för att vara på den säkra sidan, säg 2 månader / 8 veckor Citera
DennisL Postat 14 september 2017 Författare Postat 14 september 2017 Ok, håller mig till två månader och hoppas de är borta då. Har skrapat bort alla fastväxta rester på stenarna, så borde inte finnas ngt kvar alls. tack för svar! Mvh Citera
nike83 Postat 17 september 2017 Postat 17 september 2017 lätta regler för Acroporor: 1. doppa alltid i avsett medel 2. ta alltid bort fraggpluggen där det finns risk att det ligger ägg 3. observera alltid nya koraller efter bitmärken. Citera
DennisL Postat 24 september 2017 Författare Postat 24 september 2017 Ja, så här i efterhand så borde jag ha förstått att ngt var fel på korallen rookie mistake, men man lär sig:). Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.