Moose Postat 19 september 2017 Postat 19 september 2017 Om man får in en sjukdom i karet. Hur länge måste karet gå utan fisk för att bli fritt från smitta? På tex prick, odinium osv. @stigigemla och @Lasse Ni kan väl hjälpa mig göra en liten sammanställning på det vanligaste sjukdomarna och hur länge karet måste gå tomt för att vara säkert för återintroducering Citera
stigigemla Postat 19 september 2017 Postat 19 september 2017 För en karantän utan inredning skulle jag säga 5 dagar. Ett akvarium med inredning mer än 28 dagar. Citera
Moose Postat 19 september 2017 Författare Postat 19 september 2017 1 minut sedan, stigigemla sa: För en karantän utan inredning skulle jag säga 5 dagar. Ett akvarium med inredning mer än 28 dagar. Så ett korallkar 30 dagar borde vara lugnt för det flesta sjukdomar? Citera
stigigemla Postat 19 september 2017 Postat 19 september 2017 Det bör det vara. Offentliga akvarier hade förr i tiden ofta 30 dagar karantän. Citera
Moose Postat 19 september 2017 Författare Postat 19 september 2017 2 minuter sedan, stigigemla sa: Det bör det vara. Offentliga akvarier hade förr i tiden ofta 30 dagar karantän. Tack! Citera
Lasse Postat 19 september 2017 Postat 19 september 2017 Pricken kan vara cystad i upp till 70 dagar har jag för mig. Bakteriesjukdomar brukar försvinna fort om smittkällan försvinner ur karet - där kan nog 5 dagar fisktomt vara ok om ingen smittad fisk återsättes MVH Lasse Citera
DSB Postat 22 september 2017 Postat 22 september 2017 On 9/19/2017 at 23:37, Lasse sa: Pricken kan vara cystad i upp till 70 dagar har jag för mig. Bakteriesjukdomar brukar försvinna fort om smittkällan försvinner ur karet - där kan nog 5 dagar fisktomt vara ok om ingen smittad fisk återsättes MVH Lasse Hur är det med pricken, när man behandlar med koppar. Tar den död på alla stadier? Citera
stigigemla Postat 22 september 2017 Postat 22 september 2017 Det där med 70 dagar gäller för prickparasiten om man håller den så kallt att ämnesomsättningen är praktiskt taget noll. Men så kallt blir det inte i våra akvarier. Normal tid är ungefär 5 dagar max 7 i vanlig temperatur vad jag vet. Men enstaka cystor kan ibland gå in i viloperiod så att det tar betydligt längre tid. Koppar tar bara de frisimmande så man bör hålla kopparhalten i minst 8 dagar. För absolut säkerhet 28 eller 30 dagar. Jag har sett båda angivelserna. Men en del fiskar hämtar sig aldrig efter 30 dagar i koppar. Jag tror alla stora importörer tar prick med UVC idag. Det finns ingen anledning att förgifta fisken. 1 Citera
Kimozabe Postat 23 september 2017 Postat 23 september 2017 @stigigemla är det då 30 dagar med uvc följt av 30 dagar (70dagar om man gillar hängsle och livrem) utan? mvh Kim Citera
stigigemla Postat 23 september 2017 Postat 23 september 2017 30 dagar räcker. Jag kör 8 dagar karantän efter ankomst eller senast synliga prick i min butik. Och jag får inte in prick varje år i butiken. Kanske vart tredje år. Då är Uronema ett större problem. All inkommande fisk räknar jag som okarantänad. Jag har fått prick med fisk från TMC och de Jong som väl är de bästa leverantörerna i Europa. Citera
Kimozabe Postat 24 september 2017 Postat 24 september 2017 Tack för det @stigigemla Uronema var ju lagom kul läsning (googlade). Dör inte ut, kan leva utan värd (en gång i karet, alltid i karet?) enligt det jag hittade. Skulle mest vara damseller, clowner som fick det? Mvh Kim Citera
stigigemla Postat 24 september 2017 Postat 24 september 2017 Håller man fisken i god kondition verkar det inte smitta. Men nyinkommen fisk som är magra eller mycket magra kan få problem. Citera
Kimozabe Postat 25 september 2017 Postat 25 september 2017 13 timmar sedan, stigigemla sa: Håller man fisken i god kondition verkar det inte smitta. Men nyinkommen fisk som är magra eller mycket magra kan få problem. Ok, tack. @Lasse @stigigemla @jonasroman @Moose (Och alla andra med kunskap, "moderatorer" ) Vet inte vad andra känner men hade varit gött om ni lite mer rutinerade hade kunnat dra ihop lite låsta trådar högst upp med dom vanligaste sjukdomarna, symptomer, bilder, div behandlingar, för/nackdelar med dessa behandlingar då det i vissa fall finns mer än en väg att vandra. Visst kan man googla men många sidor hänvisar till preparat som vi i Sverige inte får tag på alt som man bör vara restriktiv med. Bara en tanke. Mvh Kim 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.