Gå till innehåll

vad kräver sten koraller??


Hanss0n

Rekommenderade inlägg

Regelbundena vattenbyten funkar bra så får du med allting de behöver.

Vill man sedan se till att de har det extra bra och växer extra mycket så kan man tillsätta extra spårämnen för stenkoraller som finns på flaska. Det är även fördelaktigt att dosera strontium, kalcium, magnesium och karbonater.

Kalcium och karbonater kan man få genom kalkvatten, vattenbyten, balling eller många andra metoder som kalkreaktor eller mixer.

Man kan även dosera Styloglow och liknande som skall få vissa koraller att få bättre färger.

Innan doserade jag det mesta men har slutat med det och byter enbart vatten samt tillsätter extra karbonater och kalcium vilket är de ämnen som förbrukas mest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

asså tänkte på en sak till när det gäller dessa koraller??behöver man kolla något extra som några värden lr något sånt och räcker det med dem tillsatser du nämnt och vatten byta....frågar mycke..men vill ju inte göra misstag.... hade

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen om man bara vill hålla dem i den färgen som du kommer i så tycker jag att det räcker att byta vatten.

Jag mäter inget extra som jag inte mätte förrut. Det vill säga att jag mäter magnesium, kalcium och kH (karbonater) men inga andra ämnen. Det finns så att man kan mäta strontium och liknande också men det är för mycket pill för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillslut en etisk fråga: Fraggar anser jag skall bytas-skänkas gratis mellan akvarister. Dels för att bevara arten för framtida behov då ju det händer att akvarie kraschar.

Exempel jag gav en fragg från en underbart blå Acropora spec. den blåaste jag någonsin sett någonstans. Till en kille i Blekinge. 2 år senare så sprack framrutan av okänd anledning (efter 10 år) på mitt första 3000 l kar. Stor chock förlust av massor. Tridacnor som vägde 15kg o.s.v. 3 år senare byggde jag ett nytt 3000l (tog 3år att komma över chocken). Ytterligare 5 år senare kom killen från Blekinge på besök och jag fick en liten fragg av min ursprungliga Acropora (som jag letat efter i 8 år utan att hitta) så nu har jag stora välmående koraller av arten och jag har skänkt vidare till alla som besökt mig. På samma sätt fick jag fragg av Dinter Stüber på 80-talet av A. (numera) formosa som är bevarad sedan dess i akvarier över hela Europa.( kom ursprungligen från en levande sten spec Stüber) Vad tycker ni? Fraggförsäljning tycker jag är för de som lever kommersiellt på detta inte för akvarie vänner när dom byter sins imellan. Det skulle även hjälpa nystartade att komma igång då hobbyn kostar mkt pengar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa med skral ekonomi ser det som ett litet tillskott till kassan att sälja fraggar, vilket jag inte anser är fel. Att sälja fraggar billigt kan rendera i att person x som är ganska duktig på att få sina koraller att växa kan köpa korall Y och sedan fragga av som han säljer billigt... Men att sälja dyrt tycker jag är fel. Samma sak om det är någon nybörjare kan man skänka lite småfraggs tycker jag för att personen ska "komma igång" och ha lite mer arter i sitt akvarium. Bäst tycker jag det är med byte dock. Så båda tjänar på det. Eller Jag ger dig den här fraggen nu, du kanske har någon fragg om ett år som jag vill ha och då kvittar vi det. Men som sagt. En person som drivit fram en svår/svåråtkommlig art ska ha creds för det. En liten slant tycker jag att man kan ge som uppskattning.

Personligen så är jag inte affärsman och skänker gladeligen bort det jag har, för tillfället Calupera, xenia och en annan bladväxande macroalg) Allt har jag fått som fraggar av Mazi (Thumbs up). Jag tar även gärna mot knappar och andra mjukisar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv säljer jag mycket fraggar till folk runt omkring.

Främst för att tjäna lite egna pengar men också för att köparna i fråga kan få 10 olika arter till samma pris som en koloni i affären.

Det är också flera som uttrycker sinn lycka över att själva se hur revet i karet växer fram och som Ingvar säger så har man en "backup" om något skulle gå fel i ens eget.

Allra helst byter jag dock. Det blir både smidigast och enklast. Problemet är bara att så många akvarister inte vet vad de har i sina akvarium, hur man kan gå tillväga för att dela det broderligt eller helt enkelt vågar knipsa av en bit som de skall byta med.

Det har sagts innan och det behöver nog sägas igen.

Fragga mera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...