Ponnapontus Postat 30 september 2017 Postat 30 september 2017 Nu är min döda sten utlakad och visar inga nämnvärda fosfat nivåer. Jag har förberett vattnet och det har mognat ngt veckor. jag har ett Nano på 30l död sand och maco rocks ca:3kg min förväntning är att kunna få igång alvariumet med bakterie startkultur. Min fråga är om det finns någon som har erfarenhet inom liknande uppstarts sätt??//Pontus Citera
JonasK Postat 1 oktober 2017 Postat 1 oktober 2017 Hej Pontus, Jag startade mitt 250 liters med hjälp av Red Sea Mature Kit. Har fungerat mycket bra och karet är nu 4,5 månad gammalt. Korallerna växer och fiskarna trivs. Det som krävs är tålamod, tålamod och åter tålamod. Jag har aldrig startat med levande sten men helt uppenbart så tar allt mycket längre tid med startkultur på flaska. Citera
stigigemla Postat 1 oktober 2017 Postat 1 oktober 2017 Den stora skillnaden mellan levande sten och död sten är att den levande lever. Och det är inte bara bakterier utan olika smådjur som kontinuerligt rensar stenen. Bakterierna fungerar bra för att ge stabilitet vid uppstarten men redan efter ett år (eller kanske tidigare) kommer du se att stenen minskar sin renande funktion. Den blir tät. Jag skulle försöka få tag på en färsk levande sten på något kilo så sprider djuren sig från den på en månad ungefär. 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.