Gå till innehåll

Vilken skummare?


Davidm

Rekommenderade inlägg

Har nu tänkt att starta ett litet kar igen på ca 100L, Undrar bara vilken skummare jag ska använda. Förut hade jag en Miniflotor som drevs med luftpump. Har nu kollat på bla Tunze 3110, vill hälst slippa luftpumpen. Är det någon här på forumet som har några andra skummare att rekomendera, gör inget om de är billigare än tunze.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ju liksom du i uppstartsfasen. Jag valde att köpa skummare begagnat då det går att spara pengar här. Jag skulle vilja påstå at det är ganska gott om skummare som är tillsalu begagnat. Jag köpte min via köp och sälj här på guiden vilket i sig är en trygghet då de flesta här är justa. Finns säkert folk som inte är det här med tyvärr. Men det finns även skummare på blocket och http://www.nordicreefforumpå deras köp och sälj.

Lycka till i jakten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej David jag har haft karet igång i 3 månader och jag har 120L och en deltec mce 600 som är till för 450L som man hänger på baksidan på karet och det funkar jätte bra. tänk på att om du tänker skaffa större akvarium i framtiden så blir det billigare och satsa på lite större skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Guest lysröret
Det är en sån som satt på sidan på mitt nano.. Så nu behöver du bara köpa ett molly guppyhotell och köra.. ;)

njaaaa.......

ska köra ett kar som är ca 150 x 40 x 40. vilket är ca 240L.

jag är nog världens trögaste person. köpte en blå glasskiva med måtten på ca 150 x 80 cm för 59kr på ikea. tänkte att det var den till mitt soffbord som jag köpt där. men den fick inte plats i en mitsu lancer GLXi. sen ficka jagi nte lämna tillbaka den så de tog hand om den så jag kunde hämta den dagen efter.

nå väl, när jag var hemma med den så passade den inte till bordet på längden. fick då en av mina tokiga ideer är ta den till ett akvarium. färgen är belagd på ena sidan och är djuphavsblå, alltså ganska snygg. ska spräcka den i 2 bitar. den ena blir botten och andra biten blir baksidan. då blir ju baksidan snyggt blå och det smälter in i miljön i karet.

alltså har jag fått halva karet för 59kr + att det är ganska snyggt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

njaaaa.......

ska köra ett kar som är ca 150 x 40 x 40. vilket är ca 240L.

jag är nog världens trögaste person. köpte en blå glasskiva med måtten på ca 150 x 80 cm för 59kr på ikea. tänkte att det var den till mitt soffbord som jag köpt där. men den fick inte plats i en mitsu lancer GLXi. sen ficka jagi nte lämna tillbaka den så de tog hand om den så jag kunde hämta den dagen efter.

nå väl, när jag var hemma med den så passade den inte till bordet på längden. fick då en av mina tokiga ideer är ta den till ett akvarium. färgen är belagd på ena sidan och är djuphavsblå, alltså ganska snygg. ska spräcka den i 2 bitar. den ena blir botten och andra biten blir baksidan. då blir ju baksidan snyggt blå och det smälter in i miljön i karet.

alltså har jag fått halva karet för 59kr + att det är ganska snyggt.

Hoppas bara det inte är härdat glas.. Då kommer du få många nano.. Men priset e ju inte fel.. Köp ett par stycken och silikona ihop dem.. Du behöver ju bara köpa framruta och sidor på så vis.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Hoppas bara det inte är härdat glas.. Då kommer du få många nano.. Men priset e ju inte fel.. Köp ett par stycken och silikona ihop dem.. Du behöver ju bara köpa framruta och sidor på så vis.. :)

det här med härdat glas...

härdat blir väl hårt och oböjbart?

icke härdat blir väl böjbarare och sviktade?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...