Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Runstensrevet

Featured Replies

Postat

Exakt, gammalt hus...

Kommer du ihåg @runstenen att jag drog ett extra plast rör från min vattenmätare till osmos för att jag hade jättehöga värden av koppar, järn ( mässing?).

Mitt hus är från 1931 så det är en salig blandning av alla olika metaller i alla rör.

Om jag inte minns fel så hade jag över 700 i silicon innan jag plocka ur mina Siporax ringar.

Och efter det ligger värdet bra tycker jag 👍

Screenshot_20260209_133459_Samsung Internet.jpg

Ändrat av saltatrox

• Svar 83
  • Visningar 9,6k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Populäraste inläggen

• Lite nya bilder. Växer på fint. Svårt att fota som vanligt

• Som utlovat kommer här en BILDBOMB från mitt glada rev :                         

• Liten bildbomb. Fått en ny jobblur ( Iphone 6S ) som jag använt med lite moddar.  

Populära bilder

Postat

Den mängd kisel som visas på de olika ICP testerna härrör oftast inte från RO vattnet man använder om man inte kör utan vattenbyte. Kör man utan vattenbyte - så kan det ackumuleras. Räcker dock normalt med en mixed bed jonbytare för att fixa 0 i inkommande vatten. Istället kommer kislet - enligt min mening - i huvudsak från sand och sten. Märk också att GFO tar bort kisel också. Mitt kisel i akvariet i förhållande till i RODI vattnet. Det finns inget samband

image.png

MVH Lasse

Ändrat av Lasse

Postat
  • Författare
1 timme sedan , Lasse skrev:

Den mängd kisel som visas på de olika ICP testerna härrör oftast inte från RO vattnet man använder om man inte kör utan vattenbyte. Kör man utan vattenbyte - så kan det ackumuleras. Räcker dock normalt med en mixed bed jonbytare för att fixa 0 i inkommande vatten. Istället kommer4 kislet - enligt min mening - i huvudsak från sand och sten. Märk också att GFO tar bort kisel också. Mitt kisel i akvariet i förhållande till i RODI vattnet. Det finns inget samband

image.png

MVH Lasse

@Lasse Intressant. Jag tänkte nästan skriva att mängden kisel kunde kommit senare lika gärna. Har aldrig gjort Icp på mitt osmosvatten. Men då jag skaffade ett andra silikatfilter minns jag att det var så pass många som skrev att det gjorde skillnad. Så jag ville prova.

Jag har tidigare växlat mellan gfo och alu som fosfatmedia. Sen jag skaffade reaktor kör jag enbart gfo utom om fosfaten chockhöjs. Då kan jag hänga in en påse med alu. Har nog bara hänt en gång iofs.

Vid en sökning får jag :

IMG_2874.jpeg

Konstigt att ingen av tillverkarna av gfo även skriver att det tar bort SI.

Att Aluminium Oxide tar bort SI visste jag. Microbe lift kallar ju tom sin för silikatborttagare 😎 För det är ju samma beståndsdelar som tex tritons alu 99 vad jag förstått ?

IMG_2875.jpegIMG_2876.jpeg

Men frågan är då hur man kommer åt barium som sägs ackumuleras vid användning av enbart gfo ( jag har använt aluminiumoxid för att ta bort barium ) . Det får bli mitt nästa inlägg - Moment 22 på gott och ont. Coming soon 🫡

Ändrat av runstenen

Postat
2 timmar sedan, Lasse skrev:

Den mängd kisel som visas på de olika ICP testerna härrör oftast inte från RO vattnet man använder om man inte kör utan vattenbyte. Kör man utan vattenbyte - så kan det ackumuleras. Räcker dock normalt med en mixed bed jonbytare för att fixa 0 i inkommande vatten. Istället kommer kislet - enligt min mening - i huvudsak från sand och sten. Märk också att GFO tar bort kisel också. Mitt kisel i akvariet i förhållande till i RODI vattnet. Det finns inget samband

image.png

MVH Lasse

Med min erfarenhet så ser jag ingen skillnad i akvariet om det låga eller höga värden av silicon och silicate.

Men strävar såklart ändå att hålla dem låga.

Postat
  • Författare
2 timmar sedan, saltatrox skrev:

Med min erfarenhet så ser jag ingen skillnad i akvariet om det låga eller höga värden av silicon och silicate.

Men strävar såklart ändå att hålla dem låga.

Samma här

Postat
4 timmar sedan, runstenen skrev:

Men frågan är då hur man kommer åt barium som sägs ackumuleras vid användning av enbart gfo ( jag har använt aluminiumoxid för att ta bort barium ) . Det får bli mitt nästa inlägg - Moment 22 på gott och ont. Coming soon

Jag har brukat mixa dessa två - sedan en tid tillbaka kör jag dock enbart med GFO. Följd - mitt Al i akvariet har minskat ordentligt

Arkiv igen

image.png

MVH Lasse

Postat
  • Författare
3 timmar sedan, Lasse skrev:

Jag har brukat mixa dessa två - sedan en tid tillbaka kör jag dock enbart med GFO. Följd - mitt Al i akvariet har minskat ordentligt

Arkiv igen

image.png

MVH Lasse

Och det är precis det jag skulle komma till 👍 :

•Moment 22 på gott och ont :

-Akvariet samlar på sig fosfat som akvaristen vill avlägsna.

-Genom att använda GFO avlägsnas fosfat, men släpper även Barium som upptäcks på ICP testet.

-Man byter till ALUoxid och fortsätter avlägsna sin fosfat. Extra glad i hågen då ALUoxid även avlägsnar Barium.

-Nytt ICP test görs. Men vad nu. Högt på aluminium 🤬 !

-Vad kan då ta bort aluminium ? Jo ni gissade rätt : GFO 😜

Man har då fastnat i vinkelvolten. Det enda sätt jag har kommit fram till är precis som Lasse, att varva ALU och GFO.

I en perfekt värld dvs, där allt fanns i lager när jag handlar 😉 Det positiva är ju då att både GFO och ALUoxid tydligen avlägsnar kisel 👌🏻👏

Så vad säger ni andra ? Finns det ngn lifehackaround på denna ?

Ändrat av runstenen

Postat
  • Författare
On 2026-02-07 at 23:32, saltatrox skrev:

Wow !!!😀....

Halleluja 🙏🙌

Det finns en gud ändå👌.

Skönt att man inte är helt ensam.....

Jag avslutar med en gåta du kan fundera på : - Om en av dina pumpar är dålig, suger den då ? Eller suger den inte ?

💤😉 @saltatrox

Postat
2 timmar sedan, runstenen skrev:

Jag avslutar med en gåta du kan fundera på : - Om en av dina pumpar är dålig, suger den då ? Eller suger den inte ?

💤😉 @saltatrox

Du har varit vaken för länge....

Gå och lägg dig nu🤪

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Account

Navigation

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.