Gå till innehåll

Nico’s comebak 1300L REEF TANK


niki68

Rekommenderade inlägg

6 timmar sedan, Maglofster sa:

Nico, jag tror, efter att ha varit på besök och faktiskt sett hela ditt system inkl. uterum, att du ska skaffa en luft/luft värmepump med kyla. Fördelen med en sådan är att du kommer ha ett behagligt och torrt klimat i uterummet året om. Varmt och torrt på vintern och kallt och torrt på sommaren. Detta kommer lösa värmeproblemen i akvariet också. Du hittar en bra värmepump för under 10.000 kr. Ska du ha en kylare till ditt stora akvarium så kostar den nog 6-7 tusen i varje fall och den kommer värma uterummet ytterligare vilket kommer ge mer problem.

 

Om du vill kan jag bygga en fläktlösning åt dig som du kan ha tillfälligt för att sänka tempen i akvariet. Byggde en själv (som jag styr med Apex) till mitt kar som sänkte temp med 3 grader.

Har redan en panasonic luft/luft värmepump i huset ,  har värmegolv  på vinter , rum  är 16,5 m2.

Har svårt med plats att fästa en till inne luft värme pump.

Vi få se tack , kan ta fläktlösning om det går till om början.

CCC83630-EF1B-492F-B1FF-A511D06A2B20.jpeg

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.drakfisken.se/flaktar/grotech-cool-breeze.html?gclid=CjwKCAjwkYDbBRB6EiwAR0T_-u8yo0N3OD83J3gf6onxjRIHuur09NpJuPngBXjXXaxud2BrLS1XJxoCd2QQAvD_BwE#/713-modell-8_flaktar

Nico läste någonstans att med detta metoden kan man sänka temp med upp till fyra grader, tyvär så kommer jag inte ihåg hur stort akvarium, hur många fläktar. från andra sidan så är årets sommar är väldigt ovanligt vad gäller värmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nico tyvärr så är jag bara nybörjare men om jag var du så skulle jag vänta och lösa problemet med värmen innan jag skaffar fiskar och koraller:smiley20:

Läste också att det bra att börja med koraller pågrund av att dem hjälper till att ha bättre vattenkvalite (konkurerar mot algier kanske menas här mest mjukisar) 

Vad gäller fiskar så skulle man börja med dem minsta, innan man skaffar större och revir krävande.

Hoppas det löser sig för dig, kollar noggrant på din tråd för att ganska snart så har jag liknande problem.:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

31 minuter sedan, jarecki68 sa:

Nico tyvärr så är jag bara nybörjare men om jag var du så skulle jag vänta och lösa problemet med värmen innan jag skaffar fiskar och koraller:smiley20:

Läste också att det bra att börja med koraller pågrund av att dem hjälper till att ha bättre vattenkvalite (konkurerar mot algier kanske menas här mest mjukisar) 

Vad gäller fiskar så skulle man börja med dem minsta, innan man skaffar större och revir krävande.

Hoppas det löser sig för dig, kollar noggrant på din tråd för att ganska snart så har jag liknande problem.:smiley20:

Håller nog med Jarecki om värmen. 

Även med fiskval, tänkte göra så men då jag hittade en kirurg jag hemskt gärna ville ha så blev det precis som du tänkt Nico, 2 clowner och 2 kirurger som första invånare. 

Får helt enkelt hålla tummarna att det kommer fungera. 

 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, jarecki68 sa:

https://www.drakfisken.se/flaktar/grotech-cool-breeze.html?gclid=CjwKCAjwkYDbBRB6EiwAR0T_-u8yo0N3OD83J3gf6onxjRIHuur09NpJuPngBXjXXaxud2BrLS1XJxoCd2QQAvD_BwE#/713-modell-8_flaktar

Nico läste någonstans att med detta metoden kan man sänka temp med upp till fyra grader, tyvär så kommer jag inte ihåg hur stort akvarium, hur många fläktar. från andra sidan så är årets sommar är väldigt ovanligt vad gäller värmen.

Ok tack !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Kimozabe sa:

Håller nog med Jarecki om värmen. 

Även med fiskval, tänkte göra så men då jag hittade en kirurg jag hemskt gärna ville ha så blev det precis som du tänkt Nico, 2 clowner och 2 kirurger som första invånare. 

Får helt enkelt hålla tummarna att det kommer fungera. 

 

Mvh

Kim

Har  väntat i 5 månader kan avvakta med fiskar 1-2 månader tills värme lugnar sig (lugna nerver).

Ändrat av niki68
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Kimozabe sa:

Håller nog med Jarecki om värmen. 

Även med fiskval, tänkte göra så men då jag hittade en kirurg jag hemskt gärna ville ha så blev det precis som du tänkt Nico, 2 clowner och 2 kirurger som första invånare. 

Får helt enkelt hålla tummarna att det kommer fungera. 

 

Mvh

Kim

@Kimozabe kollar i din tråd ganska ofta, sett dina fiskar i karantän väldigt fina. Hoppas att dem kommer trivas, håller tummarna.:smiley20:

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.drakfisken.se/flaktar/grotech-cool-breeze.html?gclid=CjwKCAjwkYDbBRB6EiwAR0T_-u8yo0N3OD83J3gf6onxjRIHuur09NpJuPngBXjXXaxud2BrLS1XJxoCd2QQAvD_BwE#/713-modell-8_flaktar
Nico läste någonstans att med detta metoden kan man sänka temp med upp till fyra grader, tyvär så kommer jag inte ihåg hur stort akvarium, hur många fläktar. från andra sidan så är årets sommar är väldigt ovanligt vad gäller värmen.


Den fungerade väldigt bra för en billig lösning, fick ner mitt kar från 30,8 till kring 26,5-27.
Avdunstningen ökade så klart kraftigt men det är ett mindre problem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, MichaelE sa:

 


Den fungerade väldigt bra för en billig lösning, fick ner mitt kar från 30,8 till kring 26,5-27.
Avdunstningen ökade så klart kraftigt men det är ett mindre problem.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Ok köpte du den stora 8 fläktar ,

Hur stor den är ?

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok köpte du den stora 8 fläktar ,
Hur stor den är ?

Har ett något mindre kar så körde på den med fyra fläktar.
Jag är inte hemma nu men uppskattningsvis kring 28-30cm

I efterhand hade jag troligtvis köpt en större modell och kört den på en något lägre effekt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Akvaristen sa:

Hur länge har karet vart igång? Hur har du inte fått alger än? :D
Tror det kommer bli rätt galet när börjar droppa i koraller (om du nu ska ha några)

Började uppstarten börjar på mars men utan lampor i 3,5 månader.Nu sista 2 månader har haft ljuset på har fått kiselalger .

Fisk/koral i oktober har lite grejer fixa i sept har inte tid .

0090475F-0F05-4C88-85DB-C676384610BA.jpeg

A8B917EB-E291-42F1-85D6-8CCE1A1D6D3A.jpeg

Ändrat av niki68
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...