Michael Hansson Postat 6 november 2017 Postat 6 november 2017 Hej! Jag är nu inne på min andra vecka av inkörning och väl medveten om att värden o sånt flyger härs o tvärs... Har 540 liter + 170 liter sump med nylagd DSB. Ljus är på max 25% enligt tidsschema och kornigt brunt material har börjat bildas på sand och död sten. Har bara 6 kg levabde sten Har mätt vid tre tillfällen. Det senaste gav: salt 1.025, NO3:25 och PO4: 0,33. Mina frågor är: PO4 testet hamnade på den "bebisblå" färgen d.v.s 1....Denna siffra delar jag med tre enligt instruktion och hamnar då på 0.33...Har jag rätt i min tolkning eller gör jag ett rookiemisstag ??? NO3 testet hamnade denna gång på 25mg/l...hittar dock ingen referens till vad som är bra eller dåligt... Finns det någon vänlig själ som har synpunkter/råd att ge...:-) Planerar att skaffa städpatrull ganska snart, men vad jag läst så bör man ha någorlunda stabila värden /micke Citera
stigigemla Postat 7 november 2017 Postat 7 november 2017 Vi pratar oftast om fosfatvärdet i saltvattenskretsar. Så Salifertvärdet är det vi pratar om. NO3 testet flaxar upp och ned i början men när det visar samma värde i någon vecka kan man börja tro på det. Räkna med lite drygt en månad. Ta det lugnt med ljus nu så får du mindre med startalger. 1 Citera
Michael Hansson Postat 7 november 2017 Författare Postat 7 november 2017 Tack för svaret Stig ☺ Gjorde jag rätt som delade med tre gällande PO4? Var kan jag omvandla Salifertvärdet till verkligt fosfatvärde? Mvh /micke Citera
Slanten Postat 7 november 2017 Postat 7 november 2017 Nej, det är fel att dela med tre. Då får du fram halten fosfor (bara P). Använd det avlästa värdet som det är, för att få fosfathalten. I ditt fall 1 mg/l. 1 Citera
Michael Hansson Postat 7 november 2017 Författare Postat 7 november 2017 Tack :-) Det är ganska mycket ?... eller ? /micke Citera
Michael Hansson Postat 7 november 2017 Författare Postat 7 november 2017 Kör skummaren på heltid....ingen bakterietillsats..eller någon tillsats öht... Kanske tänker fel när jag gör så... /micke Citera
stigigemla Postat 7 november 2017 Postat 7 november 2017 En bakterietillsats gör inkörningen snabbare. Men resultatet blir knappast annorlunda. Jag skulle inte göra någonting innan vattnet stabiliserat sig. 1 Citera
oozie Postat 8 december 2017 Postat 8 december 2017 min uppstart så gick jag ut i skogen och grävde upp jord som jag filtrerade och tillsatte varje dag en liten skvätt. Det funkade finfint. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.