Gå till innehåll

hur ska man bygga en bra akvariebänk??


Hanss0n

Rekommenderade inlägg

tjena tänkte höra med er som byggt akvarie bänkar själv?hur har ni gjort osv?vilket material?ritningar egna foto tänkte bygga en egen bänk såa ha dev varit väldigt tacksamn för allt hjälp jag kan få med det så att det håller osv..skriv gärna hur det går med era bänkar om ni har några problem lr om det går skit bra:D ha de tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag, och alla av mina bekanta som bygger själv, använder 2x3 tum och bygger en stomme och sen klär jag in hela skapelsen i mdf. limmar och skruvar ihop allting.

har även byggt bänkar av golvspånskivor som jag spacklat och målat och sedan satt på färdiga ben i stål.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde 2"x4" reglar och gjut-plyfa under karet till mitt 800 liters balja.

Nu i efterhand, så tycker jag att 500:- för gjut-plyfan var bortkastade pengar.

Sedan kan man ju täcka alla yttersidor med MDF skiva, olje-härdat masonite eller likn.

Jag använde 10 mm frigolit under karet.

Skulle jag göra om det skulle jag köra utan botten-skiva

och ställa karet direkt på 10-25 mm frigolit som sedan står på reglarna.

Om man nu absolut vill använda en bottenskiva,

så rekomenderar jag att, istället för frigolit, använda liggunderlag ifrån ClaesOhlsson,

vilken har precis lagom hårdhet för att vara under ett kar.

Frigilit är för lite för hårt och fjädrar för lite.

post-1344-14468912467201_thumb.jpg

post-1344-14468912467423_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Ledsen att dra upp en ett år gammal tråd.

Har byggt en egen träbänk och när jag mäter in den med vattenpass lutar den lite lite på en kortsidan. Räcker det att lägga 2cm frigolit under karet så jämnas detta ut eller bör jag fixa till det på något sätt (förslag på hur isf)?

Diffen på vattenpasset är att bubblaär en mm åt ena hållet, bänken är 50 cm på kortsidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Stig här.

Det är superviktigt att hörnen inte diffar. Att sedan akvariet lutar sida till sida spelar mindre roll. Mitt sötvattensakvarie (450L) lutade 3cm från vänster till höger sida i 2 år :)

Inte bra, men golvet var tokigt i lägenheten där jag bodde.

Nu har jag dubbelkollat mitt 1400L-akvarie många gånger och finjusterat det så det ska stå helt plant.

Om jag skulle justera så skulle jag göra det på benen. Hyvla, sandpappra och slipa ned det.Sedan lägger jag på skivan och kollar igen med vattenpasset :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...